سئو یوتیوب، مجموعهای از تکنیکهای بازاریابی دیجیتال است که برای بهبود نمایش ویدیوهای شما در موتور جستجو یوتیوب استفاده میشود.
یوتیوب هر ماه بیش از 2 میلیارد کاربر دارد که وارد سیستم شده اند. این مقدار بدون محاسبه تعداد زیادی از افرادی که وارد سیستم نمی شوند و حتی به طور منظم از YouTube استفاده نمی کنند، می باشد.
اگر ویدیوهای شما برای موتورهای جستجو بهینه شده باشند، زمانی که افراد عبارات مرتبط با ویدیوی شما را جستجو می کنند، در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بالاتر ظاهر می شوند. هرچه بالاتر ظاهر شوند، احتمال تماشای آنها بیشتر است.
سئو یوتیوب شامل تکنیکهایی مانند بهینهسازی عناوین و افزودن توضیحات ویدیو برای برآورده کردن عوامل رتبهبندی YouTube مانند زمان تماشا، نظرات و تعداد بازدیدها است. ارضای این فاکتورهای رتبهبندی میتواند منجر به ترافیک بیشتر به وبسایت شما و مشاهده بیشتر خریداران بالقوه محصولات شما شود.
فاکتورهای رتبه بندی یوتیوب چیست؟
فاکتورهای رتبهبندی بسیار متنوعی در YouTube وجود دارد، اما عامل اصلی رتبهبندی بالاتر از بقیه، زمان تماشا است. به طور معمول، شما می خواهید تا جایی که می توانید زمان تماشا و بازدید ویدیو را افزایش دهید. اما اینها تنها عوامل رتبه بندی در سئو یوتیوب نیستند. سایر عوامل مهم رتبه بندی عبارتند از:
- میانگین مدت زمان مشاهده برای همه ویدیوهای شما در کانال YouTube
- ویدیوهای شما چند نظر دریافت می کند
- چند بار ویدیوی ها به اشتراک گذاشته می شود.
- آیا ویدیوهای شما با استقبال زیادی روبرو می شوند یا خیر
- چه کلمات کلیدی مرتبطی در عنوان، توضیحات یا زیرنویسهای ویدیوی شما نشان داده میشوند
- نرخ کلیک شما (CTR) چقدر است (نسبت به ویدیوهای دیگر)
فاکتورهای رتبهبندی زیادی وجود دارد که میتوانید درباره آنها بیشتر بیاموزید، اما اصلیترین چیزی که میخواهید این است که مردم ویدیوهای شما را تماشا کنند و سپس نظر بدهند و لایک کنند.
13 استراتژی سئو یوتیوب برای افزایش بازدید ویدیوها
برخی از استراتژی های کلی سئو هنگام انجام سئو یوتیوب ارزشمند هستند. با این حال، بسیاری از آنها مختص پلتفرم خاصی هستند. در اینجا 13 موردی وجود دارد که می توانید برای شروع رتبه بندی بالاتر از امروز استفاده کنید.
1. برای سئو یوتیوب با تحقیق کلمات کلیدی شروع کنید
اگر حجم جستجو برای موضوع شما در یوتیوب وجود نداشته باشد، ویدیوی شما بازدید زیادی را جذب نخواهد کرد. به موضوعاتی فکر کنید که برای مخاطبان هدف شما جذابتر هستند و بررسی کنید چه عبارتهای جستجویی را میتوانند در نوار جستجوی YouTube وارد کنند سپس درباره آن محتوای ویدیویی تولید کنید.
همانطور که گفته شد جهت شروع سئو یوتیوب با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع کنید تا بفهمید مردم به دنبال چه چیزی هستند تا بتوانید آن را با نوع محتوایی که ارائه می کنید مطابقت دهید. برای اکثر برندها، کلمات کلیدی طولانی بسیار ارزشمند هستند، زیرا نسبت به کلمات کلیدی کوتاه، رقابتی کمتری دارند و هدف بیشتری دارند .
به دنبال عبارات جستجویی باشید که شامل کلمات کلیدی مرتبط هستند. این به شما کمک میکند تا به هدف گستردهتری دست پیدا کنید و چندین منبع ترافیک را با انواع عبارات کلیدی وارد کنید.
از برنامه های پیشنهاد کلمات کلیدی و سایر ابزارهای کلیدواژه استفاده کنید و به دنبال عباراتی باشید که ترافیک جستجوی زیادی را به ارمغان می آورند اما رقابت کمی دارند. ابزارهایی مانند TubeBuddy یا VidIQ را برای تحقیق کلمات کلیدی در نظر بگیرید.
2. یک ویدیوی جذاب ایجاد کنید
چه چیزی باعث ایجاد یک ویدیوی جذاب می شود؟ همه چیز به مخاطب هدف شما بستگی دارد، به نوع محتوایی که می خواهید ایجاد کنید. باید برای جستجوگر مفید و ارزشمند باشد.
به عنوان مثال، شخصی که به دنبال یادگیری چیزی است ممکن است به دنبال ویدیو کوتاه نباشد، بلکه جامع باشد. ارزش برای آنها اطلاعات کاملی است که موضوع را پوشش می دهد، مهم نیست چقدر طولانی است.
بنابراین خلاصه سازی لزوما بهترین راه نیست. به ویدیویی نیاز دارید که به اندازه کافی طولانی باشد تا موضوع را پوشش دهد و در عین حال کوتاه باشد تا محتوای اضافی را که مردم نمیخواهند حذف کنید.
YouTube میخواهد شما را در حال ایجاد محتوایی ببیند که مردم در تمام طول مسیر آن را تماشا کنند. آنها بالاترین سطح تعامل کاربر را می خواهند. آنها می خواهند موفقیت شما را ببینند زیرا به آنها کمک می کند تا موفق شوند. این بدان معناست که حفظ مخاطب مهم است.
ویدیویی که کیفیت بالایی ندارد به برند شما آسیب می رساند. ارزش وقت گذاشتن را دارد تا یک ویدیوی با کیفیت بالا (اگر می توانید) با تجهیزات با کیفیت بالا بسازید.
3. یک زیرنویس برای ویدیوی خود آپلود کنید
زیرنویس برای افرادی که نمیتوانند ویدیو را بشنوند یا به دلایلی میخواهند آن را بخوانند بسیار عالی هستند، اما به الگوریتمهای YouTube کمک میکنند تا بفهمند محتوای شما در مورد چیست. اگر مخاطب بینالمللی دارید، ممکن است بخواهید زیرنویس را به زبانهای مختلف آپلود کنید.
4. عنوان ویدیو و توضیحات ویدیو را بهینه کنید
در کنار کاور ویدیو (که برای جلب نظر بیننده مهم است)، عنوان و توضیحات شما مهمترین قسمت های محتوای ویدیوی شما هستند. اگر عنوان بدی دارید، کلیکی دریافت نمی کنید. اگر نتوانید مردم را وادار به تماشای آن کنید، اهمیتی نخواهد داشت که چقدر ویدیوتان ارزشمند است.
یک عنوان و توضیحات خوب ترکیبی از عبارات کلیدی و کپی رایتینگ موثر ساخته می شود. آنها قصد دارند بینندگان را به سمت خود بکشانند، اما همچنین کلمات کلیدی هدفی را خواهند داشت که جستجوی یوتیوب برای درک اینکه ویدیو در مورد چیست تا بتواند ویدیو را در اختیار افراد مناسب قرار دهد، به آنها نیاز دارد.
5. ویدیوی خود را آزادانه اما دقیق تگ کنید
برچسب ها فقط کلمات کلیدی هستند که می توانید به ویدیوی خود پیوست کنید. آنها شکل مهمی از بازاریابی ویدیویی برای YouTube هستند زیرا به موتورهای جستجو و بینندگان شما می گویند که ویدیوی شما در چه دسته هایی قرار می گیرد. این به انسان ها و YouTube (و بله، گوگل) کمک می کند تا بفهمند ویدیوی شما در مورد چیست. یک استراتژی برچسب گذاری خوب، کلمات کلیدی مرتبط را در نظر می گیرد. با برچسب ها زیاده روی نکنید. 10-12 برچسب کافی است.
6. تماشاچیانتان را به نظر دادن و مشترک شدن تشویق کنید
نظرات یک عامل رتبه بندی در یوتیوب است. این بدان معناست که شما باید سعی کنید تا جایی که ممکن است در ویدیوهای خود تعامل ایجاد کنید.
همیشه مردم را تشویق کنید که لایک کنند، نظر بدهند و مشترک شوند. این کار را در ابتدای ویدیو انجام دهید و سپس در پایان ویدیو نیز تکرار کنید.
7. یک کاور ویدیو جذاب انتخاب کنید
کاور ویدیو کلید دریافت اولین کلیک است. مردم بر اساس عنوان، توضیحات و عمدتاً کاور ویدیو، قضاوت خواهند کرد که آیا ویدیوی شما ارزش دیدن دارد یا خیر.
آن را مانند جلد کتاب در نظر بگیرید. جلد همان چیزی است که مردم را در وهله اول به سمت کتاب می کشاند. اگر کاور ویدیو عالی دارید، به احتمال زیاد بینندگان را جذب خواهید کرد.
به همان اندازه کاور ویدیویی مهم است. صفحههای پایانی شما تعیین میکنند که بینندگان ویدیوی بعدی را تماشا کنند یا خیر. میخواهید CTR بالا باشد، بنابراین صفحههای پایانی خود را با دقت انتخاب کنید و مطمئن شوید که بینندگان را تشویق میکند تا به ویدیوی بعدی بروند.
به یاد داشته باشید که کاور ویدیو با اندازه مناسب انتخاب کنید . در غیر این صورت، مجبور خواهید شد آن را برش دهید.
8. قبل از انتشار، بهینه سازی های خود را دوباره بررسی کنید
الگوریتم یوتیوب نابخشودنی است و 48 ساعت اول بسیار مهم است. اگر مطمئن نیستید که تمام تلاش خود را برای برآوردن هر فاکتور رتبهبندی انجام دادهاید، یک ویدیوی عالی میتواند به جایی نرسد.
9. لیست پخش YouTube را ایجاد کنید
لیستهای پخش به افرادی که به صفحه شما میرسند کمک میکنند بهترین ویدیوهای شما را پیدا کنند و ویدیوهای مرتبط را تماشا کنند. آنها به ویژه برای تعامل موثر هستند زیرا ویدیوها را به صورت خودکار پخش می کنند. آنها ویدیوهای شما را در حال اجرا نگه می دارند و هر ماه تعداد بازدیدهای بیشتری را به دنبال دارند.
10. ویدیوی خود را در کانال های دیگر تبلیغ کنید
هر زمان که منطقی بود ویدیوی خود را در کانال های دیگر تبلیغ کنید. هرچه تعداد بازدیدها بیشتر باشد بهتر است – مهم نیست از کجا آمده اند.
11. برای افزایش رتبه، ویدیوها را در صفحات وب خود جاسازی کنید
ویدیوهایی که در وبسایت خود جاسازی میکنید میتوانند به جای YouTube، ترافیک سایت خود را افزایش دهند . بسته به اهداف شما، این می تواند یک استراتژی عالی برای گرفتن صفحه ای باشد که در حال حاضر رتبه خوبی دارد و سپس ترافیک بیشتری برای آن به ارمغان بیاورد.
آنها همچنین منبع دیگری از بازدیدها را برای خود ویدیوها فراهم می کنند. شما ترافیک بیشتری دریافت می کنید و ویدیوی شما بازدید بیشتری می خورد.
12. کانال خود را بهینه کنید
کانال شما میتواند در نتایج جستجوی YouTube نمایش داده شود، درست مانند ویدیوهای فردی. مراحلی وجود دارد که می توانید برای بهینه سازی کانال خود انجام دهید.
ابتدا اطمینان حاصل کنید که نام کانال و توضیحات در صورت امکان برای کلمات کلیدی بهینه شده است. دوم، کانال خود را تا حد امکان کاربر پسند کنید. این بدان معناست که شما لیستهای پخشی را برای بازدیدکنندگان تنظیم کردهاید و یک لوگو و بنر عالی دارید.
13. روی ابزارهایی برای سئو یوتیوب سرمایه گذاری کنید
Moz یک ابزار عالی برای تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب است، همانطور که keyword.io یا Ahrefs می باشد.