نقشه سایت

نقشه سایت و اهمیت آن در سئو

نقشه سایت به گوگل لیست صفحات جدید و کل یو آر ال های موجود را نمایش می دهد تا ساده تر و سریع تر عمل ایندکس را انجام دهد ، در واقع نقشه سایت یک رابط هم زبان گوگل است.

دقیقا در سال 2006 بود که گوگل در کنفرانس SES از قابلیت نقشه سایت رونمایی کرد ، در آن سال وقتی از گوگل پرسیدم محدودیت های نقشه سایت چگونه است در پاسخ این چنین پاسخ داد:

یک فایل sitemap.xml می تواند تا 50 هزار URL داشته باشد و در صورت عدم فشرده سازی ، نباید بیش از 10 مگابایت باشد؛ اما اگر URL های بیشتری داشته باشید، به سادگی آنها را به چند Sitemap کوچکتر تقسیم کنید؛ البته شما می توانید یک فایل sitemap.xml ایجاد کنید که تنها یک لیست از تمام نقشه های سایت شما است، اینکار برای مدیریت چندین sitemap.xml کمی ساده تر است.

دقیقا همین ساختار را افزونه سئو وردپرس یواست ( Yoast ) تا کنون به درستی استفاده کرده است.

نقشه سایت

نقشه سایت چیست؟

sitemap.xml یک فایل حاوی اطلاعات مربوط به صفحات، فیلم ها و سایر اطلاعات موجود در یک سایت می باشد که موتورهای جستجو مانند گوگل این فایل را به صورت هوشمندانه می خواند و اطلاعات را میبیند.

یک sitemap.xml به خزنده اطلاعات مهمی را که شما میخواهید میرساند برای مثال صفحات سایت هنگامی که به روز می شوند به اطلاع گوگل می رساند.

sitemap.xml را می توان برای ارائه اطلاعات خاصی از محتوای موجود در سایت مانند ویدئو و تصویر استفاده کرد به طور مثال :

یک نقشه سایت ویدئو حاوی زمان پخش ، درجه بندی و رتبه بندی مناسب سن را مشخص کند. همچنین می تواند موضوع، نوع و مجوز تصویر را شامل شود.

آیا واقعا نقشه سایت نیاز است؟

اگر صفحات سایت به درستی مرتبط باشند ، خزنده های گول می توانند جزئیات و صفحات بیشتری از سایت شما را کشف کنند؛ با این وجود، یک نقشه سایت می تواند خزنده را برای دریافت اطلاعات کامل از سایت بهبود بخشد، به خصوص اگر سایت شما یکی از معیارهای زیر را داشته باشد:

سایت شما دارای یک بایگانی بزرگ از صفحات محتوا است که دسته بندی جدا دارد و یا به خوبی با یکدیگر ارتباط ندارند؛ اگر صفحات سایت مرجع یکدیگر نیستند، می توانید آنها را در یک نقشه سایت فهرست کنید تا اطمینان حاصل کنید که Google برخی از صفحات شما را نادیده نگیرد.

سایت شما جدید است و تعداد اندکی لینک خارجی دارد؛ Googlebot و سایر خزنده های وب از طریق دنبال کردن لینک ها از یک صفحه در سایت دیگر وب سایت شما را کشف می کنند در نتیجه، اگر سایت دیگری به آنها لینک نکند ممکن است گوگل صفحات شما را کشف نکند.

سایت شما با استفاده از محتوای رسانه ای غنی، در اخبار Google نمایش داده می شود، یا از حاشیه نویسی های سازگار با سایر نقشه های سایت استفاده می کند؛ گوگل می تواند اطلاعات بیشتری از نقشه های سایت را برای جستجو در صورت لزوم در لیست خود قرار دهد.

نقشه سایت

دلیل ایندکس نشدن صفحات داخل نقشه سایت

یکی از تکراری ترین مشکلاتی که بارها من در بین مراجعه کنندگانم داشتم ، مشکل عدم ایندکس شدن صفحات سایت در نقشه سایت بود که پس از بررسی 2 عامل بیشتر به چشم میخورد:

  1. مشکل سرعت سایت
  2.  مشکل صفحات کم ارزش

چگونگی ثبت نقشه سایت در گوگل

برای اضافه کردن نقشه سایت در ابزار کنسول جستجوی گوگل در سربرگ Crawl گزینه Sitemaps را کلیک و در این قسمت Add/Test Sitemap را کلیک نماید.

اگر شما وبمستر گرامی متوجه شده اید نقشه سایت شما به درستی کار نمی کند مثلا همه صفحات را ایندکس نمی کند ، بهتر است توسط ما در آپسئو بررسی شود ، اهمیت نقشه سایت به اندازه ای زیاد است که ممکن است خرابی در آن کل اعتبار و رنک سایت را تحت الشعاع قرار داده و باعث افت رتبه سایت در گوگل شود.

گوگل تضمینی نمی کند که تمام موارد در نقشه سایت را توسط خزنده ها ایندکس کند، زیرا گوگل به الگوریتم های پیچیده خود تکیه می کند؛ با این حال، در اغلب موارد، سایت شما از داشتن یک نقشه سایت سود می برد و هرگز به خاطر داشتن آن مجازات نخواهد شد.

چگونه بدانیم سایتمان در گوگل هست یا خیر؟

برای اینکه بدانید سایتتان در گوگل ایندکس شده است یا خیر به طور مثال مانند site:upseo.ir در گوگل سرچ کنید.

بهترین روش برای ایندکس مطلب در گوگل چیست؟

بهترین روش ایندکس و کلا به اطلاع رساندن بروز رسانی سایت به گوگل ، اضافه کردن نقشه سایت به گوگل است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *