Core Web Vitals تازه ترین تلاش گوگل برای وادار کردن صاحبان وب سایت ها برای بهبود تجربه کاربران می باشد. اما Core Web Vitals چگونه کار می کند؟ چقدر بر روی رتبه سایت تاثیر می گذارد و اصلا چطور می تواینم در سئو سایت از آن بهره ببریم؟
چیزی که در رابطه با Core Web Vitals مهم است، این است که اگر ترافیک ارگانیک بیشتری می خواهید، بهتر است قوانین و موارد خواسته شده در آن را رعایت کنید.
هدف گوگل از معرفی Core Web Vitals ، تشویق وب سایت ها برای ارائه یک تجربه خوب به کاربران است. شاید برجسته ترین موضوع در این بروزرسانی گوگل مسئه سرعت بارگزاری سایت ها باشد اما همه چیز به این موضوع ختمه نمی یابد و چیزی بیشتر از فقط سرعت در جریان است.
LCP در Core Web Vitals چیست؟
LCP به بزرگترین عنصر قابل مشاهده در ابتدای صفحه در هنگام لود سایت اشاره دارد. در واقع گوگل می گوید بزرگترین عنصر محتوایی بالای یک صفحه باید کمتر از 2.5 ثانیه کامل لود شده باشد.
اولین تاخیر ورودی (FID)
یکی دیگر از موارد Core Web Vitals گزینه FID یا اولین تاخیر ورودی است که در واقع سرعت پاسخ به اولین واکنش کاربر که می تواند کلیک کردن برای روی یک دکمه داخل سایت باشد یا کلیک کاربر بر روی لینک سایت از نتایج جستجو باشد مربوط است. در FID مقدار کمتر از 100 میلی ثانیه نمره قبولی می باشد.
CLS در Core Web Vitals چیست؟
CLS اشاره به عناصر دیگر در صفحه می باشد که با اضافه شدنشان به کل صفحه موجب تاثیر در بارگزاری صفحه دارند. امتیاز قبولی در این آزمون 0.1 می باشد.
سه گزینه بالا مهمترین موارد Core Web Vitals بودند اما گزینه های دیگر نیز در این معیارهای Core Web Vitals نقش دارند:
- ( TTFB )
- ( FCP )
- ( TBT )
- ( TTI )
چرا بهینه سازی Core Web Vitals برای سئو ضروری است؟
از آنجا که Core Web Vitals بصورت مستقیم در رتبه بندی سایت تاثیر می گذارد، انتظار می رود عدم توجه به بهبود موارد خواسته شده در Core Web Vitals ، رتبه سایت ها را کاهش دهد.
چطور تجربه کاربری را بهبود دهیم؟
وقتی صحبت از تجریه کاربر می شود، منظور افزایش کارایی سایت در تمام پلتفرم ها می باشد. به طور مثال در ایران اکثر وب سایت ها سازگاری مناسبی با تلفن هوشمند ندارند. در واقع کاربر در هنگام استفاده از وب سایت راحت نیست و نمی تواند آنطور که باید تجربه خوبی را داشته باشد.
بهتر است به علت نفوذ تلفن های هوشمند در وب گردی ، طراحی مناسب سایت خود را برای تلفن های هوشمند در نظر بگیرید.
شاید بیشترین ضربه Core Web Vitals را سایت های فروشگاهی به واسط نیاز به تعامل بیشتر کاربر ببیند. از آنجا که مسئله از انتخاب کالا تا پرداخت یک پروسه چند مرحله ای است، باید توجه بیشتری در عملکرد سایت فروشگاهی داشت تا نرخ تبدیل را بالا ببرید. عدم توجه به این مسئله به احتمال زیاد Core Web Vitals و ضربه هایی که به سایت شما میزند را بیشتر احساس خواهید کرد.
راه های دیگری نیز برای افزایش تجربه کاربری وجود دارد. یکی از ساده ترین کارها ، کاهش تبلیغات می باشد که در بسیاری از وب سایت ها باعث آزار کاربر و بهم زدن تمرکز آنان می شوند. البته نمی توان منکر تبلیغات شد و البته جزئی از اقتصاد آنلاین به شمار می روند. اما تبلیغات پاپ آپ و بنرهای ثابت گوشه ای واقعا دیگر خوب نیستند و به تجربه کاربری وب سایت شما آسیب جدی وارد می کنند.