هم نوع خواری یا کنیبالیزیشن چیست؟ روشهای تشخیص و رفع

کنیبالیزیشن

کنیبالیزیشن هنگامی اتفاق می افتد که دو یا چند صفحه از صفحات یک سایت برای یک کلمه کلیدی یکسان جهت رتبه گرفتن در گوگل با هم، به رقابت می‌پردازند. در حقیقت لینک ها و بسیاری از محتوا هایی که باید در یک صفحه قرار بگیرند اغلب در بین دو صفحه تقسیم بندی می شوند.

ممکن است برخی از کاربران فضای مجازی هنگامی که در گوگل کلمه ای را جستجو می کنند لینک هایی از سایت ها به تعداد ۲ عدد نمایش داده می‌شود از آنجا که برخی تصور غلطی دارند که هر چه تعداد صفحات مد نظر برای یک کلمه کلیدی بیشتر باشد رتبه بهتری دریافت خواهد کرد اما هدف از قرار دادن کلمه های خاص در صفحات مختلف یک سایت  مد نظر نه تنها کمک خاصی به سئو نمی کند بلکه این دسته از فرآیند های سئو می تواند سایت شما را با مشکل کنیبالیزیشن مواجه کند.

حال می خواهیم شما را در ادامه مطلب کنیبالیزیشن با گام‌های اشتباه در سئو و نحوه جلوگیری از رقابت صفحات در گوگل را برای شما به طور مفصل توضیح دهیم، توصیه ما این است که مطلب هم نوع خواری صفحات را تا پایان دنبال کنید.

حال هنگامی که همنوع خواری یا کنیبالیزیشن جهت کلمات کلیدی رخ می دهد از لحاظ سئو، برای یک سایت مناسب نیست؛ از سوی دیگر سایت هایی که به این نوع از هم نوع خواری دچار شده اند ممکن است صاحبان آنها متوجه نباشند. از سوی دیگر ممکن است به آن هم واقف باشند و حتی خوشحال هم باشند که گوگل بر روی کلمه های کلیدی دو لینک را جهت جستجو نمایش می دهد اما اگر متوجه این باشند که یک صفحه اینترنتی با کیفیت روی همان کلمه مد نظر قرار گرفته، در گوگل جایگاه بهتری برای جستجو نصیبشان می شود.

در ادامه ما می‌خواهیم شما را با برخی از مشکلات هم نوع خواری یا کنیبالیزیشن که برای رتبه سایت ممکن است اتفاق بیفتد را توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

1. نمایش صفحات اشتباهی در نتایج جستجو

مشکل کنیبالیزیشن در بسیاری از سایت ها رخ می دهد به طوری که اگر کاربر بخواهد عبارت (لپ تاپ اپل) را جستجو کند انتظار دارد یک صفحه نمایش کاملاً دسته بندی شده را ببینند که دارای گزینه های متفاوتی خواهد بود؛ حال اگر این صفحه، محصول خاصی را به نمایش بگذارد به دلیل داشتن محدودیت‌های انتخاب، شانس تبدیل کاربر به خریدار را به طور چشمگیری کاهش خواهد کرد.

2. رتبه دهی گوگل به صفحات، ممکن است با سر در گمی همراه شود

از آنجا که کاربر در نظر دارد، صفحات مد نظر خود را در برابر صفحات دیگر بسنجد و سپس متناسب با کلمه کلیدی مد نظر ، صفحه ای را که مناسب تر است نمایش دهد؛ در واقع پدیده کنیبالیزیشن باعث می شود که گوگل جهت رتبه دهی به صفحه اصلی دچار سردرگمی شود و در نتیجه صفحات با یکدیگر رقابت می‌کنند.

3. کاربران ممکن است توسط لینک ها و انکرتکست ها به صفحات نادرست هدایت شوند

در واقع این نوع از مشکلات کنیبالیزیشن، شامل بک لینک هایی است می توانستند در یک صفحه هدایت شوند اما این لینک ها و کلمات خاص به دو صفحه تقسیم بندی شده اند؛ به طوری که اگر لینک های داخلی و خارجی که مربوط به کلمه های کلیدی خاص هستند به چندین صفحه تقسیم شود اعتبار بین چندین صفحه نیز تقسیم بندی خواهد شد.

اما اگر به طور کلی هر یک از لینک ها همراه با انترتکست ها به صورت کاملا درست در یک صفحه هدایت شده باشند تمام اعتبار مد نظر برای یک صفحه خواهد بود به طوری که به جای رتبه گرفتن چندین صفحه، یک صفحه رتبه بهتری کسب می کند و از طرفی نیز کل این فرآیند مربوطه جهت هدایت درست کاربران از طریق لینک ها و نرخ تبدیل ها می تواند اثر مثبتی داشته باشد.

4. کرال باجت سایت مد نظر شما هدر خواهد رفت

کرال باجت یا در حقیقت بودجه خزش تعداد دفعاتی را شامل می شود که ربات های موتور جستجو می توانند در یک بازه زمانی مشخص جهت بازدید از سایت شما آن را تکرار کنند؛ از این رو با این روش می توان چندین صفحه جهت یک کلمه کلیدی خاص را اختصاص داد. حال این امر منجر به کرال و ایندکس شدن صفحات تکراری خواهد شد که در واقع باعث اتلاف بودجه خزش می‌شود.

کرال باجت سایت

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که مشکلات بودجه خزش ممکن است برای برخی از سایت هایی که کوچک هستند نگران کننده نباشد اما اگر برای سایت های بزرگ یا سایت های خبری یا فروشگاهی که دارای چندین هزار یا چندین میلیون صفحه هستند، حتماً باید به این مسئله توجه شود.

5. کنیبالیزیشن در واقع نشانه پایین بودن کیفیت صفحه مد نظر است.

از آنجا که ممکن است یک یا چندین صفحه جهت هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی یکسان برای کاربران نمایش داده شود؛ در واقع نشان دهنده بی کیفیت و بی ارزش بودن محتوای مد نظر است. از سوی دیگر این اتفاق در بستر گوگل نشان دهنده آن است که محتوای شما با کلمات کلیدی که در نظر گرفته شده است ممکن است مطابقت نداشته باشد.

6. کاهش پیدا کردن نرخ تبدیل سایت

هنگامی که کنیبالیزیشن اتفاق می افتد به جای آنکه ترافیک برای یک صفحه در نظر گرفته شود در واقع به چندین صفحه پخش می‌شود؛ معمولاً ممکن است یکی از صفحات مد نظر دارای ترافیک بیشتری هم باشد حال وقتی کاربر به جای اینکه به صفحه اصلی وارد شود؛ ممکن است وارد صفحات دیگری شده که این امر باعث می شود نرخ تبدیل کاهش پیدا کند چون این صفحات می تواند متناسب با نیت کاربر نباشد و محتوا هایشان نیز برای برطرف کردن نیاز کاربر مناسب نباشد. این امر باعث می شود کاربران به سرعت سایت را ترک کنند.

چه اشتباهاتی ممکن است باعث ایجاد مشکل هم نوع خواری یا کنیبالیزیشن شود.

یکی از فرایند هایی که باعث جلوگیری از مشکلات همنوع خواری می شود، تحقیق کلمات کلیدی به صورت کاملا اصولی و صحیح می باشد.

هنگامی که در جستجو تحقیق کلمات کلیدی مدنظر هستید شما می‌توانید حتی کلمات فرعی را که در حوزه کسب و کار شما نقش دارند را هم پیدا کنید.

در واقع شما با پیدا کردن کلمات کلیدی مدنظر خود می توانید موضوعاتی را که مربوط به تولید محتوای سایت خود است را لیست بندی کنید و سپس تصمیم بگیرید که می خواهید متناسب با هر یک از کلماتی که جمع آوری کرده اید چه نوع تیترها و عنوان هایی را قرار دهید و حتی می توانید حد مجاز را در یک کلمه کلیدی استفاده کنید را به طور اصولی رعایت کنید بدون آنکه دچار کیورد استافینگ شوید.

چگونه باید هم نوع خواری کلمه کلیدی را تشخیص دهیم؟

روش اول: با استفاده از ابزار جستجوی کنسول

  • در ابتدا باید به بخش Performance در کنسول جستجو بروید
  • در مر حله دوم کلمه کلیدی مورد نظر را در قسمت Query filter وارد کنید (بهتر است فیلتر مد نظر را دقیقا در حالت Query تنظیم کنید
  • اکنون در قسمت “PAGES” می توانید لیستی از صفحاتی که با آن کلمه در نتایج گوگل ظاهر شده اند را مشاهده کنید. اگر بیش از یک صفحه با نظرات و نرخ کلیک بسیار نزدیک به این منطقه مشاهده کردید، به معنی هم نوع خواری است و باید برای رفع این مشکل اقداماتی انجام دهید.

روش دوم: در پنل سایت به دنبال صفحات مرتبط با هم نوع خواری بگردید

به طوری که می توانید با جستجو در داشبورد سایت خود، وجود هم نوع خواری را بررسی کنید. پس از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر در پنل سایت، عناوین مقالات را با این کلمه کلیدی بررسی کنید و مطمئن شوید که مشکل هم نوع خواری وجود ندارد.

حال بررسی پنل های سایت مهم است زیرا صفحه مشابهی منتشر شده اما هنوز ایندکس نشده است، بنابراین با استفاده از  روش های قبلی امکان یافتن آن وجود نخواهد داشت. این صفحه را نیز در برد پیدا خواهید کرد و با رفع آن ها پس از ایندکس شدن مشکلی پیش نمی آید.

حال می خواهیم شما مخاطبین را با چگونگی حل مشکل هم نوع خواری آشنا کنیم.

در گام اول برای چگونگی بر طرف کردن هم نوع خواری باید ابتدا به ریشه اصلی آن توجه کرد.

به طوری که اگر هم نوع خواری باعث ایجاد مشکل در سئوی سایت شما شده است، می توانید با استفاده از راه حل های زیر این مشکل را حل کنید.

در گام دوم لینک سازی داخلی را بررسی کنید

شما باید ابتدا از ساختار پیوند داخلی  اطمینان حاصل کنید که گوگل صفحات مهم را با کلمات کلیدی مختص آن صفحات به کاربران به طور صحیح نشان می دهد.

از سوی دیگر باید  تنها یکی از صفحات دیگر سایت را با کلمه کلیدی مورد نظر پیوند دهید. به این ترتیب، گوگل می تواند بفهمد که هر صفحه در مورد چیست تا بتواند آن صفحه را فقط برای آن کلمه کلیدی رتبه بندی کند.

یکپارچه سازی محتوا

اگر چندین صفحه در سایت شما کلمات کلیدی یکسانی را هدف قرار می دهند، سعی کنید محتوای همه صفحات را در یک صفحه ادغام کنید. با این کار ممکن است محتوای ضعیف و مشکلات کیفیت پایین سایت شما به طور چشمگیری حل شود.

اگر 2 یا چند مقاله مرتبط را در یک مقاله جامع ترکیب کنید، گوگل به احتمال زیاد صفحه شما را بالاتر خواهد برد.

از تگ های متعارف استفاده کنید

تگ های متعارف به ربات های گوگل کمک می کنند تا تعیین کنند کدام صفحات و محتوا باید رتبه بندی شوند. استفاده از تگ canonical زمانی مفید است که چندین صفحه در سایت شما تقریباً یا دقیقاً محتوای مشابهی دارند و شما به هر دلیلی نمی توانید آن محتوا را حذف کنید. در این صورت برای حل مشکل می توانید یکی از صفحات را به عنوان صفحه اصلی موضوع در نظر بگیرید و آدرس تگ کانونیکال صفحه تکراری را روی این آدرس صفحه قرار دهید.

از تگ noindex استفاده کنید

شاید به دلایلی نتوانید صفحات هم نوع خواری را از یکدیگر حذف کنید. از آنجایی که وجود یا نبودن آن صفحات برای شما مهم است، می توانید از تگ noindex برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحات مشابه یا تکراری استفاده کنید. به عنوان مثال، نام یک گروه فرعی ممکن است با نام گروه اصلی محصول یکی باشد. در نتیجه به دلیل اهمیت زیر گروه محصول حتما باید از ایندکس شدن جلوگیری کرد و بهتر است ابتدا از صفحه اصلی گروه محصول توسط گوگل جلوگیری کنید.

از تغییر مسیر 301 استفاده کنید

اگر هر یک از صفحات خزیده شده دارای ترافیک ارگانیک زیادی باشد، پس از ترکیب محتوای مرتبط آنها و بهینه سازی تمام موارد سئو داخلی، صفحه مشابه و تکراری برای آن کلمه کلیدی به صفحه اصلی هدایت می شوند. صفحات تکراری و مشابه از نظر اندازه مهم نیستند، بنابراین می توانید آنها را حذف کنید.

از این رو امیدواریم با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مقاله بتوانید مشکلاتی که برای  سایت شما به وجود آمده است را برطرف کنید اگر هم با مشکلات عدیده و بسیاری همراه بودید می توانید مستقیما با آپسئو در ارتباط باشید و هر آنچه را که نیاز دارید بپرسید در اسرع وقت مجموعه ما شمارا به خوبی راهنمایی می کند و مشکلات شما را در کوتاه ترین زمان ممکن بر طرف خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *