آموزش سئو

سئو این واژه جادویی که قرار است تکنیک ها و مباحث جدی در بحث رتبه گرفتن در گوگل را یادآور شود و همچنین معرفی و چگونگی به کار گیری آن برای کسانی که حداقل یک سایت مربوط به کسب و کار خود دارند و یا می خواهند به یک متخصص سئو تبدیل شوند.

در این آموزش سئو ممکن است با محتوایی روبرو شوید که برای شما شکل تکراری دارند ، اما پیشنهاد می کنم ضمن مرور آنها برای خود این چالش را به وجود بیاورید که آیا هنوز به درستی از آنها در کنار باقی موارد آموزشی می توانید استفاده کنید یا خیر

بیاید از واژه سئو شروع کنیم و بدانیم اصلا این سئو چیست و چرا نام آن سئو است؟

سئو چیست؟

سئو مجموعه روش های پیچیده جهت شناسایی روش های رتبه بندی و تنظیمات پیشرفته جهت هماهنگی و سازگاری با الگوریتم های موتورهای جستجو است.

برای مبتدیان ، تعریف بالا از سئو ممکن است کمی پیچیده باشد ؛ به عبارت ساده تر، بهینه سازی موتور جستجو یا سئو یک راه برای بهبود وب سایت شما است تا به موقعیت های بالا در نتایج جستجو گوگل، یاهو، بینگ یا سایر موتورهای جستجو نزدیک شوید.

هنگام انجام جستجو در Google (یا هر موتور جستجوی دیگر) ترتیبی که نتایج آن به نمایش در می آید، بر اساس الگوریتم های پیچیده است.

این الگوریتم ها تعدادی از عوامل را به حساب می گیرند تا تصمیم بگیرند که کدام صفحه وب باید در وهله اول، مکان دوم و غیره نمایش داده شود.

بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو مزیتی نسبت به سایر سایت های غیر بهینه سازی شده می دهد و شانس شما را برای رتبه بندی بالاتر افزایش می دهد.

واژه سئو یا به انگلیسی SEO از جمله کوتاه شده : Search engine optimization و معنی آن به فارسی یعنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی یک کلمه را در گوگل سرچ می کنید به نتایجی می رسید و حتما فکر می کنید چرا این چند سایت رتبه الاتری از باقی سایت ها دارند ، چه تفاوتی میان این چند سایت با باقی سایت ها وجود دارد که در ابتدای نتایج گوگل دیده می شوند، خوب ما به آن پاسخ می دهیم!

سئو چگونه کار می کند؟

قبل از اینکه بدانید سئو چگونه کار می کند بیاید اول فرق بین نتایج جستجو به اصطلاح طبیعی و پولی را درک کنیم.

بنای نتایج جستجوی گوگل بر دو اساس است :

نتایج بر اساس طبیعی ( سئو )

نتایج بر اساس پرداخت شده ( ادورز )

همانطور که گفته شد سئو برای کمک به سایت هایی است که می خواهند در نتایج جستجو رتبه بالایی کسب کنند و البته بدون پرداخت هزینه در صفحات اول ظاهر شوند، به همین ترتیب مشخص است که نتایج جستجو بر اساس پرداخت شده یا همان تبلیغات در گوگل نمی تواند هدف اصلی سئو باشد و مربوط به سیستم تبلیغاتی گوگل ادروز است.

به تصویر زیر نگاه کنید ، همانطور که مشاهده می کنید نتایجی که در کنار آنها واژه ( آگهی ) به انگلیسی ( AD ) درج شده به معنی تبلیغاتی بودن آن لینک یا نتیجه جستجو است.

انواع نتیجه جستجو

همانطور که در بالا مشاهده می کنید در قسمت بالایی تبلیغ با AD مشخص شده ، اما یکی از دلایلی که بیشتر مردم ترجیح می دهند با روش سئو طبیعی در گوگل ظاهر شوند ، هزینه های زیادی است که باید در قبال نمایش آگهی در صفحه اول پرداخت کنند ، هزینه هایی که مخصوصا در ایران با توجه به قیمت بالای دلار منطقی به نظر نمی رسد.

آیا سئو کار سختی است؟

موتورهای جستجو مانند Google ، Bing و Yahoo! بر اساس الگوریتم های مختلف نتایج جستجو را رتبه بندی می کنند.

حال این سوال پیش می آید که آیا می توانیم این الگوریتم ها را شناسایی کنیم؟ جواب بله و خیر است.

حداقل گوگل بیش از 200 عامل رتبه بندی را استفاده می کند، گرچه ما بسیاری از آنها را می شناسیم: محتوای با کیفیت ، بک لینک ها یا موارد فنی مانند سرعت سایت ، البته بسیاری از آنها به عنوان یک راز نگه داشته می شوند.

چگونه می توانم سئو را یاد بگیرم؟ آیا به کمک کسی احتیاج دارم؟

حتی تغییرات اساسی می تواند تفاوت زیادی در نحوه مشاهده سایت شما در موتورهای جستجو ایجاد کند، در این راهنمای نهایی سئو برای مبتدیان ، تمام مباحث مهم و اصول سئو را پوشش خواهیم داد.

اصطلاحات سئو سایت

سئو داخلی و سئو خارجی
سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری

سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟

سئو داخلی به معنای بهینه سازی داخلی سایت برای تأثیرگذاری بر نتایج جستجوی ارگانیک است، به طور مثال این موارد زیر کارهایی است که می توانید در وب سایت انجام دهید:

نوشتن توضیحات متا برای هر صفحه
عناوین جذاب
ساختار URL
بهینه سازی تصاویر
محتوا نویسی
ایجاد داده های ساختاری یا همان اسکیما
بهبود سرعت سایت

و خیلی چیزهای دیگر

و اما سئو خارج از سایت به کلیه فعالیتهایی را که می توانید برای بهبود سئو از طریق گرفتن بک لینک از وب سایت های دیگر انجام می گیرد، می گویند.

روش های زیادی برای انجام سئو خارجی وجود دارد:

تبادل لینک
خرید بک لینک
پست های مهمان یا ریپورتاژ
رسانه های اجتماعی
نوشتن مطالب ارزشمند که باعث می شود مردم به وب سایت شما لینک دهند.

مقایسه سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید سئو کلاه سفید به روش هایی زیر گفته می شود:

نوشتن محتوای مفید و خوب
لینک سازی طبیعی
برندسازی
داشتن یک استراتژی محتوا سازی
رعایت سئو داخلی
تحقیقات کلیدواژه
تمرکز روی کیفیت سایت

و در مقابل سئو کلاه سیاه نیز معمولا به روش های زیر متکی هستند:

میانبرهای پنهان و دزدکی
متن های مخفی
پر کردن صفحه از کلمات کلیدی
دستکاری لینک ها
بک لینک بی ربط
استفاده از مزرعه لینک
کامنت اسپم

همانطور که پیداست سئو کلاه سیاه مجموعه ای از شیوه های غیر اخلاقی برای بهبود رتبه وب سایت در نتایج موتور جستجو است؛ آنها طوری طراحی شده اند که موتورهای جستجو را تحت تأثیر قرار دهند در حالی که فاکتور انسانی را در نظر نمی گیرند.

سئو کلاه سیاه می تواند در مدت زمان کوتاه شما را به صدر نتایج برساند ، اما موتورهای جستجو احتمالاً دیر یا زود وب سایت را جریمه و حذف می کنند.

سئو کلاه سفید مجموعه ای از تکنیک های اخلاقی است که به رهنمودها و رعایت قوانین می پردازد.

بخش های اصلی سئو کلاه سفید عبارتند از:

کیفیت و محتوای مرتبط
بهینه سازی کلی وب سایت
ساختمان پیوند

سئو کلاه سفید یک استراتژی بلند مدت است که با هدف بهبود تجربه کاربر انجام می شود.

اصطلاحی نیز به نام سئو کلاه خاکستری وجود دارد ، عملی که در مقایسه با تکنیک های کلاه سیاه ممکن است خطر کمتری داشته باشد، تکنیک های کلاه خاکستری به طور واضح توسط گوگل تعریف نشده اند.

فراگیری سئو سایت

یادگیری سئو یک فرایند زمان بر و گاهی هزینه بر است ، اما با توجه به جایگاه شما ممکن است فراگیری سئو سایت کمک زیادی به موقعیت شما در کسب و کارتان بکند، فارغ از اینکه دلیل شما برای یادگیری سئو چیست ، مسئله آموزش سئو بیشتر به این بر میگردد که شما قصد دارید به هر حال سایت خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید.

به محض اینکه شما وارد دنیای سئو شوید با انبوهی از اطلاعات پیچیده ، منطقی و غیر منطقی روبرو میشوید ، اما به یاد داشته باشید سئو مملو از اطلاعات، تکنیک ها و ترفند هایی است که به شما کمک می کنند در رتبه سایت تاثیر بگذارید حال ممکن است این تاثیر خیلی مثبت باشد یا حتی رتبه را دچار تنزل کند.

در ابتدای این آموزش سئو ، من به عنوان یک متخصص سئو که سال ها با رفتار گوگل سرو کار دارم یک نکته طلایی را به شما گوشزد می کنم و پیشنهاد می کنم جهت انجام سئو سایت بصورت آکادمیک و اصولی ، به طور کلی از روش هایی استفاده کنید که در حداقل آینده نزدیک دچار ضربه از طریق الگوریتم های گوگل نشوید.

چیزی که در سئو خیلی به گوش شما خواهد خورد : توانایی تولید محتوای قوی و غنی است ، در واقع این بر می گردد به کاربرانی که به دنبال پاسخ صحیح و کامل هستند؛ گوگل یک ابزار پاسخگو است ، از همه مهمتر مردم برای دریافت پاسخ خود به سراغ گوگل می آیند و از آن انتظار دریافت پاسخ هایی قانع کننده و قابل اعتماد دارند، پس گوگل در انتخاب سایت هایی که اطلاعات صحیح و غنی دارند خیلی حساس است و همواره سعی می کند سایتهایی را در نتایج جستجو به رتبه بالا برساند که این مسئله را رعایت می کنند.

اما همزمان همیشه این سوال برای شما پیش می آید که محتوای خوب چیست و چه شرایطی باید داشته باشد؟

برای شروع این سوال خوب است و برای اطلاع شما هم خوب است که بدانید محتوا فقط متنی نیست و نوشتن صرفا یکی از اجزای محتوا به حساب می آید ، در واقع محتوا شامل خیلی چیزهای بیشتری است مانند : ویدیو ، عکس ، اینفوگرافی پادکست ، نمودار ، فرم ها و خیلی چیز های دیگر

حال که متوجه شدید سئو فقط فنی نیست ، باید خود را مورد بررسی قرار دهید که در چیزهای دیگری توانایی دارید ، خیلی از مردم زاتا نویسنده خوبی هستند یا در ساخت پادکست و ویدیو استعداد دارند.

البته خبر خوب این است که هیچ انتهایی برای نوشتن مطلب و محتوای خوب وجود ندارد ، به این معنی که هر چقدر بتوانید کیفیت محتوا را بالاتر ببرید قطعا بهبود پیدا می کند ، در واقع این یک ابزار قدرتمند نزد شماست که گوگل به آن اهمت زیادی قائل می شود.

نقش محتوا در سئو بسیار پر رنگ است به نحوی که به آن لقب پادشاه را در سئو داده اند.

بر خلاف محتوا نویسی ، سئو فنی پر از پیچیدگی هایی است که دائما در حال تغییر هستند و نمی توان با یک بار فراگیری آن ها ، کار را تمام کرد ، سئو نیازمند تحلیل ، آموزش و به کار گیری دائمی آن است تا بتوانید در روند تغییر الگوریتم ها از دانش بروز خود به نفع رتبه بندی سایت خود استفاده کنید.

آموزش سئو در آپسئو بصورتی ترکیب بندی شده است که بیشتر افراد علاقمند به فراگیری نحوه قرار گرفتن در صفحه اول گوگل بتوانند اطلاعات کاملی از آنچه قرار است با آن سایت خود را سئو و یا بهینه سازی کنند به دست بیاورند.

آخرین بروز رسانی این محتوای آموزشی، در تاریخ 12/04/2020 یا 24 فروردین سال 1399 می باشد.

نیازمندی های این محتوا برای یادگیری سئو سایت

انتظار می رود هر فرد علاقمند به سئو حداقل آشنایی به اصطلاحات فنی وب را داشته باشد.

آشنایی با اصطلاحات سئو سایت

آشنایی با اصطلاحات طراحی سایت

ما در آپسئو همواره سعی می کنیم مطالب و مقالات آموزش سئو سایت را منتشر کنیم ، عقیده داریم آموزش سئو سایت، ذهن مخاطب را برای درک مفهوم واقعی سئو هموار می کند بطوریکه درک بهتری از مراحل کار به دست می آورد.

اگر به سئو سایت و ارتقا سایت در گوگل علاقه مند هستید با مطالعه مطالب آموزش سئو سایت یاد بگیرید چطور یک سایت سئو می شود.

الگوریتم های گوگل و عملکرد آن ها را بشناسید و با یادگیری سئو آن ها را به کار بگیرید ، یادتان باشد سئو سایت را از ابتدا برای کاربر پیش ببرید و سعی نکنید حتما تمام موارد را بصورت صد در صد انجام دهید ، الویت گوگل کاربر است پس سایت را برای کاربران و مردم سئو کنید نه برای ربات های گوگل

فراموش نکنید همیشه نرخ فرار و کیفیت دسترسی به سایت را مورد کنترل قرار دهید و اطمینان حاصل کنید سایت شما یک سایت کاربر پسند است ، برای آشنایی با مطالب سئو و آموزش سئو اینجا با ما باشید.

اگر می خواهید سئو را یاد بگیرید ، باید برای کارهای خلاقانه ، فنی و تحلیلی آماده باشید.

به عبارت ساده ، سئو مربوط به ارائه وب سایت مناسب برای افراد مناسب است.

این مسئله فقط مربوط به یک ساختار کامل یا پیشینه فنی وب سایت نیست، وب سایت شما باید با محتوای با کیفیت و بهینه سازی شده متناسب با نیاز مخاطبان آماده شود و البته ، این کار باید به اندازه کافی خوب باشد تا بتواند از وب سایت های دیگر بک لینک بگیرد.

سئو مجموعه روش های پیچیده جهت شناسایی روش های رتبه بندی و تنظیمات پیشرفته جهت هماهنگی و سازگاری با الگوریتم های موتورهای جستجو است.

برای مبتدیان ، تعریف بالا از سئو ممکن است کمی پیچیده باشد ؛ به عبارت ساده تر، بهینه سازی موتور جستجو یا سئو یک راه برای بهبود وب سایت شما است تا به موقعیت های بالا در نتایج جستجو گوگل، یاهو، بینگ یا سایر موتورهای جستجو نزدیک شوید.

هنگام انجام جستجو در Google (یا هر موتور جستجوی دیگر) ترتیبی که نتایج آن به نمایش در می آید، بر اساس الگوریتم های پیچیده است.

این الگوریتم ها تعدادی از عوامل را به حساب می گیرند تا تصمیم بگیرند که کدام صفحه وب باید در وهله اول، مکان دوم و غیره نمایش داده شود.

بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو مزیتی نسبت به سایر سایت های غیر بهینه سازی شده می دهد و شانس شما را برای رتبه بندی بالاتر افزایش می دهد.

مراحل اصلی روند بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، سئو یک فرایند استاتیک نیست بلکه یک چارچوب با قوانین و فرآیندهای مختلف است. بصورت ساده سئو می تواند به 2 مرحله اصلی تقسیم شود:

سئو داخل سایت

قوانینی که در سایت شما اعمال می شود تا موتور جستجو با سایت شما دوستانه تر برخورد کند.

سئو خارج از سایت

چگونه وب سایت یا وبلاگ خود را معرفی و تبلیغ می کنید تا موتورهای جستجو بتوانند بهتر رتبه بندی کنند.

با این ترفندهای ساده شما می توانید وب سایت خود را از دیدگاه موتور جستجو جذاب نمایش دهید و باعث افزایش رتبه شوید.

اگر به درستی مطالب آموزش سئو را مطالعه و دنبال کنید، قابلیت استفاده و اعتبار وبسایت یا وبلاگ شما بهبود خواهد یافت.

علاوه بر دستورالعمل فوق، ساختار یک وب سایت نیز برای اهداف سئو اهمیت دارد.

در ادامه این مقاله من اهمیت ساختار وب سایت برای وب سایت بهینه سازی شده و در مورد اجزای ضروری یک وب سایت بهینه سازی شده را آموزش خواهم داد. همچنین مسائلی مانند کدام صفحات نباید از وبسایت شما گم شوند، چه سایتی با کیفیت بالا است و چرا منو سایت و ساختار URL برای SEO اهمیت دارد.

اگر به طور جدی دو عامل ساختار وب سایت و راهنمایی های سئو را رعایت کنید، متوجه می شوید همه چیز در سئو ساده است ، به موتورهای جستجو کمک کنید به وب سایت شما اعتماد کنند.

آموزش سئو خارج از سایت

علاوه بر تغییراتی که می توانید در وب سایت خود جهت سئو انجام می دهید به طوری که در کمک می کند در نتایج جستجو بالاتر باشید، راه دیگری برای بهبود موقعیت رتبه بندی وب سایت شما با استفاده از تکنیک های سئو خارج از سایت وجود دارد.

سئو خارج از سایت به طور کلی به عنوان ساخت لینک یا همان بک لینک شناخته می شود، اما من ترجیح می دهم از اصطلاح وب سایت استفاده کنم از آنجایی که راه مناسب برای تبلیغ یک وب سایت شامل روش ها و تکنیک های بسیار بیشتری نسبت به ایجاد بک لینک ها است.

به طور کلی، موتورهای جستجو در حال تلاش برای پیدا کردن مهم ترین صفحات وب هستند تا کاربر پس از جستجو به آن ها دسترسی داشته باشد.

یکی از عوامل تعیین موقعیت یک صفحه وب در نتایج جستجو تعداد پیوندهای ورودی است.

پیوندهای ورودی یک نشانه اعتماد هستند و بسته به اینکه پیوندها نیز در حال پیوند هستند، می توانند تا حد زیادی موقعیت رتبه بندی شما را تحت تاثیر قرار دهند (مثلا اگر لینک ها از سایت های شناخته شده و قابل اطمینان آمده باشند یا منفی باشند، اگر لینک ها، دایرکتوری ها، لینک های اسپم و غیره).

برای پیوند بیشتر و ایجاد بک لینک چه کاری می توانید انجام دهید؟

این یک سوال بسیار خوب است و من مطمئن هستم که اگر شما برای این عبارت اینترنتی جستجو کنید، صدها پاسخ مختلف دریافت خواهید کرد.

به نظر من این همان چیزی است که من سعی خواهم کرد در این مقاله توضیح دهم، باید درباره ساختمان لینک ها و تمرکز بر ایجاد محتوای با کیفیت خوب برای وب سایت خود تمرکز کنید.

محتوای خوب شما لینک های طبیعی دریافت خواهد کرد که به نوبه خود رتبه بندی و ترافیک خوبی را به شما می دهد.

اگر سعی می کنید لینک ها را خریداری کنید یا آنها را به راحتی دریافت کنید ، ممکن است یک موفقیت موقت داشته باشید ولی بعد از بروزرسانی های بعدی Google وب سایت شما از صفحات بالا ناپدید خواهد شد.

تفاوت سئو و بازاریابی اینترنتی چیست؟

بعضی از افراد اغلب از من میپرسند: "آیا سئو همانند بازاریابی اینترنتی است؟" ساده ترین پاسخی که میتوانم بگویم این است که سئو یکی از ابزارهای موجود در آژانس اینترنتی بازاریابی شماست.

این بازاریابی اینترنتی نیست ، اما می تواند بخشی از کمپین بازاریابی اینترنتی شما باشد که معمولا شامل موارد دیگری مانند ارتقاء رسانه های اجتماعی، استراتژی محتوا و غیره می شود.

محتوای خوب هنوز مهمترین عامل موفقیت با یا بدون سئو است.

قبل از اینکه این مقدمه را برای بهینه سازی موتورهای جستجو ببندید، باید در ذهن خود بسیار روشن باشید که سئو نمی تواند به شما کمک کند اگر محتوایی خوب نداشته باشید.

به عبارت دیگر اگر شما سایتی را با محتوای کم ارزش ولی سئو بسیار خوب انجام دهید، شانس موفقیت (در دراز مدت) کم است.

از سوی دیگر، یک وبسایت با محتوای خوب میتواند با سئو یا بدون سئو کار کند. سئو فقط به وب سایت قدرت و افزایش رتبه اضافی داده است.

بطور خلاصه ، بهینه سازی موتور جستجو یا سئو راهی است تا موتورهای جستجو بهتر آن را درک کنند و به شما رتبه بندی بالاتر را بدهند.

مهم این است که یک رویکرد سئو خوب می تواند ترافیک بیشتری را به وب سایت شما، وبلاگ یا فروشگاه آنلاین برساند و مشتریان بیشتری کسب کنید.

فرم درخواست آموزش سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

TOP