متا تگ

متا تگ ها: ایجاد صفحات وب جذاب تر و تعاملی تر

متا تگ‌ پشت هر وب‌سایت قدرتمندی قرار گرفته است، این کدهای HTML می‌توانند به ارتقای عملکرد سئو سایت از خوب به عالی کمک کنند. امروز، ما به این موضوع می پردازیم که متا تگ ها چه هستند و چگونه از آنها برای پتانسیل خود در یک استراتژی جامع SEO در صفحه استفاده کنیم.

متا تگ چیست؟

متا تگ ها کدهای HTML هستند که صفحه وب شما را برای موتورهای جستجو توصیف می کنند. آنها اطلاعاتی در مورد عناصر موجود در صفحه شما ارائه می دهند.

از آنجا که آنها بخشی از کد یک وب سایت هستند، فقط خزنده ها (روبات های موتور جستجو که داده های وب را دسته بندی و فهرست می کنند) یا افرادی که به کد صفحه نگاه می کنند می توانند متا تگ ها را ببینند. با این حال، حتی اگر کاربران تگ‌ها را مشاهده نکنند، استفاده از متا تگ‌ها می‌تواند بر ظاهر محتوا برای کاربران تأثیر بگذارد.

متا تگ ها از سه طریق بر سئو تاثیر می گذارند.

  • آنها به خزنده های موتورهای جستجو دستوراتی برای خزیدن و فهرست کردن اطلاعات در سایت شما می دهند. فرآیند نمایه سازی در نهایت تعیین می کند که وب سایت شما در کجا در SERP ها نمایش داده می شود و متا تگ ها به شما اجازه می دهند بر آن تأثیر بگذارید.
  • متا تگ ها اولین تصوری را که کاربران از وب سایت شما خواهند داشت ایجاد می کنند. وقتی به درستی ایجاد می شود، برچسب هایی مانند تگ عنوان و توضیحات متا به شما قدرت جذب مشتریان جدید و بهبود نرخ کلیک (CTR) خود را در صفحات نتایج موتورهای جستجو می دهد.
  • استفاده از متا تگ ها برای تعیین نحوه نمایش محتوای شما در دستگاه های مختلف می تواند معیارهایی مانند نرخ پرش و سرعت سایت را بهبود بخشد. اینها عوامل مهمی هستند که گوگل از آنها برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند.

در مجموع، متا تگ ها ابزارهای سئو قدرتمندی هستند که می توانید از آنها برای هدایت خزنده ها، تأثیرگذاری بر کاربران و بهبود تجربه کاربری استفاده کنید. با این حال، همه متا تگ ها برای سئو ضروری نیستند.

در حالی که ده‌ها تگ برای استفاده وجود دارد، مهم‌ترین متا تگ‌هایی هستند که مستقیماً بر تجربه و تعامل کاربر تأثیر می‌گذارند. به هر حال، سئو حول محور ارائه ارزش به کاربران موتورهای جستجو است.

برچسب عنوان

تگ عنوان عنوان توصیفی است که در SERP ها نمایش داده می شود. همچنین در برگه مرورگر وب در بالای صفحه و هر زمان که پست در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود نشان داده می شود.

وقتی یک تگ عنوان به صورت ماهرانه ساخته می شود، به خزنده های موتورهای جستجو می گوید که محتوای صفحه شما برای عبارات کلیدی جستجویی که هدف قرار می دهد چقدر ارزشمند است. در اینجا چند پیشنهاد برای نوشتن تگ عنوان وجود دارد:

  • عنوان را در 60 کاراکتر یا کمتر نگه دارید
  • از کلمات کلیدی استفاده کنید اما از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید
  • برای هر صفحه در وب سایت خود یک برچسب عنوان جدید ایجاد کنید
  • در زبان انگلیسی برای تاکید از حروف بزرگ استفاده کنید
  • با ارائه اطلاعات مرتبط با عبارات جستجو، قصد کاربر را برآورده کنید

توضیحات متا

توضیحات متا یک وب سایت پاراگراف یا جمله کوچکی است که در فهرست موتور جستجوی شما نمایش داده می شود که موضوع صفحه وب شما را توضیح می دهد. این مهم است زیرا می تواند CTR شما را با ترغیب کاربران به یادگیری بیشتر بهبود بخشد.

در یک ویدیو، مت کاتز اشاره می‌کند که «اگر توضیحات متا واقعاً خوب نوشته شده باشد و واقعاً قانع‌کننده باشد، شخصی که آن را می‌بیند ممکن است بیشتر کلیک کند».

در حقیقت، توضیحات متا ابزار قدرتمندی است که می توانید از آن برای تبدیل جستجوگران به بازدیدکنندگان واقعی استفاده کنید.

توضیحات متا به خوبی نوشته شده مانند متن تبلیغاتی ارگانیک است که مهم ترین اطلاعات را در مورد یک صفحه وب ارائه می دهد. زبان باید هم آموزنده و هم متقاعد کننده باشد و باید کلمات کلیدی مورد نظر شما را همراه با جزئیات بیشتر در مورد محتوای صفحه بعد در بر بگیرد. قرار است چه چیزی را به کاربران نشان دهید که می خواهند ببینند؟ نکات تخصصی؟ نمونه های واقعی؟ تحقیقات اثبات شده؟ اینجا جایی است که باید به آنها گفت.

برای اینکه Google از کوتاه کردن توضیحات متا شما جلوگیری کند، مطمئن شوید که در مجموع کمتر از 160 کاراکتر باشد.

تگ alt

تگ alt توضیحی را از تصویر به گوگل معرفی می کند. گوگل تصاویر شما را نمی بیند و این تگ alt است که کمک می کند تا هدف و مقصود خود را از تصویر به گوگل بشناسانید.

متا تگ روبات ها

ممکن است اطلاعاتی در وب سایت خود داشته باشید که نخواهید آن را در عملکرد سئوی خود لحاظ کنید. متا تگ های روبات ها به خزنده ها می گویند که در طول فرآیند خزیدن و نمایه سازی چه کاری انجام دهند.

از آنجایی که این تگ ها به شما امکان می دهند صفحات وب و لینک ها را از روند خزیدن و نمایه سازی موتور جستجو مسدود کنید، باید با دقت از آنها استفاده کنید.

چهار متا تگ ربات اصلی وجود دارد که باید از آنها استفاده کنید:

  • Index : به خزنده‌ها می‌گوید صفحه را فهرست‌بندی کنند
  • Noindex : به خزنده ها اطلاع می دهد که صفحه را ایندکس نکنند
  • دنبال کنید : به خزنده‌ها دستور می‌دهد که همه پیوندهای صفحه وب را دنبال کنند و آنها را در ارزیابی کلی سایت قرار دهند.
  • Nofollow : به خزنده ها می گوید که پیوندها را دنبال نکنند و هنگام رتبه بندی وب سایت آنها را نادیده بگیرند.

انواع دیگری از تگ های ربات مانند “noarchive” و “nocache” وجود دارد، اما آنها برای اهداف SEO ضروری نیستند.

متا تگ

متا تگ Viewport

ناحیه ای که کاربران می توانند در یک صفحه وب ببینند، Viewport نامیده می شود. موتورهای جستجو روی رایانه های رومیزی، تبلت ها و تلفن های همراه کار می کنند، بنابراین وب سایت ها باید بتوانند صفحات وب را در هر دستگاهی به درستی تنظیم و نمایش دهند.

یک متا تگ viewport مشخص می کند که چگونه یک وب سایت باید در اندازه های مختلف صفحه نمایش با تعیین خود پورت نمایش به نظر برسد. داشتن این متا تگ به موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما برای همه دستگاه ها کاربرپسند است.

از آنجایی که موبایل دوستی یک عامل مهم رتبه بندی است، استفاده از متا تگ viewport یک تکنیک مهم سئو است . با استفاده از این نحو می توانید این تگ را به بخش اضافه کنید.

افزودن این برچسب باعث می‌شود که کاربران در صورت دسترسی به صفحه شما از طریق یک دستگاه تلفن همراه، بیشتر در صفحه شما بمانند، در نتیجه نرخ پرش شما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود در الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتورهای جستجو بهتر به نظر برسید.

متا تگ کلمات کلیدی

متا تگ کلمات کلیدی نوعی تگ است که در ابتدا قرار بود اطلاعات بیشتری در مورد موضوع یک صفحه وب در اختیار موتورهای جستجو قرار دهد.

از آنجایی که این برچسب‌ها از دید کاربران پنهان بودند، بسیاری از بازاریابان شروع کردند تا آنجایی که ممکن است کلمات کلیدی متا را در آنها جمع کنند، صرف نظر از اینکه این عبارات در صفحه وب ظاهر می‌شوند یا خیر.

این فرآیند پر کردن کلمات کلیدی به این معنی بود که برخی از وب سایت ها برای کلمات کلیدی که هیچ ارتباطی با محتوای آنها نداشتند رتبه بندی می شدند. این در نهایت منجر به تجربه کاربری ضعیف و ناعادلانه سئو شد زیرا الگوریتم‌های موتور جستجو نمی‌توانند اعتبار برچسب‌ها را تشخیص دهند.

سرانجام گوگل و بینگ استفاده از برچسب کلمات کلیدی را در سال 2009 متوقف کردند. به همین دلیل، همانطور که مت کاتز توضیح می دهد، مدیران وب سایت ها “نباید هیچ زمانی را” برای آن صرف کنند.

متا تگ های دیگری نیز وجود دارد که می توانید در وب سایت خود از آنها استفاده کنید، اما آنها فقط در شرایط خاصی مفید هستند. فراتر از تگ های اولیه ذکر شده در بالا، این متا تگ ها عملکردهای بسیار خاصی دارند که اکثر وب مسترها به آنها نیازی ندارند.

Google می‌تواند بسیاری از متا تگ‌های مختلف را درک کند و اغلب از پارامتر http-equiv برای ارائه دستورالعمل‌ها به مرورگرها و موتورهای جستجو استفاده می‌کند. در اینجا برخی از متا تگ های اضافی که گوگل شناسایی می کند آورده شده است:

  • Rating Content : یک متا تگ که به Google می‌گوید صفحه وب حاوی محتوای حساس بزرگسالان است که باید با نرم‌افزار SafeSearch فیلتر شود.
  • Refresh Content: این متا تگ کاربر را پس از مدت زمان تعیین شده به صفحه دیگری هدایت می کند، اما با همه مرورگرها سازگار نیست و اگر از تگ های rel=canonical در صفحات وب خود استفاده می کنید، می تواند مشکل ساز باشد.
  • Content-Type (meta charset) : به موتور جستجو می گوید که چگونه متن را در وب سایت شما نمایش دهد و از کدام کاراکتر استفاده کند (معمولاً UTF-8 یا ISO-8859-1).
  • Google Site Verification: : به کنسول جستجوی Google تأیید می کند که شما مالک محتوای وب هستید.
  • No Read Content: این تگ از خواندن صفحه وب با صدای بلند هنگام استفاده از دستورات صوتی توسط Google Assistant جلوگیری می کند.
  • No Translate Content: برچسبی که به گوگل اجازه نمی دهد صفحه وب را به زبان دیگری ترجمه کند.
  • No Site Links Search Box: این متا تگ به گوگل اجازه نمی دهد کادر جستجوی پیوندهای سایت را برای وب سایت شما نمایش دهد.

ممکن است نیاز به هر یک از این تگ های خاص را در وب سایت خود پیدا کنید، اما برای اکثر وب سایت ها ضروری نیستند. عنوان، توضیحات متا، Viewportو متا تگ‌های روبات‌ مواردی هستند که همه باید روی آنها تمرکز کنند – هر تگ دیگری در بیشتر موارد اختیاری و غیر ضروری است.

5/5 – (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *