اسکیما

اسکیما چیست و چگونه می تواند به وب سایت من کمک کند؟

اسکیما یعنی نشانه گذاری قسمت های مختلف سایت برای شناساندن آن به گوگل برای فهم بیشتر از سایت شماست. اگر از یک مدل نشانه گذاری به نام “داده های ساختاریافته” برای توصیف جزئیات بیشتر محتوای خود استفاده کنید، شانس خود را برای رتبه بندی بالاتر با لیست های جستجوی قوی تر افزایش می دهید و به طور کلی عملکرد SEO خود را بهبود می بخشید. اما اسکیما چیست؟

اسکیما Schema در واقع مجموعه کدهای علامت گذاری هستند که یک استاندارد برای موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به حساب می آید که با آن قسمت های مختلف یک سایت را به درستی شناسایی می کنند. این سازماندهی داده به خزنده های موتورهای جستجو کمک می کند تا قطعات مهم اطلاعات را تشخیص دهند و آنها را به گونه ای نمایش دهند که به نفع کاربر باشد.

در اسکیما جزئیات تفکیک می شود و گوگل با توجه به آن ها نتایج جستجو را با جزئیات بیشتری به نمایش می گذارد.

وقتی اطلاعات کامل و با جزئیات به گوگل منتقل شود پس نتیجه بهتر و درک بیشتری را به گوگل از سایت شما می فهماند و این یعنی رتبه بندی بهتر برای سایت شما در هنگام سئو سایت

در سال 2011، مایکروسافت، یاهو، یاندکس و گوگل یک منبع مشترک به نام Schema.org ( ) ایجاد کردند تا گزینه های داده را برای مدیران وب سایت گسترش دهند. این اساسا یک پایگاه داده از واژگان داده های ساختار یافته مختلف است که نشانه گذاری را برای توسعه دهندگان آسان تر می کند.

اسکیما در نتایج

کد های نشانه گذاری اسکیما

کدهای سیگنال اسکیما schema به گوگل می فهمانند بخش های مختلف یک صفحه درباره چه چیزی است ، به طور مثال بخش نظرسنجی ، بخش دانلود سایت و حتی محتوای اصلی صفحه

اسکیما در سئو داخلی

شناخت کد های علامت گذاری اسکیما بیشتر مربوط به سئو داخلی سایت می شود و با کمک آن می توانید سئو داخلی را بهبود ببخشید.

در مثالی کوچک می توان به برخی لینک های ستاره دار در نتایج گوگل اشاره کنیم که دارای کدهای علامت گذاری اسکیما هستند.

مثال : class=”post-ratings” itemscope=”” itemtype=”http://schema.org/Article”>

مثال بدون کدهای اسکیما

 <div> <h3>seo by upseo</h3> <table summary=”Bibliographic Details”> <tr> <th>Main Author: </th> <td>Majid Salehpour</td> </tr> </table> </div> <table summary=”Holdings details”>

با کدهای Microdata markup

<div itemscope itemtype="http://schema.org/Book"> <h3 itemprop="name"> seo by upseo </h3> <table summary="Bibliographic Details"> <tr> <th>Main Author: </th> <td itemprop="author"> Majid Salehpour </td> </tr> </table> </div> <table summary="Holdings details">

با کدهای JSON-LD

<script type="application/ld+json"> {"@context":"http://schema.org/", "@type": "Book", "name": " seo by upseo ", "author": " Majid Salehpour ", "offers":{"itemOffered": "#record"}} </script>

به طور مثال اگر صاحب یک سایت اشتراک گذاری فیلم و موزیک هستید ، می توانید با استفاده از کد های علامت گذاری اسکیما ، اطلاعات دقیقتری از مشخصات سازنده فیلم ، سال تولید و عوامل ارائه دهید تا گوگل به آن ها دسترسی بیشتری داشته باشد.

به عبارتی کدهای علامت گذاری اسکیما مانند هایلایت گوگل در وبمستر عمل می کند با این تفاوت همه چیز خودکار است و اشتباهی صورت نمی گیرد.

روش های استفاده از کد های علامت گذاری اسکیما

استفاده از میکرودیتا

استفاده از اسکریپت JSON-LD

Google Tag Manager

استفاده از Google Webmaster Tools

فراموش نکنید همه موارد پیشنهاد شده درباره سئو داخلی صرفا برای درک بیشتر گوگل از محتوای صفحات سایت شماست پس اگر قصد دارید با دیگر سایت ها رقابت کنید باید موارد مختلف مانند اسکیما را به کار بگیرید ، اما هیچ اجباری برای استفاده از آن نیست.

اسکیما
اسکیما

چرا اسکیما برای سئو مهم است؟

ریچ اسنیپت ها جذاب تر از لیست های جستجو هستند. آنها نسبت به یک قطعه معمولی که چشم را به خود جلب می کند، فضای بیشتری را در SERP ها اشغال می کنند. آنها اغلب رنگ های بیشتری در مقایسه با یک قطعه معمولی دارند که باعث جلب توجه می شود.

مزیت دیگر این است که CTR افزایش می یابد زیرا کاربران در مورد آنچه کلیک می کنند مطمئن هستند و با اطمینان کلیک می کنند. این بدان معناست که نرخ پرش کاهش می یابد زیرا کاربران با کلیک کردن، اطلاعات مورد نظر خود را پیدا می کنند.

در حالی که ریچ اسنیپت ها فاکتور رتبه بندی نیستند، سئو را بهبود می بخشند زیرا می توانند نرخ کلیک را افزایش دهند و بین CTR بالا و رتبه بندی جستجوی بالا همبستگی وجود دارد .

اگر می‌خواهید ببینید که CTR شما پس از پیاده‌سازی اسکیما چگونه تغییر می‌کند، می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل (که قبلاً Google Webmaster Tools نامیده می‌شد) برای بررسی نرخ کلیک خود استفاده کنید.

داده های خود را با نشانه گذاری اسکیما ساختار دهید

اسکیما فقط کدی است که به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری در مورد نوع اطلاعاتی که در یک صفحه وب یافت می شود می گوید. به آن داده های ساخت یافته نیز می گویند (یا میکروداده، که داده های ساختاری است که با جدیدترین شکل تگ های HTML کار می کند). همچنین می‌توان آن را با استفاده از JSON-LD (بر اساس جاوا اسکریپت) که بسیاری از متخصصان نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته توصیه می‌کنند یا RDFa اعمال کرد.

Schema به گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو می گوید که این اطلاعات اضافی چیست تا بتوانند آن را به کاربران نمایش دهند. بدون نشانه گذاری Schema.org در وب سایت شما، گوگل قطعه های غنی را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش نمی دهد.

بازاریابان همیشه باید Schema.org را در وب سایت های خود اعمال کنند، که به راحتی می توان آن را در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا، مانند وردپرس، با استفاده از افزونه ها انجام داد.

انواع داده های ساخت یافته

سه نوع داده ساختاریافته اولیه وجود دارد که می توانید در صفحه وب خود استفاده کنید: RDFA، JSON-LD و microdata.

JSON-LD (نشان‌گذاری شی جاوا اسکریپت برای داده‌های پیوندی) محبوب‌ترین قالب در بین هر سه قالب داده است زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که نشانه‌گذاری طرحواره را در تگ‌های سرصفحه یا بدنه قرار دهید.

گوگل JSON-LD را توصیه می کند زیرا سازماندهی را بدون تغییر HTML وب سایت شما اضافه می کند و می تواند در هر جایی در قسمت سرصفحه یا بدنه قرار گیرد.

هنگامی که از آن استفاده کردید، استفاده از داده های ساختاریافته برای تعریف مناطق مختلف وب سایت شما، سازمان کلی آن را بهبود می بخشد. به علاوه، خواندن سایت شما را برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند و در نهایت شانس شما را برای رتبه‌بندی بالاتر در SERP افزایش می‌دهد.

داده های ساخت یافته

نحوه استفاده از داده های ساخت یافته

هنگام پیاده‌سازی عناصر داده ساختاریافته، مهم است که به یاد داشته باشید که آنها این امکان را برای سایت شما فراهم می‌کنند که قطعه‌های غنی یا قطعه‌های برجسته را به دست آورد. این تضمین نمی کند که فهرست شما به این شکل نشان داده شود.

در نهایت، نمایش بستگی به این دارد که کدام نوع نتیجه بیشتر به کاربران کمک می کند. Google Search Central دستورالعمل‌های داده‌های ساختاریافته را از نظر فنی و کیفی ارائه می‌کند.

دستورالعمل های فنی

وقتی صحبت از جنبه فنی اجرای داده های ساخت یافته می شود، دو نگرانی اصلی وجود دارد.

اولین دستورالعمل استفاده از JSON-LD، Microdata یا RDFa برای علامت گذاری محتوای خود است. می‌توانید ترکیبی از این رویکردها را استفاده کنید، اما JSON-LD به عنوان کم‌تهاجمی‌ترین و آسان‌ترین برچسب‌گذاری شده است.

دومین دستورالعمل فنی این است که مطمئن شوید داده های ساخت یافته با تگ html noindex یا فایل robots.txt مسدود نشده اند. این دستورالعمل‌های ساده برای موتور جستجو برای یافتن و خواندن نشانه‌گذاری داده‌های شما ضروری هستند، بنابراین مطمئن شوید که آنها را به درستی دنبال کرده‌اید.

دستورالعمل های کیفیت

برای اهداف سئو، باید محتوایی ایجاد کنید که به کاربر کمک کند و در دسترس موتور جستجو باشد. همین امر در مورد داده های ساختاریافته نیز صدق می کند – باید ارزش محتوای شما را نشان دهد.

علامت گذاری ابرداده خود تنها در صورتی رتبه شما را بهبود می بخشد که موتور جستجو به وضوح ببیند چرا صفحه برای کاربر ارزشمند است.

اضافه کردن نشانه گذاری در وردپرس

اگر از وردپرس به عنوان CMS خود استفاده می کنید، می توانید داده های ساختاریافته را به صورت دستی یا با کمک یک افزونه به صفحات خود اضافه کنید.

روش دستی برای افرادی که تجربه برنامه نویسی یا انجام توسعه وب را دارند مناسب است. در صورت استفاده نادرست، ممکن است گیج کننده شود و باعث ایجاد مشکلاتی در کل وب سایت شما شود، بنابراین باید از درک زبان نشانه گذاری و نحو مناسب اطمینان داشته باشید.

برای اکثر توسعه دهندگان، استفاده از افزونه های وردپرس باعث صرفه جویی در زمان و جلوگیری از اشتباهات می شود.

5/5 – (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *