سئو خارجی تصور اشتباهی را برای بسیاری از افراد ایجاد میکند که سئو خارجی کاملا متناظر با پروسه لینکسازی است اما با وجود آنکه لینک سازی نیز بخشی از سئو خارجی است، سئو خارجی چیزی فراتر از لینک سازی است.
کلیه ارتقاهایی که در بیرون وب سایت انجام میگیرد در روش بهینه سازی سئو خارجی قرار میگیرد و این امر تمام گزینه هایی که باعث بالا رفتن رتبه بندی سایت میگردد را شامل میشود. به عبارت دیگر میتوان گفت سئو خارجی به تمامی پیوندهایی که از سایت های دیگر به وب سایت مورد نظر میشود متمرکز میگردد و سپس با کمک روش های خارج از وب سایت تلاش مینماید تا آن را جهت موتور جست و جو بهینه نماید.
انواع سئو
سئو به طور کلی به دو نوع تقسیم بندی می شود یک نوع آن به سئو داخلی یا On-Page SEO معروف است و دیگری به سئو خارجی یا Off-Page SEO
سئو خارجی چیست؟
سئو خارجی کامل کننده سئو داخلی است ، به طور خلاصه سئو خارجی بیشتر به لینک سازی بیرونی یا همان بک لینک اشاره دارد هرچند موارد دیگری نیز وجود دارد. لینک بیلدینگ یا بک لینک به لینک های به دست آمده از سایت های دیگر می گویند که به سایت شما لینک داده اند.
بک لینک جنجالی ترین روش سئو در میان وبمستران است که از آن سوءاستفاده زیادی می شود.
تنها چیزی که می تواند سئو سایت را زنده نگه دارد متخصص سئو است، بررسی مداوم سایت با تکیه بر دانش به دست آمده از هزاران سایت و مطالعه روزانه دانش سئو ، کاری نیست که هر شخصی از عهده آن بر بیاید.
نکاتی مربوط به سئو خارجی
ایجاد لینکهای برگشتی با کیفیت و لینکسازی یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین استراتژیهای سئو خارجی است. حقیقت این است که بدون داشتن لینکهای برگشتی باکیفیت ، یک وبسایت به هیچ وجه نمیتواند برای کلیدواژه هایی که در آنها رقابت شدیدی وجود دارد، رتبه بندی شود و یا ترافیک جذب کند.
وبسایتی که بتواند لینکهای برگشتی باکیفیتی برای خود ایجاد کند میتواند در رتبه بندیهای موتورهای جستجوگر نتایج خوبی کسب کند. اما مساله چالش بر انگیز این است که چگونه باید لینکهای برگشتی با کیفیت را فراهم کنیم؟ در ادامه این مقاله چند نمونه از ترفندهای جذب لینک های برگشتی با کیفیت آورده شده است.
لینک دهی خارجی در سئو خارجی
اعتبارسازی خارجی نیز در روال سئو بسیار مهم می باشد زیرا که تبلیغاتی که در دیگر سایت ها از سایت شما می شود می تواند نشان دهنده اهمیت و اعتبار سایت شما باشد. گرفتن لینک خارجی از سایت های معتبرتر می تواند اعتبار بیشتری را به سایت شما دهد و در سئو سایت شما بیشتر تاثیرگذار شود.
استفاده از لینکهای خراب در دیگر وبسایتها
تکنیک استفاده از لینکهای خراب دیگر وبسایتها جهت سئو خارجی بدین طریق است که شما باید به دنبال شناسایی لینکهای خراب در وبسایتهایی باشید که تجارتی مشابه تجارت شما دارند و موضوع مطالب موجود در وبسایت شما با آنها مشابه است. هدف اصلی این کار جایگزین کردن لینکهای خراب با لینکهای فعالی است که به مطالب موجود در وبسایت شما ارجاع میدهند.
این ترفند یک موقعیت بسیار مناسب برای شما ایجاد میکند که بتوانید با استفاده از آن لینکسازی کنید. میپرسید چگونه؟ با استفاده از این حقیقت واضح که هیچ کسی دوست ندارد که لینکهای خراب در وبسایتش داشته باشد.
اگر شما یک لینک خراب در وبسایتی که با وبسایت شما قرابت موضوعی دارد پیدا کنید، می توانید به سادگی با مدیر وبسایت ارتباط برقرار کرده و ایشان را از وجود آن لینک مطلع سازید، از آنجایی که شما به آنها کمک کردهاید که لینک خراب را شناسایی کنند میتوانید از آنها درخواست کنید که اجازه بدهند شما این لینک خراب را با یک لینک فعال و مرتبط از وبسایت خودتان جایگزین کنید. دقت کنید که لینک پیشنهادی شما به آنها باید به یک مطلب با کیفیت از وبسایت شما ارجاع دهد که برای کاربران آنها نیز مفید باشد.
سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که چگونه میتوانیم فرایند شناسایی لینکهای خراب را اتوماتیک کنیم؟ شما برای این کار نیاز به یک ابزار دارید. من به شما پیشنهاد میکنم که برای شناسایی لینکهای خراب از ابزار Check My Links استفاده نمایید.
این ابزار میتواند به گوگل کروم ضمیمه گردد. برای استفاده از آن ابتدا باید آن را بر روی گوگل کروم نصب کنید و منتظر بمانید که آیکون آن در کنار آدرس بار (نوار آدرس) ظاهر گردد. زمانی که شما بر روی این آیکون کلیک کنید، ابزار شروع به کار کرده و تمامی لینکهای موجود در وبسایت را بررسی میکند. اگر در وب سایت مورد نظر شما لینک خرابی موجود باشد آن لینک برای شما به صورت هایلایت شده با رنگ قرمز نمایش داده خواهد شد و یک ارور (برای مثال ارور 404) در کنار متن انکر تکست آن ظاهر میگردد.
فرض کنید که شما یک وبسایت با موضوع “virtual assistance” (دستیار مجازی) دارید. برای شناسایی وبسایتهای مرتبط میتوانید هریک از عبارات زیر را در گوگل جستجو کنید:
virtual assistant intitle:resources
Virtual assistant inurl:resources
Virtual assistant inurl:useful links
Virtual assistant + “useful links”
Virtual assistant + “resources”
در صفحه نتایج وبسایتهایی که موضوع مرتبطی با وبسایت شما دارند ظاهر می گردند. حال برای شناسایی لینک های خراب در هر یک از وب سایت های موجود در صفحه نتایج باید به تک تک آنها مراجعه کنید و از پلاگین Check My Links استفاده نمایید. زمانی که یک لینک خراب پیدا کردید سریعا به صاحب وب سایت یک پیام بدهید و او را از وجود این لینک خراب مطلع سازید و متعاقبا تقاضا کنید که به شما اجازه بدهند تا این لینک خراب را با یک لینک مرتبط از وب سایت خودتان جایگزین کنید.
تکنیک سئو خارجی آسمان خراش یا Skyscraper
تکنیک آسمان خراش یک تکنیک بسیار مشهور، محبوب و و موثر در سئو خارجی است. این تکنیک توسط آقای Brian Dean برای بهبور رتبه وبسایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر و افزایش میزان ارتباط مطالب وبسایت شما با عبارات مورد جسجوی کاربران از دید موتورهای جستجوگر، معرفی شده است.
این تکنیک در سه گام انجام می شود :
” یک نقطه قوت در وب سایت خود ایجاد کنید (یا اگر وب سایت شما یک نقطه قوت دارد از آن استفاده کنید)، مثلا یک مطلب خوب در وب سایت خود ایجاد کنید که ارزش آن را داشته باشد که دیگر وب سایتها بخواهند به شما لینک بدهند، مطلبی که هم سرگرم کننده و جذاب باشد هم آموزنده. در این بازی شما قصد دارید که برای خود اعتبار سازی و جلب اعتماد کنید.
سپس آن مطلب را بهبود دهید، مثلا مطالب جدیدی به آن بیفزایید که هم آن را جامعتر کرده و هم کلیدواژههای بیشتری را بتوانید در آن بگنجانید.
در مرحله آخر باید افراد مناسب را پیدا کنید، کسانی که در زمینهای مشابه با شما کار میکنند و در وبسایتشان مطالبی مرتبط با مطالب وب سایت شما دارند. به جای ارسال تعداد زیادی ایمیل به تمامی کسانی که وبسایتهایی با موضوع مشابه با وبسایت شما داند، تنها به آنهایی که دارای اعتبار خوبی هستند و لینک دادن آنها اعتبار وبسایت شما را تا حدود زیادی بهبود میدهد ایمیل بزنید و آنها را دعوت کنید که به این محتوای جامعی که شما ایجاد کرده اید لینک بدهند.”
روشهای گستوگرافیک سئو خارجی (مبتنی بر اینفوگرافیکها و گستپستها )
روش گستوگرافیک یک روش لینک سازی مبتنی بر استفاده از اینفوگرافیکها در سئو خارجی است. در این متد شما اینفوگرافیکها را در وبسایت خود ایجاد میکنید و به جای آنکه از دیگر وبسایتها خواهش کنید که این اینفوگرافیکها را در وبسایتشان قرار دهند، با روشی منافع آنها را در این مساله درگیر می کنید و آنها را با این کار تطمیع میکنید که اینفوگرافیک شما را در وبسایتشان منتشر کنند و شما درازای آن به آنها اجازه میدهید تا گست پست هایی را در وبسایت شما قرار دهند.
مراحل انجام این کار به ترتیب زیر است :
مرحله اول: یک اینفوگرافیک ایجاد کنید و آن را بر روی وبسایتتان قرار دهید.
مرحله دوم : وب سایتهایی را که ممکن است اینفوگرافیک ایجاد شده توسط شما برای آنها کارآمد و قابل استفاده باشد را شناسایی کنید.
مرحله سوم : با استفاده از روش هایی مثل ارسال پیام به آنها، از آنها دعوت کنید که از اینفوگرافیک شما دیدن کنند.
مرحله چهارم: به آنها پیشنهاد بدهید که در ازای قرار دادن اینفوگرافیک شما در وبسایتشان شما به آنها اجازه ایجاد یک گستپست در وب سایتتان را میدهید.
مرحله پنجم : در عوض شما از آنها لینکهای بازگشتی دریافت خواهید کرد.
ایجاد گست پست یا پست مهمان در وبلاگهای مرتبط جهت سئو خارجی
مزیتهای مهمان شدن در دیگر وبلاگها و نوشتن مطلب در آنها این است که :
شما میتوانید لینکهای برگشتی به وبسایت خود را در وبسایتهای معتبر قرار دهید.
کاربران شما را به چشم یک فرد متخصص میبینند.
ترافیک هدف وبسایت میزبان که آن را کاربران هدف شما تشکیل میدهند، به وبسایت شما هدایت میشود.
مراحل ایجاد یک گست پست در یک وبسایت معتبر :
پیدا کردن وبسایت هایی که به شما اجازه ایجاد یک گست پست را میدهند از طریق جستجو در گوگل.
برای جستجو کردن چنین وبسایتهایی میتوانید عباراتی به فرم زیر را در گوگل جستجو کنید :
در وبلاگ ما درباره : “نام موضوع خود را در این قسمت بنویسید” بنویسید.
پست میهمان (یا گست پست) + کلید واژههای مدنظر شما.
برای مثال اگر موضوع مورد نظر شما کیف و کفشهای چرم است، باید اینگونه در گوگل جستجو کنید : ” پست مهمان (گست پست) با موضوع کیف و کفشهای چرمی.”
علاوه بر این شما میتوانید از توییتر و وبسایت alltop . com نیز برای پیدا کردن یک لیست از بهترین وبلاگها در اینترنت استفاده نمایید.
وبلاگهای هدف خود را مجددا بررسی کنید تا بتوانید وبلاگهای موفق را از وبلاگ های متوسط و یا حتی ضعیف تفکیک کنید و سپس برای وبلاگ های موفق در توییتر/ فیس بوک و یا از طریق ایمیل پیام ارسال کنید.
یافتن یک موضوع مناسب برای ایجاد یک گست پست، برای مثال اگر شما بخواهید در یک وبسایت مربوط به گیاهخواری گست پست ایجاد کنید، باید موضوعی که برای این پست انتخاب میکنید مرتبط با گیاهخواری باشد، مطمئنا اگر شما یک مطلب مرتبط با مزایای گوشت بلدرچین را به آنها پیشنهاد بدهید، آنها پیشنهاد شما را رد خواهند کرد.
دادن یک پیشنهاد قانع کننده به صاحبان وبلاگ ها، تا آنها مجاب شوند که به شما اجازه ایجاد یک گست پست در وبلاگشان را بدهند.
در انتها شما باید یک مطلب با کیفیت را به عنوان پست مهمان در وبلاگهایی که به شما اجازه استفاده از این امکان را دادهاند قرار دهید و در آن به وبسایت و وبلاگ خود لینک بدهید و همچنین کامنتهای آن پست را مرتبا بررسی کنید و آنها را پاسخ داده و تا حد امکان سعی خود را برای جلب نظر کاربران بکار ببندید.
پاسخ دادن به سوالات در وبسایت Quora
Quora وبسایتی است که تمامی محتوای آن توسط کاربران ایجاد میشود، در این وبسایت کاربران سوالهایی را پست میکنند و دیگر کاربران به سوالات آنها پاسخ میدهند. این وبسایت یک سرویس است که توسط یاهو پایه گذاری شده و به صورت یک فروم (forum) برای پرسش و پاسخ در میان کاربران کار میکند.
در این وبسایت هم سوالات و هم جوابها میتوانند از جانب دیگر کاربران رای مثبت یا Upvote دریافت کنند. در انتها پاسخی که بیشترین رای مثبت را از جانب کاربران دریافت کند در بالاترین محل قرار میگیرد یعنی در میان پاسخ ها جایگاه نخست را به خود اختصاص میدهد و هر کاربری که به آن سوال مراجعه کند، به عنوان اولین پاسخ دریافتی، پاسخی که بیشترین رای مثبت را دارد، میبیند.
پاسخ دادن به سوالات در Quora برای چه وبسایتهایی میتواند مفید باشد ؟
وبسایتهایی که محصولات تجاری را به کاربران میفروشند (ابزارهای سئو، لباس کودکان، وسایل منزل و ….).
وبسایتهایی که محصولات علمی را به کاربران میفروشند.
وبسایتهایی که برای درآمدزایی نیاز به جذب ترافیک دارند (وب سایتهایی که آگهیهای تبلیغاتی منتشر میکنند، وبسایتهای وابسته به تعداد اعضا، وبسایتهای انتشار محتوا)
و همچنین وبلاگ نویسانی که میخواهند شهرت کسب کنند و با ایجاد محتواهای علمی نام خود را به عنوان یک شخص برجسته در زمینه کاری خود، به دیگران بشناسانند.
سئو خارجی کامنت گذاشتن در دیگر وبلاگ ها
کامنت گذاشتن در وبلاگها میتواند برای شما لینکهای بازگشتی ایجاد کند که موجب افزایش ترافیک وبسایت شما و بهبود سئو خارجی گردد. البته اکثر این لینکهای بازگشتی کم ارزش هستند و ترافیک کمی را به وبسایت شما هدایت میکنند اما این پروسه در مجموع کاری مفید است.
در وبلاگهای جدید، کامنتها و یا به عبارت دیگر محتواهای تولید شده توسط کاربران نشان دهند تعامل این وبلاگها با کاربران است و به وبلاگ کمک میکند که سریعتر اندیس گذاری شود.
از آنجایی که کامنت گذاشتن در وبلاگها می تواند موجب برقرار یک ارتباط موثر بین شما با آن گروه و وبلاگ نویسان آن گروه شود، باید کامنتهایی با محتوا و ارزشمند بگذارید. با وجود آنکه این کار ممکن است زمانبر باشد، اما به مرور موجب می شود که مدیران و وبلاگ نویسان متوجه حظور و همکاری شما با آنها شوند و این رابطه میتواند برای شما بسیار سودآور باشد.
گزیده لینکها یا Link roundups
گزیده لینکها، پستی است مشتمل بر تعدادی لینک از مطالب مرتبط و مفید دیگر وبسایت ها که در یک دوره زمانی مشخص مثلا یک هفته یا یک ماه توسط یک وبلاگ نویس جمع آوری شده و منتشر میشود. انجام این کار باعث ایجاد یک نوع رابطه دو سر برد برای شما و برای وبلاگ نویسانی که شما در گزیده لینکهای خود، لینکی از آنها را به اشتراک می گذارید، بشود.
وبلاگ نویسانی که گزیده لینکها را منتشر می کنند کسانی هستند که دوست دارند به مطالب پرمحتوای مرتبط لینک بدهند و از آنها لینک دریافت کنند. با انجام این کار شما میتوانید با سایر وبلاگ نویسانی که در همان زمینهای که شما مطلب می نویسید کار میکنند آشنا شوید و با آنها ارتباط برقرار کرده و آنها را از پست های بعدی خود در وبلاگتان مطلع سازید و از آنها لینک دریافت کنید.
در رسانه های اجتماعی فعال باشید
با وجود آنکه گوگل فعالیت چندانی در رسانه های اجتماعی نداشته و عملکرد شما در این رسانه ها نمی تواند بر رتبه بندی شما تاثیری بگذارد، اما شما با داشتن حضوری فعال در رسانه هایی مثل فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و … میتوانید شهرت بسیاری در بین کاربران بدست آورید و بدین طریق میتوانید ترافیک بیشتری را به وبسایت خود جذب کنید. هرچقدر که شما پستهای بیشتری در وبلاگهای خود در رسانه های اجتماعی ایجاد کنید، احتمال آنکه افراد از وبلاگ شما در این رسانه ها بازدید کنند بیشتر خواهد شد و احتمال آنکه شما بتوانید ترافیک بیشتری جذب کنید افزایش خوهد یافت.
تکنیک های سئو برون صفحه ای
سئو سایت یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو روشی است که به وسیله آن موجب افزایش ترافیک یا افزایش تعداد بازدید در سایت می شود. یک بخش از سئو سایت به نام سئو برون صفحه ای معروف است که شامل انجام اعمالی است که در خارج از سایت برای بالا بردن جایگاه سایت در گوگل انجام می شود.
سئو سایت و تاثیر شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی را میتوان جز پایه ای ترین و اصلی ترین روش برای بهینه سازی در نظر گرفت. برای استفاده از این روش لازم است تا شما بیشترین صفحات اجتماعی را داشته باشید و با اختصاص دادن جایگاهی به خود در هر یک از این صفحات میتوانید روابط قوی در سراسر جهان برقرار کنید. موتورهای جست و جو به هر حال به سایت شما دسترسی پیدا خواهند کرد. برای این که به کار سرعت بخشید میتوانید خودتان در موتورهای جست و جو آدرس سایت را وارد نمایید.
سئو سایت و اهمیت وبلاگ در سایت
وبلاگ نویسی یکی از بهترین روش ها برای سئو برون صفحه ای است. با داشتن وبلاگ به بازدید کنندگان اجازه استفاده بیشتر از سایت را میدهید. هم چنین این کار باعث میشود یک بازاریابی موثر از طریق وبلاگ داشته باشید. بدین صورت که با نظر دادن در وبلاگ های مشابه خود و قراردادن آدرس سایت خود در آن ها امتیاز سایت را بالا ببرید.خبرهای جدید وبلاگ و سایت خود را در سایت هایی که محتویاتشان مداوم به روز می شود قرار دهید. زیرا این سایت ها محبوب ترین نزد موتورهای جست و جو هستند.
می توانید از عکس ها و فیلمهایی که خودتان خلق کرده اید استفاده کنید. بدین صورت که این عکس و فیلم ها در سایت های اصلی اشتراک گذاری تصاویر، عکس و ویدیو قرار دهید. اگر مقاله خودتان را به بهترین شکل تولید کنید می توانید آن را در سایتهای راهنمای مقالات قرار دهید. هم چنین با پاسخ دادن به سوالات کاربران اعتبار سایت خود را بالا خواهید برد.
دیدگاهتان را بنویسید