واژه نامه سئو

واژه نامه سئو مفاهیم و اصطلاحات

واژه نامه سئو یکی از اصلی ترین و مهمترین قسمت یادگیری سئو در آموزش سئو سایت می باشد ، که هر فردی در صورت علاقه مندی به سئو سایت باید آن را بصورت کامل درک و به کار بگیرد.

هر چند شاید در نگاهی سطحی از بیرون گود ، سئو یک تخصص باشد ، اما سئو تنها یک تخصص نیست و باید با به کار گیری مواردی مانند طراحی سایت ، درک بازار و مارکتینگ ، همچنین توانایی درک اصول اصلی بهینه سازی سایت یک سئو کار حرفه ای شد.

دنیای سئو پر از اصطلاحات گیج کننده است: خزنده ها، آدم خواری کلمات کلیدی، عوامل EAT و…؛ بیشتر شبیه یک فیلم ترسناک به نظر می رسد تا یک بازار دیجیتال. خوشبختانه، فهمیدن اینکه همه آنها به چه معنا هستند و چگونه در استراتژی بازاریابی شما قرار می گیرند، نباید آنقدرها هم که این اصطلاحات به نظر می رسد ترسناک باشد.

در زیر سعی می کنیم با گردآوری و توضیح مفاهیم و اصطلاحات سئو به اصطلاح مجموعه واژه نامه سئو سایت به شما علاقمندان کمک کنیم درک صحیح و شفافی از سئو سایت داشته باشید.

واژه نامه سئو (A)

اپراتورهای جستجوی پیشرفته Advanced search operators

این یکی از کلمات واژه نامه سئو می باشد، اپراتورهای جستجوی پیشرفته کاراکترهای خاصی هستند که کاربران می توانند برای جستجوی نتایج خاص تر به عبارت های جستجو اضافه کنند. آنها می توانند برای انجام تحقیقات دامنه و یافتن پیوندهای شکسته و کاربردهای دیگر، مفید باشند.

  • عبارت دقیق: برای جستجو عبارت دقیق در یک صفحه وب، از عبارت دقیق استفاده کنید. برای مثال، برای جستجو عبارت سئوی پیشرفته، عبارت دقیق “سئوی پیشرفته” را وارد کنید.
  • سایت: برای جستجو فقط در سایت‌های خاص، از سایت استفاده کنید. برای مثال، برای جستجو در سایت ویکی‌پدیا، عبارت سایت:wikipedia.org را وارد کنید.
  • نوع فایل: برای جستجو فقط در انواع فایل‌های خاص، از نوع فایل استفاده کنید. برای مثال، برای جستجو فایل‌های PDF، عبارت نوع فایل:pdf را وارد کنید.
  • تاریخ: برای جستجو فقط در نتایجی که در یک بازه زمانی خاص منتشر شده‌اند، از تاریخ استفاده کنید. برای مثال، برای جستجو نتایجی که در سال 2023 منتشر شده‌اند، عبارت تاریخ:2023 را وارد کنید.
  • موقعیت: برای جستجو فقط در نتایجی که در یک مکان خاص هستند، از موقعیت استفاده کنید. برای مثال، برای جستجو نتایجی که در تهران هستند، عبارت موقعیت:تهران را وارد کنید.

برای استفاده از اپراتورهای جستجوی پیشرفته، می‌توانید آنها را در کنار عبارت جستجو خود در کادر جستجو گوگل وارد کنید. برای مثال، برای جستجو عبارت “سئوی پیشرفته” در سایت ویکی‌پدیا، عبارت را به صورت زیر وارد کنید:

site:wikipedia.org سئوی پیشرفته

الگوریتم Algorithm

الگوریتم مجموعه ای از دستورالعمل ها است که یک کامپیوتر برای تکمیل یک کار از آنها استفاده می کند. الگوریتم جستجو به مجموعه پارامترهایی اطلاق می شود که موتورهای جستجو برای تجزیه و تحلیل صفحات وب و بازیابی باکیفیت ترین و مرتبط ترین محتوا برای کاربران استفاده می کنند. این کلیدواژه احتمالا پر کاربردترین در واژه نامه سئو می باشد.

متن جایگزین Alt text

متن جایگزین یا alt text، یک تگ HTML است که برای توصیف محتوای یک تصویر استفاده می‌شود. این متن برای کاربرانی که قادر به مشاهده تصاویر نیستند، مانند افراد دارای معلولیت بینایی، مفید است. همچنین، موتورهای جستجو از متن جایگزین برای درک محتوای تصاویر استفاده می‌کنند.

در اینجا چند نکته برای نوشتن متن جایگزین مناسب آورده شده است:

  • از کلمات کلیدی مرتبط با تصویر استفاده کنید.
  • متن جایگزین باید توصیف دقیق و کاملی از محتوای تصویر ارائه دهد.
  • از جملات کامل و واضح استفاده کنید.
  • از عبارات کلیشه‌ای و غیرمرتبط استفاده نکنید.
  • از علامت‌های نگارشی استفاده کنید.

متن لنگر Anchor text

متن لنگر یا انکر تکست (Anchor Text) متن قابل کلیک است که در یک صفحه وب برای پیوند دادن به صفحه دیگری استفاده می‌شود. این متن معمولاً با رنگی متفاوت از متن اطراف ظاهر می‌شود و غالباً زیر آن خط می‌خورد.

متن لنگر برای کاربران و موتورهای جستجو مهم است. برای کاربران، متن لنگر نشان می‌دهد که اگر روی پیوند کلیک کنند، به چه صفحه‌ای منتقل می‌شوند. برای موتورهای جستجو، متن لنگر به عنوان یک شاخص برای درک آنچه که یک صفحه وب در مورد آن است، استفاده می‌شود.

موتورهای جستجو از متن لنگر برای درک محتوای یک صفحه وب استفاده می‌کنند. آنها متن لنگر را با کلمات کلیدی مرتبط با صفحه مقایسه می‌کنند تا بفهمند که صفحه در مورد چه چیزی است. همچنین، موتورهای جستجو از متن لنگر برای تعیین اعتبار یک صفحه استفاده می‌کنند. اگر یک صفحه وب توسط صفحات معتبر دیگری لینک شود که متن لنگر مرتبط و با کیفیتی دارند، موتورهای جستجو احتمال بیشتری دارد که آن صفحه را در رتبه‌بندی‌های خود بالاتر قرار دهند.

واژه نامه سئو : ASP

واژه ASP کوتاه شده واژه کامل Active Server Pages می باشد ، این عبارت در واقع نام یک زبان برنامه نویسی تحت سیستم عامل ویندوز ساخته شده توسط شرکت بزرگ نرم افزاری مایکروسافت است ، با این زبان برنامه نویسی می توان طراحی سایت انجام داد و یکی از پر کاربرد ترین عبارات در واژه نامه سئو سایت است ، از این جهت این عبارت را در واژه نامه سئو آوردیم زیرا همیشه در میان برنامه نویسان این بحث وجود دارد که کد نویسی های دیگر مانند PHP و غیره هر کدام تاثیر متفاوتی در سئو دارند، هر چند ما در آپسئو این ادعا را رد می کنیم.

Animated Ad

واژه Animated Ad به بنر های متحرک تبلیغاتی یا ثابت گفته می شود که قالبا در وب سایت های پر بازدید جهت جذب ترافیک و تبلیغ کالا یا خدمات یک سایت استفاده می شود ، به ترافیک جذب شده توسط این نوع ورودی ترافیک ارجاعی یا Referral Traffic می گویند ، این بنر می تواند توسط GIF یا جاوا اسکریپت باشد.

Anchor text

واژه Anchor text یکی دیگر از واژه های پر استفاده در سئو است که نقش پر رنگی در سئو سایت دارد ، این واژه در واقع لینک متنی می باشد که گوگل به عنوان یک معیار مهم در رتبه بندی سایت ها از آن بهره میبرد ، در واقع اگر بخواهیم یک مثال برای شما زده باشیم باید بگویم وقتی کلیدواژه ای مانند سئو را لینک دار می کنید گوگل آن را دنبال می کند و به آن اهمیت می بخشد.

Alt Attribute or Alt tags

اگر بخواهیم واژه Alt tags را به سادگی توضیح دهیم باید بگوییم Alt tags یعنی چشم گوگل ، از آنجا که گوگل توانایی درک و دیدن عکس ها را در لابلای متن محتوای سایت ها ندارد با کمک Alt tags می تواند درک کند عکس قار داده شده درباره چه چیزی است ، پس بهتر است در سئو  Alt tags را به درستی برای یک نابینا توضیح دهید.

Algorithm

واژه Algorithm به فارسی الگوریتم به فرمول های محاسباتی موتور های جستو در رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو به کار برده می شود ، از معروف ترین الگوریتم ها که در موتور جستجو گوگل مورد استفاده قرار می گیرد الگوریتم پاندا ، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار و غیره می باشد ، گوگل به تازگی با بروز رسانی هسته الگوریتم گوگل جنجال بسیاری به پا کرده است ، فراگیری و درک الگوریتم های گوگل ، کاری به شدت تخصصی و در فضایی کور صورت می گیرد ، در واقع گوگل آن ها را افشا نمی کند و جزء موارد مخفیانه سئو سایت به شمار می رود.

AdWords

AdWords یا تبلیغات متنی گوگل یک سیستم تبلیغاتی بر پایه کلیک و پرداخت است، درج تبلیغ در این سیستم بصورت مستقیم هیچ اعتبار و تاثیری در سئو سایت و رتبه بندی سایت ها ندارد.

واژه نامه سئو (B)

بک لینک Backlink

بک لینک به یک لینک ورودی به یک وب سایت از یک منبع خارجی اشاره دارد. یکی از پر استفاده ترین و اصلی ترین روش سئو سایت استفاده از بک لینک است ، این روش دچار تغییرات و بحث های زیادی می باشد ، در واقع بک لینک یعنی قرار دادن لینک همراه با کلیدواژه مورد نظر جهت رتبه دادن به آن در یک سایت دیگر که رتبه خوبی دارد.

بینگ Bing

بینگ موتور جستجوی مایکروسافت است که در سال 2009 راه اندازی شد. این موتور جستجوگر یاهو! جستجو و از سپتامبر 2021 دارای 2.6٪ سهم بازار جهانی است.

کلاه سیاه Black hat

تکنیک‌های بهینه‌سازی «کلاه سیاه» آنهایی هستند که دستورالعمل‌های موتورهای جستجو را برای تضمین رتبه‌های بالاتر نقض می‌کنند. آنها می توانند منجر به سودهای کوتاه مدت شوند، اما اغلب به جریمه موتورهای جستجو ختم می شوند.

Black Hat SEO

سئو کلاه سیاه روشی است که سئوکار ها معمولا با دور زد و استفاده از روش هایی که گوگل آن را منع می کند گفته می شود ، در واقع گوگل همیشه با سئو کلاه سیاه مبارزه و الگوریتم های خود را بروز می کند ، از روش های سئو کلاه سیاه می توان به مخفی کردن متن لینک دار در صفحات ، افزایش نا متعارف و مصنوعی بک لینک ، لینک دو طرفه یا تبادل لینک ، نمایش محتوای متفاوت به کاربر و موتور جستجو ، پاپ آپ ، کپی مطالب ، نرم افزار تولید اتوماتیک محتوا و بسیاری از موارد دیگر که از نظر یک فرد دانا قابل تایید نباشد.

نرخ پرش Bounce rate

نرخ پرش به درصد کاربرانی اطلاق می شود که قبل از خروج فقط از یک صفحه در یک وب سایت بازدید می کنند.

پودرهای سوخاری Breadcrumbs

Breadcrumb ها مسیری از پیوندها هستند که به کاربران کمک می کند تا بفهمند در کجای یک وب سایت قرار دارند. آنها معمولاً در بالای یک صفحه وب یافت می شوند.

مرورگر Browser

مرورگر به نرم افزاری اطلاق می شود که به افراد امکان دسترسی به شبکه جهانی وب و مصرف محتوای دیجیتال را می دهد. کروم و سافاری هر دو مرورگر هستند.

Bot

به خزنده های وب اصطلاحا Bot گفته می شود.

واژه نامه سئو

واژه نامه سئو (C)

حافظه پنهان Cache

کش مکانی ذخیره سازی است که داده ها به طور موقت در آن نگهداری می شوند تا بارگذاری محتوای وب سایت برای کاربران زمان کمتری داشته باشد. با کاهش حجم داده هایی که برای اولین بار باید بازیابی شوند، فرآیند را سرعت می بخشد.

برچسب متعارف Canonical tag

تگ متعارف یک تگ HTML است که به خزنده‌های موتورهای جستجو می‌گوید نسخه اصلی یک محتوا را کجا پیدا کنند. این باعث می‌شود خزنده‌ها محتوای تکراری را فهرست‌بندی نکنند.

نرخ کلیک (CTR) Click-through rate

«نرخ کلیک» به نسبت تعداد کاربرانی که روی یک صفحه وب کلیک می‌کنند در مقایسه با تعداد کل کاربرانی که در حال دیدن نتایج هستند، اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر 10 کاربر در حال دیدن یک لیست جستجو در گوگل قرار بگیرند و 4 نفر از آنها روی آن کلیک کنند، نرخ کلیک برای آن لیست 40٪ است.

شبکه تحویل محتوا (CDN) Content delivery network

شبکه تحویل محتوا (CDN) به شبکه ای از سرورها در یک مکان جغرافیایی اشاره دارد. با CDN، سرورهایی که به کاربران نزدیک‌تر هستند، می‌توانند محتوا را سریع‌تر ارائه دهند.

بازاریابی محتوا Content marketing

بازاریابی محتوا به نوعی از بازاریابی اشاره دارد که شامل ایجاد و ترویج محتوای آنلاین – تبلیغات، مقالات، کتاب‌های الکترونیکی، صفحات فرود، پست‌های وبلاگ و غیره – برای ایجاد ترافیک، سرنخ و فروش است.

تبدیل Conversion

تبدیل به یک اقدام هدفدار اشاره دارد که کاربر در یک وب سایت انجام می دهد. به عنوان مثال، یک مشتری بی نام در حال مرور وب سایت شما تصمیم می گیرد نام و آدرس ایمیل خود را برای دریافت یک کتاب الکترونیکی رایگان وارد کند. آنها اکنون از ترافیک به سرنخ تبدیل شده اند. هنگامی که آن سرنخ در نهایت محصول شما را خریداری می کند، آنها از سرنخ به فروش تبدیل می شوند.

نرخ تبدیل Conversion rate

نرخ تبدیل به درصدی از بازدیدکنندگان وب سایت اشاره دارد که یک فراخوان برای اقدام را تکمیل می کنند در مقایسه با تعداد افرادی که در معرض آن قرار گرفته اند. به عنوان مثال، اگر 100 کاربر از صفحه فرود شما بازدید کنند که برای ترغیب آنها به خرید محصول شما طراحی شده است و 11 کاربر محصول را خریداری کنند، نرخ تبدیل آن صفحه 11٪ است.

خزنده Crawler

«خزنده» نامی است که به بخشی از نرم افزار موتور جستجو داده می شود که صفحات وب جدید را پیدا، تجزیه و تحلیل و فهرست می کند تا موتورهای جستجو بتوانند آنها را به کاربران نمایش دهند. آنها این محتوا را از طریق پیوندهای صفحه به صفحه پیدا می کنند.

گوگل لیست بندی و پیدا کردن صفحات سایت ها را با استفاده از اسپایدر ها یا خزنده ها انجام می دهد که اصطلاحا به آن Crawler می گویند.

بودجه خزیدن Crawl budget

بودجه خزیدن به تعداد URL هایی اشاره دارد که توسط یک موتور جستجو در طول یک جلسه در وب سایت شما خزیده شده است.

CTR – Click Through Rate

واژه CTR در واقع به معنی این است که درصد تعداد کلیک نسبت به نمایش چقدر است ، همیشه درصدی از تعداد کلیک وجود دارد چون همیشه مقداری نمایش بدون کلیک در لیست نتایج جستجو وجود دارد ، اگر بتوانید با رعایت اصول نوشتاری در توضیحات متا محتوای خود را به نمایش بگذارید قطعا CTR بالا و قطعا ترافیک ارگانیک تری خواهید داشت.

Cloaking

اگر بخواهید در نمایش محتوا تقلب کنید ، به این صورت که به کاربر یک محتوا و به متور جستجو یک محتوای جداگانه نمایش دهید به این عمل Cloaking می گویند ، عمل Cloaking جریمه سنگینی دارد ، Cloaking جز سئو کلاه سیاه دسته بندی می شود.

واژه نامه سئو (D)

دامنه Domain

دامنه به موقعیت دیجیتالی یک وب سایت اشاره دارد. برای کاربران، به عنوان یک نام دامنه نمایش داده می شود، که نام وب سایتی است که بین «www» و «.com»، «org» و غیره قرار می گیرد. در آدرس www.google.com، نام دامنه « گوگل.

اعتبار دامنه (DA) Domain authority

Domain Authority به یک معیار سئو اشاره دارد که میزان احتمال رتبه یک وب سایت در نتایج جستجو را پیش بینی می کند. توسط Moz به عنوان راهی برای صاحبان سایت برای تعیین کمیت ارتباط و پتانسیل محتوای خود توسعه داده شد.

محتوای تکراری Duplicate content

محتوای تکراری به محتوایی گفته می شود که بسیار شبیه یا یکسان با محتوای دیگر در سایر نقاط وب است.

زمان ماندن Dwell time

زمان ماندن به مجموع زمانی اطلاق می‌شود که کاربر قبل از بازگشت به صفحه نتایج موتور جستجو که در آن شروع کرده است، در یک صفحه وب صرف می‌کند.

واژه نامه سئو (E)

E-A-T factors

عوامل EAT دستورالعمل‌های رتبه‌بندی کیفیت Google هستند که مخفف «تخصص، اقتدار، اعتماد» هستند. آنها سه ویژگی هستند که گوگل برای تعیین کیفیت یک محتوا به دنبال آنهاست.

سئوی سازمانی Enterprise SEO

سئوی سازمانی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال برای مشاغل در مقیاس بزرگ است که حجم ترافیک به طور قابل توجهی بالاتر و قدرت بیشتری نسبت به مشاغل کوچک در حوزه خود دارند.

لینک خارجی External link

پیوند خارجی پیوندی است که کاربر را از وب سایت مبدا به دامنه دیگری هدایت می کند.


واژه نامه سئو (F)

ناوبری وجهی Faceted navigation

پیمایش وجهی قابلیتی است که به کاربران امکان می دهد محتوا را برای مرتبط ترین نتایج فیلتر و مرتب کنند. در وب سایت های تجارت الکترونیک بسیار محبوب است، جایی که خریداران از آن برای محدود کردن اقلام در اندازه، رنگ، نام تجاری، سبک و غیره مناسب استفاده می کنند.

قطعه ویژه Featured snippet

قطعه برجسته نوع خاصی از فهرست جستجو است که اطلاعات با ارزش و با کیفیتی را که از یک صفحه با رتبه برتر استخراج می شود به کاربر می دهد. می‌تواند در نمودار دانش، بخش «مردم هم می‌پرسند» یا به‌عنوان یک جزئیات مستقل در SERP ظاهر شود.


واژه نامه سئو (G)

گوگل Google

گوگل پر استفاده ترین موتور جستجوی جهان است که تا سپتامبر 2021 بیش از 92 درصد از کل ترافیک جستجوی جهانی را در اختیار دارد.

Google برای کسب و کار Google My Business

«Google برای کسب و کار من» برنامه‌ای است که کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند. این برنامه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نمایه‌ای را در صفحات نتایج موتورهای جستجو مخصوصاً برای کسب‌وکارشان ایجاد کنند. هنگامی که شخصی نام کسب و کار را جستجو می کند، صفحه GMB مارک با ساعات کاری، نظرات، عکس ها و موارد دیگر ظاهر می شود.

بسته اسنک گوگل Google Snack Pack

Google Snack Pack به یک ماژول در Google SERP اشاره دارد که سه نتیجه برتر را برای یک جستجوی محلی خاص نشان می دهد. این مکان‌ها بالاتر از همه نتایج جستجوی معمولی هستند، که باعث می‌شود برای نتایج محلی جذاب باشد.

کلاه خاکستری Gray hat

تکنیک‌های بهینه‌سازی کلاه خاکستری، تاکتیک‌های سئو هستند که مستقیماً دستورالعمل‌های موتور جستجو را نقض نمی‌کنند، اما از شیوه‌های تجویز شده پیروی نمی‌کنند. چیزی بین سئو کلاه سیاه (روش های شرورانه ای که مستقیماً دستورالعمل های موتور جستجو را نقض می کنند) و سئو کلاه سفید (تاکتیک هایی که توسط گوگل تایید و پیشنهاد شده اند) قرار دارد. استفاده از سئو کلاه خاکستری ممکن است منجر به جریمه گوگل شود.

پست مهمان Guest posting

پست مهمان تمرین نوشتن و انتشار یک پست وبلاگ برای وب سایت دیگر است. این می تواند دسترسی به یک مخاطب جدید را ارائه دهد و معمولاً برای ایجاد بک لینک استفاده می شود زیرا وب سایت مهمان گاهی اوقات به نویسنده اجازه می دهد تا یک بک لینک را در پست به سایت خود اضافه کند.

واژه نامه سئو (H)

تگ H1

تگ H1 یک ویژگی HTML است که به موتور جستجو می گوید که عنوان یک قطعه محتوا چیست. تگ های H1 تنها نوع اجباری تگ هدر برای صفحات وب هستند.

سرفصل ها Headings

سرفصل‌ها عناوین بخش‌هایی هستند که در یک قسمت از محتوا برای سازماندهی استفاده می‌شوند. اینها به کاربران کمک می کند تا راحت تر در یک صفحه وب پیمایش کنند. هدرهای 1-6 بر اساس ارتباط آنها با سرصفحه والد گنجانده شده است. به عنوان مثال، هر صفحه یک H1 اجباری دارد. آن صفحه ممکن است چندین H2 داشته باشد که زیرمجموعه های H1 هستند. آن H2 ها ممکن است هر کدام یک یا دو H3 در خود داشته باشند که زیرمجموعه های H2 هستند.

تگ Hreflang

تگ hreflang یک تگ HTML است که به خزنده‌ها می‌گوید صفحه به چه زبانی نوشته شده است. برای اطمینان از نمایش محتوای بین‌المللی برای کاربران ضروری است.

HTTPS

HTTPS مخفف «پروتکل انتقال ابرمتن ایمن» است. در واقع نوعی رمزگذاری داده است که اطلاعات کاربران را هنگام انتقال از یک سرور به سرور دیگر ایمن نگه می دارد. HTTPS یک فاکتور رتبه بندی گوگل است زیرا نشان دهنده تعهد سایت به حفاظت از داده های کاربر است.

واژه نامه سئو (I)

Index

در سئو، ایندکس به سروری اطلاق می شود که گوگل تمام صفحاتی را که آنالیز می کند در آن ذخیره می کند. هنگامی که یک عبارت جستجو را وارد می کنید، این صفحات را در صفحات نتایج موتور جستجو به کاربران ارائه می دهد.

لینک داخلی Internal link

پیوند داخلی پیوندی از یک صفحه در یک وب سایت به صفحه دیگر در همان وب سایت است. پیوندهای داخلی این امکان را برای خزنده ها و کاربران فراهم می کند تا صفحات وب جدید را پیدا کنند.

سئوی بین المللی International SEO

سئوی بین المللی یک استراتژی برای گسترش شیوه های بهینه سازی موتور جستجو به مخاطبان در مناطق خارج از موقعیت جغرافیایی شماست. برای رتبه بندی در سایر کشورها و مناطقی که کاربران علایق، زبان ها، الگوهای جستجو و غیره متفاوتی دارند، ضروری است.

واژه نامه سئو (J)

لینک پرش Jump link

پیوند پرش پیوندی است که در بالای یک صفحه وب قرار دارد و شما را به قسمت خاصی از آن صفحه وب، مانند هدر، می برد، به جای اینکه از کاربران بخواهد به صورت دستی به پایین پیمایش کنند.

واژه نامه سئو (K)

کلمه کلیدی Keyword

کلمه کلیدی اصطلاحی است که کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ جستجو می کنند. این عبارات، زمانی که در محتوا استفاده می‌شوند، این احتمال را افزایش می‌دهند که موتورهای جستجو آن محتوا را به کاربرانی که کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند ارائه دهند.

کلمه کلیدی آدمخواری Keyword cannibalization

آدمخواری کلمات کلیدی زمانی است که دو یا چند قطعه از محتوای یک وب سایت برای کلمات کلیدی مشابه با یکدیگر رقابت می کنند. این اغلب از کسب رتبه بالا توسط صفحات جلوگیری می کند و بر عملکرد کلی سئو محتوا تأثیر می گذارد.

دشواری کلمه کلیدی Keyword difficulty

دشواری کلمه کلیدی معیاری است که نشان می دهد کسب رتبه های بالا برای یک عبارت جستجوی خاص چقدر سخت است. این توسط عوامل متعددی تعیین می شود، از جمله تعداد سایت هایی که کلمه کلیدی را هدف قرار می دهند، این سایت ها چقدر معتبر هستند، چقدر کلمه کلیدی ارزشمند است و موارد دیگر.

تحقیق کلمات کلیدی Keyword research

تحقیق کلمات کلیدی فرآیند یافتن عبارات جستجوی ارزشمند برای هدف است. هدف از این فرآیند یافتن عبارات مرتبط با محصولات و خدمات کسب و کار شما است که تعادل خوبی بین حجم جستجو (میزان جستجو برای کلمه کلیدی) رقابت ایجاد می کند.

پر کردن کلمه کلیدی Keyword stuffing

پر کردن کلمات کلیدی عملی برخلاف دستورالعمل‌های گوگل است که شامل «پر کردن» حجم بالایی از کلمات کلیدی در مکان‌های غیرطبیعی در یک صفحه وب برای فریب خزنده‌های Google برای رتبه‌بندی بالاتر صفحه است.

نمودار دانش Knowledge graph

نمودار دانش یک کادر اطلاعاتی است که در سمت راست صفحات منتخب نتایج موتور جستجو ظاهر می شود. می‌تواند برای انواع مختلف عبارت‌های جستجو، از جمله موارد مربوط به مشاغل، سازمان‌ها، افراد و مکان‌ها نشان داده شود. هدف آن ارائه یک نمای کلی از یک موضوع به کاربران است.

واژه نامه سئو (L)

صفحه فرود Landing page

صفحه فرود یک صفحه وب است که کاربران پس از کلیک بر روی پیوند در ایمیل، آگهی، پست رسانه های اجتماعی و غیره وارد آن می شوند.

بارگذاری تنبل Lazy loading

بارگذاری تنبل یک ویژگی طراحی وب است که تنها داده ها و محتوایی را که کاربران می توانند در صفحه وب ببینند ارائه می دهد. وقتی کاربران صفحه را به سمت بالا و پایین حرکت می کنند، محتوا بارگیری می شود. در نتیجه سرعت صفحه و تجربه کاربر را بهبود می بخشد.

Lead generation

تولید سرنخ فرآیند تبلیغ آنلاین کسب و کار شما برای تهیه فهرستی از مشتریان بالقوه آینده است.

لینک بیلدینگ Link building

لینک سازی فرآیند دریافت لینک به محتوای شما از وب سایت های دیگر است. این شامل استراتژی‌های ارتباطی مانند ارسال مهمان و ایجاد لینک شکسته است.

ارزش پیوند Link equity

ارزش پیوند به قدرتی که یک صفحه می تواند از طریق پیوند به صفحه دیگر منتقل کند، اشاره دارد. این بر اساس این ایده است که بک لینک ها یک فاکتور اصلی رتبه بندی در گوگل هستند. بنابراین، هرچه یک صفحه دارای بک لینک های باکیفیت بیشتری باشد، ارزش آن بیشتر است و قدرت بیشتر می تواند به صفحات دیگری که به آنها لینک می دهد منتقل کند.

پیوند پروفایل Link profile

نمایه پیوند به ترکیب بک لینک ها به وب سایت شما اشاره دارد: انواع لینک ها، نحوه به دست آوردن آنها، متن لنگر آنها، از جمله ویژگی های دیگر. گوگل به این موارد بیشتر از تعداد بک لینک ها نگاه می کند تا مطمئن شود یک سایت تا حد امکان کلاه سفید است.

سئوی محلی Local SEO

سئوی محلی به بهینه سازی محتوای وب سایت برای مشاغلی اشاره دارد که می خواهند با کاربران در یک مکان جغرافیایی نزدیک ارتباط برقرار کنند. این معمولاً توسط مشاغل با مکان‌های مشخص استفاده می‌شود. طراحی سئوی محلی به گونه ای است تا به سایت ها کمک کند برای عبارات جستجوی محلی رتبه بالاتری داشته باشند و در منطقه نزدیک خود مخاطب جذب کنند.

کلمات کلیدی بلند Long-tail keywords

کوئری هایی که حجم جستجوی کمتری دارند و رقابت کمتری روی SERP دارند. در حالی که این کلمات کلیدی کاربران کمتری را جذب می کنند، اغلب نرخ تبدیل بالاتری نسبت به کلمات کلیدی محبوب تر و کوتاه تر دارند.

واژه نامه سئو (M)

توضیحات متا Meta description

یک تگ HTML که یک صفحه وب را برای کاربران و خزنده ها توضیح می دهد. در نتایج جستجو در زیر برچسب عنوان ظاهر می شود و اطلاعات کلی را در 150 کاراکتر ارائه می دهد.

متا تگ Meta tag

متا تگ یک اصطلاح اساسی برای توصیف یک عنصر HTML در کد منبع یک سایت است که به خزنده ها زمینه بیشتری برای ایندکس کردن یک صفحه می دهد.

Minification

Minification به فرآیند حذف اضافی در داده ها و فایل های وب سایت اشاره دارد. هم سرعت بارگذاری و هم ایندکس شدن صفحه را افزایش می دهد.

Mobile-first indexing

Mobile-first indexing به فرآیندی اشاره دارد که در آن موتورهای جستجو محتوای موبایل را به جای نسخه دسکتاپ فهرست می کنند.

واژه نامه سئو (N)

NAP citation

استناد NAP به اطلاعات نام، آدرس و شماره تلفن یک کسب و کار در فهرست راهنمای آنلاین مانند Yelp و Yellow Pages اشاره دارد. در سئوی محلی، استنادات NAP برای تقویت هویت آنلاین شما مهم هستند.

تگ Nofollow

یک تگ nofollow به گوگل می گوید که بک لینک نباید در رتبه بندی صفحه لحاظ شود. اگر به صفحه ای پیوند nofollow ارسال کنید، آن صفحه ارزش لینک را از صفحه وب شما دریافت نخواهد کرد.

واژه نامه سئو (O)

سئوی خارج از صفحه Off-page SEO

سئو خارج از صفحه به دسته ای از تکنیک های بهینه سازی اشاره دارد که خارج از خود وب سایت انجام می شود. هدف آنها کسب بک لینک و افزایش آگاهی و اقتدار برند است.

سئو روی صفحه On-page SEO

سئو درون صفحه به تاکتیک های بهینه سازی اشاره دارد که بر روی محتوای یک وب سایت اجرا می شود. اینها شامل تاکتیک‌هایی مانند بهینه‌سازی کلمه کلیدی، استفاده از عنوان مناسب، بهینه‌سازی برچسب عنوان و غیره است. هدف آن افزایش رتبه موتورهای جستجو با تولید محتوای استثنایی است.

جستجوی ارگانیک Organic search

جستجوی ارگانیک به دسته ای از نتایج موتورهای جستجو اشاره دارد که شامل تبلیغات جستجوی پولی نمی شود.

واژه نامه سئو (P)

سرعت صفحه Page speed

سرعت صفحه به کل مدت زمانی که طول می کشد تا یک صفحه وب برای کاربران بارگذاری شود، اشاره دارد. سرعت صفحه یک فاکتور رسمی رتبه بندی گوگل است.

رتبه صفحه PageRank

Pagerank الگوریتمی است که توسط گوگل برای تعیین ارزش یک صفحه وب برای جستجوگران ایجاد شده است.

صفحه بندی Pagination

صفحه بندی فرآیند تجزیه محتوای وب به چندین صفحه است. اغلب برای مقالات طولانی و صفحات دسته بندی محصولات که دارای محتوای زیادی هستند استفاده می شود.

جستجوی پولی Paid search

جستجوی پولی نوعی از بازاریابی موتورهای جستجو است که شامل پرداخت هزینه برای قرار دادن تبلیغات در صفحات نتایج موتورهای جستجو است.

پرداخت به ازای کلیک (PPC)

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، مدلی از تبلیغات است که یک تبلیغ‌کننده را ملزم می‌کند که هر بار که روی آگهی‌اش کلیک می‌شود، به ناشر آگهی پرداخت کند. پرداخت به ازای کلیک معمولاً برای اشاره به تبلیغات در صفحات نتایج موتورهای جستجو استفاده می شود.

صفحه ستون Pillar page

صفحه ستونی یک محتوای جامع در مورد موضوعی است که در وب سایت مرکزی است. برای مثال، اگر یک وب سایت سئو دارید، ممکن است یک قطعه از محتوای ستونی با عنوان «سئو چیست؟» باشد. یکی دیگر ممکن است «راهنمای کامل الگوریتم جستجوی Google» باشد. صفحات پیلار با استفاده از لینک های داخلی، کاربران را به سایر صفحات وب سایت مرتبط با موضوع ستون متصل می کند.

واژه نامه سئو (Q)

Qualified lead

Qualified lead کاربری است که توسط بازاریابی و/یا فروش بررسی شده و احتمالاً در آینده مشتری خواهد شد.

Query

Query به کلمات یا عباراتی اشاره دارد که در موتور جستجو تایپ می شود.

واژه نامه سئو (R)

RankBrain

RankBrain جزء الگوریتم رتبه بندی گوگل است که برای درک بهتر هدف جستجوی کاربر ایجاد شده است.

رتبه بندی Ranking

رتبه بندی موقعیتی است که یک قطعه محتوا در صفحه نتایج موتور جستجو به دست آورده است. این رتبه بندی ها بر اساس مکان آنها در صفحه نسبت به سایر لیست های جستجو عددی است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که گوگل و بینگ برای تعیین محتوایی که کاربران باید برای هر کلمه کلیدی یا عبارت ببینند، استفاده می کنند.

فاکتور رتبه بندی Ranking factor

عامل رتبه بندی معیاری است که توسط موتورهای جستجو برای سازماندهی محتوا برای کاربران بر اساس ارزش استفاده می شود. فاکتورهای رتبه بندی عبارتند از سرعت صفحه، بهینه سازی کلمات کلیدی و موارد دیگر.

دامنه ارجاع دهنده Referring domain

دامنه ارجاع دهنده هر وب سایت خارجی است که به وب سایت شما پیوند می دهد.

طراحی تعاملی Responsive design

طراحی ریسپانسیو نوعی طراحی وب است که بر بهینه سازی محتوای وب برای استفاده در دستگاه های مختلف مانند دسکتاپ، تلفن و تبلت تمرکز دارد. این به مدیران وب سایت اجازه می دهد تا کاربرپسندترین محتوای ممکن را ایجاد کنند، مهم نیست که ترافیک آنها از کجا می آید.

Rich snippet

ریچ اسنیپت نوعی از فهرست موتورهای جستجو است که شامل اطلاعات اضافی فراتر از URL، عنوان و توضیحات متا است. آنها می توانند شامل اطلاعاتی مانند تصاویر، قیمت ها، رتبه بندی های ستاره دار، نظرات و موارد دیگر باشند.

Robots.txt

فایل robots.txt یک فایل داده‌ای است که به خزنده‌ها دستورالعمل‌های خاصی در مورد نحوه خزیدن یک صفحه وب می‌دهد، از جمله اینکه کدام صفحات وب‌سایت را فهرست کنند و کدام را نادیده بگیرند.

واژه نامه سئو (S)

نشانه گذاری اسکیما Schema markup

نشانه گذاری اسکیما یک زبان برچسب گذاری است که قطعات محتوا را بهتر برای خزنده ها توصیف می کند. وقتی خزنده ها بتوانند محتوا را بهتر درک کنند، گوگل بهتر می تواند آن را به کاربران ارائه دهد. این همچنین احتمال کسب ریچ اسنیپت برای صفحات خود را افزایش می دهد.

بهینه سازی موتور جستجو Search engine optimization (SEO)

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که شامل بهبود دید صفحات وب در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو است. هرچه یک صفحه بیشتر قابل مشاهده باشد، احتمالاً ترافیک بیشتری ایجاد می کند. و ترافیک اولین قدم برای سرنخ‌ها، فروش بیشتر و در نهایت رشد است.

بازاریابی موتورهای جستجو Search engine marketing (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو یک دسته بندی شامل هر دو روش ارگانیک (SEO) و روش های پولی (PPC) برای بهبود دید در موتورهای جستجو می شود.

صفحه نتایج موتور جستجو Search engine results page (SERP)

صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) صفحه‌ای است که وقتی کاربران در موتورهای جستجویی مانند گوگل، بینگ و یاهو جستجو می‌کنند، ظاهر می‌شود. این صفحات وب را از فهرست خود که از بیشترین به کمتر مرتبط‌تر سازماندهی شده است گردآوری می‌کند.

حجم جستجو Search volume

حجم جستجو به میانگین تعداد دفعاتی اطلاق می شود که کاربران یک عبارت جستجو را در یک ماه مشخص جستجو می کنند.

جستجوی معنایی Semantic search

جستجوی معنایی هر نوع پرس و جو داده ای است که معنایی عمیق تر و زمینه ای در پشت آن دارد. کاربر به جای جستجوی یک کلمه کلیدی خاص، به دنبال نوع خاصی از اطلاعات مرتبط با آن کلمه کلیدی است.

کلمات کلیدی دم کوتاه Short-tail keywords

کلمات کلیدی کوتاه پرس و جوهایی هستند که کوتاهتر هستند (معمولاً 1 تا 2 کلمه) و دارای حجم جستجوی بالا و سطح رقابت بالایی در بین وب سایتها هستند.

داده های ساخت یافته Structured data

داده های ساختاریافته نوعی داده است که برای موتورهای جستجو بهتر سازماندهی می شود. هنگامی که داده ها ساختاری دارند، خزنده ها می توانند به طور موثرتری آن ها را در صفحات نتایج موتورهای جستجو به کاربران ارائه دهند.

واژه نامه سئو (T)

سئو فنی Technical SEO

سئو فنی به بهینه سازی زیرساخت وب سایت اشاره دارد. این محتوایی نیست که کاربران می‌توانند ببینند، بلکه عناصری هستند که «زیر سرپوش» هستند که بر عملکرد مانند سرعت صفحه، خزیدن، دسترسی، پاسخ‌دهی و موارد دیگر تأثیر می‌گذارند.

زمان در صفحه Time on page

زمان در صفحه معیاری است که میزان زمانی را که کاربر در یک صفحه وب معین صرف می کند اندازه گیری می کند.

برچسب عنوان Title tag

تگ عنوان یک عنصر HTML است که صفحه وب را توصیف می کند. همچنین عنوان متن در فهرست جستجو است که کاربران برای بازدید از یک صفحه وب روی آن کلیک می کنند.

خوشه موضوعی Topic cluster

خوشه موضوعی گروهی از صفحات وب است که به یک موضوع اصلی مرتبط هستند. هر صفحه وب با پیوندهای داخلی به هم متصل شده و حول یک صفحه ستون متمرکز شده است.

دامنه سطح بالا Top-level domain (TLD)

دامنه سطح بالا به آخرین بخش از یک نام دامنه اشاره دارد که دارای علامت نقطه (.) در جلوی آن است. سه نوع اصلی TLD وجود دارد:

  1. عمومی (gTLD) – رایج ترین نوع (EX: .com)
  2. کد کشور (ccTLD) – برای وب‌سایت‌های کشورهای خاص استفاده می‌شود (EX: .ir)
  3. حمایت شده (sTLD) – کمترین نوع مورد استفاده توسط سازمان ها یا مشاغل (EX. .gov)

ترافیک Traffic

ترافیک یک معیار سئو است که بازدید از یک وب سایت را اندازه گیری می کند.

واژه نامه سئو (U)

URL

URL مخفف کلمه “uniform resource locator” است و آدرس وب یک دامنه است.

قابلیت استفاده Usability

به آسانی و کاربردپذیری استفاده از یک صفحه وب اشاره دارد. این شامل عواملی مانند سرعت بارگیری صفحات، کارکرد اجزای تعاملی و سازماندهی سایت می شود. هرچه قابلیت استفاده بهتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کاربر هدفی را که برای صفحه تعیین کرده اید تکمیل کند.

تجربه کاربری User experience (UX)

UX به تجربه کاربر اشاره دارد

قصد کاربر User intent

محرک اساسی برای جستجوی کاربر. عبارتند از: معاملاتی، تحقیقات تجاری، ناوبری و اطلاعاتی.

واژه نامه سئو (V)

جستجوی صوتی Voice search

جستجوی صوتی به فناوری فعال شده با صدا اشاره دارد که به کاربران اجازه می دهد بدون تایپ اطلاعات در موتور جستجو، درخواست کنند. فن آوری های محبوب عبارتند از آمازون الکسا و سیری اپل .

واژه نامه سئو (W)

مدیر وب سایت Webmaster

مدیر وب سایت به شخصی اطلاق می شود که بر نگهداری یک وب سایت نظارت می کند.

کلاه سفید White hat

در سئو، تکنیک یا استراتژی بهینه سازی کلاه سفید، روشی است که با دستورالعمل های موتورهای جستجو مطابقت دارد.

پاکسازی برند White label

برچسب سفید به هر سرویسی اطلاق می شود که توسط یک شرکت انجام می شود، سپس توسط شرکت دیگری تغییر نام تجاری و فروخته می شود.

وردپرس WordPress

وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای جهان است که بیش از 450 میلیون وب سایت را پشتیبانی می کند.

واژه نامه سئو (X)

نقشه سایت XML

نقشه سایت XML فایلی است که به عنوان طرحی از صفحات وب در یک سایت عمل می کند. این کار خزنده‌ها را آسان‌تر می‌کند تا همه محتوای یک سایت را پیدا کرده و فهرست‌بندی کنند.

واژه نامه سئو (Y)

پول شما، زندگی شما Your Money, Your Life (YMYL)

پول شما، زندگی شما به دسته ای از محتواها اشاره دارد که بر سلامت مالی، فیزیکی و عاطفی کاربران تأثیر می گذارد. در الگوریتم گوگل، این صفحات با استاندارد بالاتری نگهداری می شوند زیرا دقت آنها می تواند زندگی کاربران را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

واژه نامه سئو (Z)

واژه نامه سئو (NUMBER)

تغییر مسیر 301 redirect

ریدایرکت 301 یک کد وضعیت HTTP است که به مرورگرها اجازه می‌دهد بفهمند صفحه‌ای از URL به URL دیگر منتقل شده است. تمام ارزش لینک را به URL جدید منتقل می کند و تضمین می کند که کاربران هنگام کلیک کردن روی یک پیوند، خطایی را مشاهده نکنند.

خطای 404

خطای 404 یک کد وضعیت HTTP است که به مرورگر می گوید که یک صفحه را نمی توان پیدا کرد. این معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که یک صفحه منتقل یا حذف شده است. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که URL به اشتباه در مرورگر تایپ شده باشد، دامنه به طور کلی حذف شده باشد یا اتصال سرور کار نمی کند.

5/5 – (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *