سئو موبایل

سئو موبایل چیست؟ با 10 روش

سئو موبایل فرآیند پیکربندی وب سایت برای گوشی های هوشمند است تا خزنده های موتورهای جستجو بتوانند محتوای شما را پیدا کرده و ایندکس کنند.

سئو موبایل به عنوان یک روش دیجیتال مارکتینگ شامل طراحی نسخه موبایلی وب سایت با هدف افزایش رتبه در گوگل، باید به گونه ای باشد که کاربر پسند، کاربردی و در دسترس باشد.

سئو موبایل از این جهت که افراد بسیاری به اینترنت جهانی از طریق تلفن همراه دسترسی دارند اهمیت دارد. تا سال 2018، 52 درصد از ترافیک جهانی از دستگاه های تلفن همراه است. در مناطقی مانند آفریقا و آسیا این درصد حتی بالاتر است و گوگل اکنون نسخه‌های وب‌سایت تلفن همراه را مهم‌تر از نسخه‌های دسکتاپ می‌داند. پس حتما باید به فکر سئو موبایل سایت خود باشید.

در سال 2015، گوگل اعلام کرد که اگر صفحات وب برای موبایل مناسب نباشند، در نتایج موتورهای جستجو آسیب خواهند دید. این امر مدیران وب‌سایت‌ها را وارد حالت بحران گریزی کرد و پیشرفت‌های جدید را «Mobilegeddon» یا پایان تسلط دسکتاپ بر وب نامید. که موجب به وجود آمدن سئو موبایل نیز شد.

پس از موفقیت اولیه افزایش سئو موبایل، گوگل تصمیم گرفت در سال 2020 به Mobile First Indexing روی بیاورد .

الگوریتم فعلی گوگل از چیزی که فهرست جستجوی موبایل نامیده می شود برای رتبه بندی و نمایش نتایج موتور جستجو استفاده می کند. اساساً، گوگل برای نمایش نتایج بر اساس دستگاهی که کاربر از آن جستجو می کرد استفاده می کرد.

دقت داشته باشید کاربران موبایل نتایج جستجو را متفاوت از دسکتاپ می بینند. در حال حاضر، گوگل فقط اطلاعاتی را که از فهرست تلفن همراه خود بازیابی می کند، نمایش می دهد – حتی اگر کاربر در حال جستجو در دسکتاپ باشد.

علاوه بر این، بیش از نیمی از جستجوهای جهانی از دستگاه های تلفن همراه انجام می شود. همانطور که این روند نشان می دهد، سئو موبایل یک استراتژی ضروری برای هر کسب و کاری است که می خواهد در موتورهای جستجو پیدا شود.

سه راه اصلی برای طراحی وب سایت سازگار با موبایل وجود دارد. آنها هر کدام به روشی متفاوت به پیکربندی‌های دستگاه منحصربه‌فرد می‌پردازند، اما برخی از آنها به کار بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند.

وقتی از سرویس پویا استفاده می‌کنید، یک وب‌سایت با کدهای HTML/CSS متفاوت در هر دستگاه بالقوه نمایش داده می‌شود. و بر اساس تشخیص کد در هدر HTML نسخه متفاوت نمایش می دهد.

نقطه ضعف اصلی این روش این است که شما باید به طور مداوم برای هر دستگاه جدید کد جدیدی بنویسید. این به این معنی است که هر بار که اپل با یک آیفون جدید وارد بازار می شود، باید کد منحصر به فردی برای آن ایجاد کنید.

اگر برای هر دستگاه کد نویسی نکنید، کاربران شما احتمالاً نسخه ای از سایت را خواهند دید که کمتر از حد ایده آل به نظر می رسد. و حتی زمانی که برای یک دستگاه جدید کد می‌کنید، سرور همچنان ممکن است تصمیم بگیرد که نسخه اشتباهی را به کاربر نشان دهد. سرور تمام تلاش خود را می کند تا دستگاه صحیح را تشخیص دهد، اما همیشه درست نیست، بنابراین این روش همیشه یک سایت سازگار با موبایل را برای شما تضمین نمی کند.

URL های جدا برای هر نسخه از سایت برای دستگاه های مختلف

راه دیگر برای ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل این است که آن را از نسخه دسکتاپ با استفاده از یک URL جداگانه که به عنوان سایت “M” شناخته می شود، متمایز کنید. بنابراین، به جای یک URL که در دستگاه های مختلف متفاوت به نظر می رسد، URL های کاملاً مجزا برای تمام صفحات سایت تلفن همراه خود دارید.

می توانید دو URL مجزا برای نسخه های وب سایت موبایل و دسکتاپ خود ایجاد کنید. مگر اینکه به یک تیم توسعه وب با تجربه دسترسی داشته باشید.

هنگامی که URL های جداگانه ایجاد می کنید، باید از تگ rel=canonical برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری استفاده کنید. به علاوه، استفاده از یک سایت M به این معنی است که شما دو وب سایت برای مدیریت دارید، حتی اگر محتوای موجود در آنها یکسان باشد.

طراحی ریسپانسیو برای سئو موبایل

استفاده از طراحی ریسپانسیو یا قالب‌بندی وب‌سایت که به طور خودکار برای هر دستگاه تنظیم می‌شود، عملی‌ترین راه برای اطمینان از تجربه سایت سازگار با موبایل و سئو موبایل است. با این روش، شما از یک URL برای همه دستگاه ها استفاده می کنید که برای سئو موبایل عالی است.

این استرس مدیریت نسخه های متعدد از یک محتوا و همچنین دردسر اجتناب از خطاهای محتوای تکراری را که بر رتبه بندی شما تأثیر منفی می گذارد، از بین می برد.

در عوض، شما از عناصر طراحی وب واکنشگرا HTML استفاده می کنید تا به مرورگر بگویید که چگونه محتوای شما را تنظیم کند.

اگر می‌دانید چگونه کدنویسی کنید، می‌توانید به سادگی داده‌های HTML/CSS خود را برای گنجاندن عناصر پاسخ‌گو تنظیم کنید. برای کسانی که تجربه کدنویسی کمتری دارند، می‌توانند از ابزارهایی مانند W3.CSS یا Bootstrap برای تنظیم این قالب استفاده کنند. همچنین، بسیاری از تم های وردپرس دارای ابزارهای طراحی واکنش گرا هستند که به طور کلی نیاز به کدهای دست نویس را از بین می برند.

چگونه سئو موبایل را برای وب سایت خود انجام دهیم

ترکیب عناصر سئو موبایل در وب سایت شما برای افزایش ترافیک موبایل ضروری است. هرچه وب سایت شما کاربرپسندتر باشد، عملکرد شما در معیارهای مهم سئو سایت مانند نرخ پرش، زمان ماندن و نرخ کلیک (CTR) بهتر است.

در اینجا 10 روش سئو موبایل وجود دارد که می توانید از آنها برای بهبود تعامل مخاطبان و کسب امتیاز خوب در فاکتورهای برتر رتبه بندی موتورهای جستجو استفاده کنید.

1. مطمئن شوید که Google می تواند به محتوای شما دسترسی داشته باشد و آن را ارائه دهد

پیکربندی‌های خاص وب‌سایت می‌توانند محتوای صفحات تلفن همراه شما را از Google پنهان کنند و نمایش نتایج موتورهای جستجو (SERP) را برای شما سخت‌تر کنند.

اگر از بارگذاری تنبل برای کاهش زمان بارگذاری وب سایت خود استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را به درستی وارد کرده اید. این ویژگی می تواند از دسترسی گوگل به محتوای صفحات وب شما جلوگیری کند.

برچسب های noindex یا nofollow را که خزنده ها را از محتوای تلفن همراه شما دور می کند حذف کنید . از تگ‌های متا ربات یکسان برای نسخه‌های موبایل و دسکتاپ استفاده کنید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل غیرمجاز ندارید که از ایندکس کردن صفحه شما توسط خزنده‌های Googlebot جلوگیری می‌کند.

2. CSS، جاوا اسکریپت یا تصاویر را مسدود نکنید

در گذشته گاهی اوقات مسدود کردن CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر در نسخه موبایل وب سایت شما منطقی بود زیرا همه دستگاه ها نمی توانستند اطلاعات را به درستی تفسیر و نمایش دهند. اما تلفن های هوشمند مدرن توانایی پشتیبانی از این قطعات را دارند. بنابراین، باید CSS و جاوا اسکریپت را از حالت انسداد خارج کنید تا مطمئن شوید که آنها برای موتورهای جستجو برای دسترسی و ارائه به بازدیدکنندگان به کاربرپسندترین روش در دسترس هستند.

3. مطمئن شوید که محتوای شما در دسکتاپ و موبایل یکسان است

از آنجایی که گوگل از مدل Mobile First Indexing پیروی می کند، محتوای سایت موبایل شما باید به اندازه محتوایی که به کاربران دسکتاپ ارائه می دهید جامع باشد.

به خصوص با توجه به اولویتی که وب سایت های موبایل نسبت به نسخه های دسکتاپ دارند، ارائه تجربه محتوای با کیفیت بالا در هر دو برای رتبه بندی خوب ضروری است.

سئو موبایل برای فروش بیشتر

4. افزایش سرعت صفحه

به گفته گوگل، تنها یک ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری صفحه شما می تواند نرخ تبدیل موبایل شما را تا 20 درصد کاهش دهد.

مصرف کنندگان مدرن برای تراکنش های مبتنی بر رضایت فوری استفاده می کنند. با کلیک یک دکمه می توانند تقریباً هر چیزی را که می خواهند خریداری کنند. بنابراین زمانی که بارگذاری وب سایت شما بیش از حد طول می کشد، کاربران به سادگی به جای دیگری می روند تا آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند.

خوشبختانه، ابزار PageSpeed ​​Insights گوگل به شما امکان می دهد عملکرد سرعت خود را با استفاده از داده های واقعی تجزیه و تحلیل کنید.

هنگامی که وب سایت خود را سریعتر کردید، باید شاهد کاهش نرخ پرش و افزایش تجربه کلی کاربر باشید.

5. ارضای هدف جستجو

هدف جستجو به انگیزه اساسی برای جستجوی کاربر اشاره دارد. کاربر با هر جستجو قصد متفاوتی دارد. هنگامی که کلمات کلیدی هدف را انتخاب کردید، درک اینکه کاربر به دنبال چه چیزی است، استراتژی ایجاد محتوای SEO شما را راهنمایی می کند.

6. مطمئن شوید که محتوای شما برای صفحه نمایش موبایل بهینه شده است

شما باید مطالب را به گونه ای ارائه کنید که خواندن و دسترسی آسان باشد. در وب‌سایت‌های تلفن همراه، خوانندگان می‌خواهند تمام اطلاعات ضروری را بدون نیاز به پیمایش برای صفحات و صفحات ببینند.

طرح بندی محتوا و فونت های خود را در نظر بگیرید: آیا آنها به راحتی قابل خواندن هستند یا باید آنها را برای نمایشگرهای کوچکتر تنظیم کنید؟

اندازه پیوندها و دکمه ها را در نظر بگیرید: آیا آنها به اندازه ای بزرگ هستند که کسی بتواند با انگشت ضربه بزند یا باید آنها را بزرگ کنید؟

سئو موبایل یادآور مهمی است که باید محتوای پرکننده را کنار بگذارید. این به خواننده خدمت نمی کند و فضای ارزشمندی را اشغال می کند (به ویژه در وب سایت های تلفن همراه) که برای اثبات ارزش محتوای خود به آن نیاز دارید.

خوانایی خود را با ساختار جملات ساده، سرصفحه‌های سازمان‌یافته و منوی پیمایش بهبود دهید تا سایت تلفن همراه به خوانندگان کمک کند بدون پیمایش بی‌پایان آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند.

7. مطمئن شوید که پاپ آپ ها مزاحم نیستند

پنجره‌های بازشو حواس‌پرتی را به سرعت تجربه کاربر را از بین می‌برد – به‌ویژه در دستگاه‌های تلفن همراه. از آنجایی که اندازه صفحه نمایش آنها کوچکتر است، دستگاه های تلفن همراه فقط می توانند مقدار کمی از محتوا را به طور همزمان نمایش دهند.

Google حتی شما را برای انواع خاصی از پنجره‌های بازشو که برای تجربه کاربر مزاحم می‌داند جریمه می‌کند. برخی از پنجره‌های بازشو قابل قبول شامل اعلان‌های کوکی، تأیید سن، و بنرهای کوچک در بالای صفحه تصویری از پاپ آپ موبایل.هستند هنگام طراحی سایت تلفن همراه خود، مراقب زمان و مکان ظاهر شدن پنجره‌های بازشو در صفحه باشید. شما نمی‌خواهید محتوایی را که کاربران سعی در خواندن آن دارند با چت‌های خدمات مشتری یا اعلان‌های ثبت ایمیل پنهان کنید.

8. ارائه رسانه با کیفیت بالا

با ترکیب تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالا، یک تجربه کاربری درجه یک در سایت تلفن همراه خود ایجاد کنید و سئو موبایل را افزایش دهید.

سئو عکس یک عنصر ضروری برای یک استراتژی سئو موبایل موفق است. مقدار کم فضای صفحه در دسترس با اجزای رسانه ای که بهینه نشده اند می تواند زمان بارگذاری صفحه را از بین ببرد و عملکرد UX شما را به شدت کاهش دهد.

9. عنوان و توضیحات متا را برای سئو موبایل بهینه کنید

عنوان لینک قابل کلیکی است که کاربران در صفحه نتایج می بینند. به کاربران می گوید موضوع محتوا چیست و برای متقاعد کردن افراد برای بازدید از وب سایت شما مهم است. تعداد کاراکترهای بهینه برای عنوان بین 30 تا 60 کاراکتر است. هر چیزی طولانی تر باشد Google ممکن است آن را کوتاه کند.

توضیحات متا درست در زیر عنوان قرار دارد و وظیفه آن توضیح بیشتر جزئیات کلیدی در مورد محتوا است. می تواند شامل مواردی مانند اطلاعات نام تجاری، توضیحات محصول، یک فراخوان متقاعد کننده برای اقدام و موارد دیگر باشد. آن را تا 160 کاراکتر یا کمتر نگه دارید تا روی صفحه موبایل کوتاه نشود.

10. برای جستجوی محلی بهینه سازی کنید

از سال 2017 تا 2019 میزان جستجوهای Google با استفاده از کلمات “فروشگاه در نزدیکی من باز است” 250٪ افزایش یافته است. با بهینه سازی نتایج جستجوی محلی از این فرصت خاص ترافیک وب در سئو موبایل استفاده کنید.

پیاده‌سازی برخی یا همه این تکنیک‌های سئو موبایل، جستجوگران تلفن همراه را ترغیب می‌کند تا هنگام مقایسه کسب‌وکارهای محلی ، روی فهرست SERP شما کلیک کنند.

وقتی تکنیک های سئو موبایل ذکر شده قبلی را اجرا کردید، باید سایت خود را آزمایش کنید و مطمئن شوید که به درستی در دستگاه تلفن همراه نمایش داده می شود.

جدا از اینکه سایت خود را با گوشی هوشمند خودتان آن را آزمایش کنید، چندین ابزار وجود دارد که می توانید برای دریافت بازخورد در مورد موبایل فرندلی سایت خود استفاده کنید:

  • گزارش قابلیت استفاده از موبایل کنسول جستجوی گوگل
  • تست موبایل با استفاده از ابزارهای سئو آپسئو
  • تست Google Mobile Friendly

تست نهایی برای اطمینان از تجربه کاربری مثبت ضروری است. علاوه بر این منابع، سعی کنید سایت تلفن همراه را برای برخی از افراد مورد اعتماد خود بفرستید و از آنها بخواهید به دنبال مشکلاتی باشند. این به شما این فرصت را می دهد که بازخورد واقعی کاربر را دریافت کنید که با آن می توانید سایت خود را مجدداً پیکربندی کنید تا برای خزنده های موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان جذاب تر شود.

5/5 – (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *