بهینه سازی موتور جستجو به انگلیسی Search Engine Optimization ، به اختصار سئو یا SEO یک روند برای بهبود یک سایت در نتایج جستجو موتور جستجو بخصوص گوگل فراهم می کند.

به نتایج جستجو که طی آن به تعداد 10 لینک به ترتیب 1 الی 10 نمایش داده می شود به اصطلاح نتایج طبیعی یا ارگانیک جستجو گفته می شود.

این ترتیب هر چه به لینک ابتدایی نزدیک شود بازدید بیشتری خواهد داشت ، امروزه بیشترین کاربرد سئو و بهینه سازی موتور جستجو در بازاریابی اینترنتی است ، دلیل آن ارزان بودن و نرخ تبدیل بالای بازدید کننده به مشتری است.

Search
Engine
Optimization

سئو و بهینه سازی موتور جستجو تنها در لینک های صفحه اول کاربرد ندارد بله می توان از بهینه سازی موتور جستجو در رتبه بندی عکس ، فیلم و نقشه بهره برد.

گوگل برای نمایش یک سایت در نتایج ابتدایی از الگوریتم های متعدد کمک می گیرد و به شدت رویی آن حساس است. بررسی و آنالیز یک سایت توسط گوگل با فاکتور های زیادی انجام می شود.

جالب است بدانید 99 درصد افرادی که با سئو آشنا می شوند به سرعت با واژه بک لینک آشنا می شوند و همین مسئله افراد را از کاربرد واقعی سئو دور و موجب سردگمی در بهبود رتبه سایت و بهینه سازی موتور جستجو می شوند.

نتیجه جستجو سئو سایت در گوگل

تاریخچه سئو و بهینه سازی موتور جستجو

از همان ابتدا یعنی سال 1990 میلادی که موتورهای جستجو شروع به فهرست و خزش وب سایت ها توسط خزنده یا همان عنکبوت کردند ، صاحبان وب سایت ها نیز شروع به سئو سایت کردند.

فرایند ایندکس از این قرار است که موتور جستجو عنکبوت یا خزنده خود را به یک صفحه ارسال می کند ، خزنده بعد از خزش از طریق لینک ها ، صفحه را پس از دانلود به سرور موتور جستجو می کند.

مرحله بعدی توسط فرایند ایندکس انجام می شود ، این فرایند اطلاعات متعدد را از صفحه استخراج می کند ، اطلاعات خارج شده پردازش می شود و مواردی مانند چگالی کلمات ، تمرکز صفحه بر روی کلید واژه خاص مورد بررسی قرار می گیرند ؛ البته لینک های داخلی صفحه پس از پردازش جهت خزش در برنامه بعدی فرایند ایندکس قرار می گیرد.

در ابتدا گویا افرادی که می توانستند نتایج را جستجو را دستکاری کنند و سایت ها را به بالاترین رتبه در صفحه جابجا کنند هکر می گفتند. اینجا بود که سئو کلاه سیاه و کلاه سفید شکل گرفت.

در گذشته اتکای موتورهای جستجو بر پایه متا تگ کلیدی یا همان کیورد بود ، در حقیقت متاتگ‌ها مشخص می کردند یک صفحه درباره چه محتوایی است ، این اولین حرکت سئو غیر اصولی یا همان کلاه سیاه بود که امروزه همچنان افرادی که به تازگی وارد آن می شوند به آن فکر می کنند.

موتورهای جستوی اولیه به شدت از سوء استفاده و دستکاری رتبه بندی توسط افراد سئو کار ضربه می خوردند زیرا طی جستجوی کاربر نتایجی غیر مرتبط پدیدار می شد که این اتفاق به شدت از اعتبار موتور جستجو کم می کرد.

تنها موتور جستجو که توانست با تکیه بر الگوریتم ریاضیات از این نا امیدی نجات پیدا کند ، توسط دو نفر از دانشجویان فارق التحصیل دانشگاه استنفورد با نام های لری پیج و سرگئی برین با نام موتور جستجو " بک روب " فرایند جستجو را رنگ جدیدی داد و نتایج جستجو بهبود یافت.

الگوریتم پیشنهادی آن ها پیج رنک نام داشت و بر اساس قدرت لینک های داخلی یک صفحه محاسبه می شد ، هر چه تعداد لینک ها بیشتر بود قدرت صفحه بالاتر و در نتایج بالاتر بود.

گوگل آمد!

آقای پیج و برین گوگل را در سال 1998 بنان نهادند و توانستند طی مدت کوتاهی کاربرانی ثابت و وفادار بیابند ، گوگل از ابتدا به سادگی معروف بود و این مسئله بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت.

علی رغم سختی دستکاری نتایج جستجو توسط افراد سئو کار ، طولی نکشید که روش های جدیدی به وجود آمد که باز هم نتایج را تحت تاثیر قرار می داد و دردسر تازه ای را برای موتور های جستجو به وجود آورد.

بهینه سازی موتور جستجو دقیقا از اینجا شروع شد که سایت هایی شروع به خرید و فروش لینک کردند این لینک ها بک لینک نام گرفت و تا به امروز این روش یکی از چالشی ترین موضوعات سئو سایت به شمار می رود.

گوگل همواره یک الگوریتم جدید را معرفی و به کار می گیرد و نشان داده همیشه یک قدم عقب تر است ، چون الگوریتم ها همیشه برای کنترل نتایج پس از به وجود آمدن و همه گیر شدن یک راه حل برای دستکاری رتبه بندی سایت ها ارائه می شوند.

خبر آپدیت الگوریتم پاندا در فوریه ۲۰۱۱ سایت های کپی کار را مورد هدف قرار داد و آن ها را جریمه کرد ، تولید محتوای دست اول و با کیفیت همچنان یکی از صحبت های همیشگی گوگل است و سایت هایی که محتوای آن ها منحصر به فرد نیست جریمه می‌کند.

الگوریتم پنگوئن گوگل در آوریل ۲۰۱۲ نیز با هدف جریمه وب سایت‌هایی که از روش‌های دستکاری جهت بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده می‌کردند توسط گوگل رونمایی شد.

الگوریتم مرغ مگس خوار در سپتامبر ۲۰۱۳ جهت بهبود پردازش زبان طبیعی گوگل و درک معنایی صفحات وب توسط گوگل طراحی و رونمایی شد.

سپتامبر 2016 گوگل اعلام کرد دیگر آپدیت های الگوریتم پنگوئن را اعلام نمی کند و در عوض این الگوریتم به صورت لحظه ای صفحات را بررسی می کند ، این به این معنی است که وب سایت ها بصورت لحظه ای مورد جریمه این الگوریتم قرار می گیرند.

پس از سختگیری ها از سمت گوگل دنیای جستو وارد فاز جدید شد ، استاندارد سازی سایت ها یکی از معیارهای رتبه بندی و بالا بردن ارزش سایت ها مورد توجه قرار گرفت ، این کار به اصطلاح سئو داخلی نامیده می شود زیرا مجموعه عملیاتی در داخل سایت اتفاق می افتد  ، این استاندارد سازی شانس یک وب سایت را برای بال رفتن در نتایج گوگل بیشتر می کند.

البته روش های سئو خارجی نیز همچنان ملاک اصلی رتبه بندی سایت ها محسوب و مرود استفاده قرار می گیرد ، سئو خارجی بسیار سخت تر و حساس تر است حتی با یک اشتباه کوچک نیز با جریمه گوگل روبرو می شوید.

در هر حال تکنیک های سئو و بهینه سازی موتور جستجو به دو سته تقسیم می شوند ، تکنیک سئو کلاه سیاه و تکنیک سئو کلاه سفید

در تکنیک های سئو کلاه سیاه گوگل سعی می کند رتبه سایت هایی که گوگل از آن ها به عنوان تکنیک های غیر قابل قبول و تایید یاد می کند کاهش دهد.

تکنیک سئو کلاه سفید تنها یک نام معمولی است زیرا به این معنی نیست که این تکنیک قرار است از دستور العمل های مورد تایید گوگل نیز استفاده کند.

اما این تکنیک سعی می کند محتوا را مطابق با جستجوی کاربران تولید در دسترس قرار دهد. این تکنیک محتوارا برای کاربران تولید می کند نه برای موتورهای جستجو.

تکنیک کلاه سیاه سعی می کند موتور جستجو را فریب دهد ، به طور مثال پنهان کردن مقداری از متن در رنگ های یکسان با زمینه یکی از این تکنیک ها است.

البته دسته دیگری نیز به نام سئو کلاه خاکستری نیز وجود دارد که از هر دو تکنیک اصلی استفاده می کند. این تکنیک بیشتر سعی می کند سایت را برای موتور جستجو سئو کند و ارزشی برای کاربران قائل نیست.

فرایند جریمه و حتی گاهی اوقات حذف دستی از نتایج جستجو و کاهش رتبه توسط موتور های جستجو بصورت می گیرد ، به طور مثال گوگل فوریه 2006 سایت های مهمی چون ریکو و بی ام دبلیو را از نتایج حذف کرد ، شیوه های فریبنده در رتبه بندی و بهینه سازی موتور جستجو این دو کمپانی علت آن شناخته شد ، اما آن ها پس از عذر خواهی از گوگل و اصلاح روش های خود به لیست گوگل بازگشتند.

هر چند سئو و بهینه سازی موتور جستجو یک روش ارزان و پر بازده است ، اما همیشه و در همه وب سایت ها کار ساز نیست ، یک استراتژی بازاریابی اینترنتی تبلیغات کلیکی را موثر می داند.

امروزه سئو سایت به شدت پیچیده است ، به طوری که حتی آی پی یک سایت نیز در رتبه بندی سایت در نتایج موثر است ، از بیشترین روش های رتبه بندی که امروزه موثر واقع می شوند می توان به بهینه سازی متا تگ و کلمات کلیدی سایت ، طراحی سایت ریسپانسیو ، قالب AMP سایت ، بک لینک های معتبر ، محتوای منحصر به فرد و سرعت بارگذاری سایت نام برد.

بالا