پیج رنک گوگل

رتبه صفحه یا پیج رنک گوگل 0 تا 10

رتبه صفحه یا پیج رنک گوگل ( PageRank ) به فناوری گفته می‌شود که بر پایه آن موتور جستجوی گوگل وب‌گاه‌هایی که به هدف جستجوگر نزدیکترند را در رده‌های بالاتری نسبت به دیگران قرار می‌دهد.

اصطلاح انگلیسی پیج رنک گوگل به دنبال لری پیج نویسنده اولیه این الگوریتم و از موسسین اولیه گوگل نام گذاری شده‌است.

رتبه صفحه یا پیج رنک گوگل در پروسه سئو سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به این روش کاربرانی که کلمه ویژه‌ای را جستجو می‌کنند می‌توانند ابتدا وب‌گاه‌هایی را ببینند که هم به خواسته آن‌ها نزدیکتر است و هم بازدید بیشتری داشته‌است.

پیج رنک گوگل که به اختصار PR میگویند برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط Sergey Brin ابداع گردید، پیج رنک گوگل نتیجه تجزیه و تحلیل لینک های ورودی به یک سایت است ، پیج رنک رتبه‌ای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر می‌گیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده اینست که این سایت لینک های ورودی زیادی دارد و سایت های زیادی به این سایت لینک داده‌اند.

رتبه صفحه یا پیج رنک گوگل

روش دیگر موتورهای جستجو، پردازش رتبه صفحه، با استفاده از تعداد یافته‌های خود در سایت های اینترنتی می‌باشد. این روش، یک فناوری زیرساخت برای پدیدار گشتن «بمب گوگلی» نیز بود. ناگفته نماند که هدف از ساختن «بمب‌های گوگلی» بالاتر رفتن رتبه یک وبلاگ یا وب‌گاه در موتور جستجوی گوگل می‌باشد که معمولاً با همکاری گروه‌های مردمی ایجاد می‌شود.

البته به جز گوگل شرکت‌های دیگری هم به رتبه دهی به سایت ها می‌پردازند، که یکی از آنها الکسا (Alexa) (یک سایت معتبر بین‌المللی و دارای نمودار رتبه جهانی برای سایت‌ها می‌باشد) نام دارد که الگوریتم بالا بردن رتبه سایت‌ها را بر اساس تعداد درست بازدید کنندگان انجام می‌دهد. این رتبه بندی شماره‌ای بین ۱ تا چند میلیون می‌باشد که هرچه این شماره به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت شما بالاتر می‌باشد. امروزه موتور جستجوگر بینگ نیز در جستجوی جهانی نقش مهمی داشته است و حتی امکاناتی که در قسمت وب مستر تولز ارائه داده است بسیار پیشرفته می باشد.

آیا می دانید پیج رنک گوگل یا رتبه صفحه؛ اولین بار در سال 1996میلادی و آخرین بار در سال 2016 میلادی مورد استفاده قرار گرفت!

گوگل در ماه آوریل 2016 اطلاعات نمایش الگوریتم پیج رنک را حذف کرد!

متریک های سئو چه مواردی را شامل می شود؟ وب مسترها و صاحبان سایت می خواهند بدانند که متریک های سئو چه مواردی هستند تا بواسط رعایت نمودم این متریک ها بتوانند جایگاه و رنکینگی را در سئو سایت بدست آورند. سئو سایت لیستی از متریک های دورنی و نیز بیرونی را شامل می شود که می بایست در پروسه سئو سایت اجرا گردند. در ادامه لیستی از متریک های سئو سایت را بیان می نماییم.

رتبه صفحه یا پیج رنک
رتبه صفحه یا پیج رنک

به غیر از پیج رنک گوگل، در سئو سایت چه متریک های دیگری وجود دارد؟

متریک های درونی و بیرونی سایت لیستی از آیتم ها را شامل می شود که در درون و بیرون سایت می بایست پیاده سازی و اجرا گردد. در گام ابتدایی می بایست متریک های داخلی سایت را اجرا نمایید تا به واسط آن اعتبار داخلی سایت را موجب شویم. در زیر لیستی از متریک های دورنی سئو را بیان می نماییم.

  • بهینه سازی url
  • تنظیمات و پیکربندی داخلی سایت
  • بهینه سازی سرعت سایت
  • در نظر گرفتن چگالی کلمات کلیدی
  • رعایت نمودن کلمات کلیدی در تگ هدینگ ها
  • سئو محتوای سایت
  • رعایت نمودن تگ تایتل title
  • تنظیم نمودن فایل .htaccess برای ذخیره سازی فایل در سرور و همچنین انتخاب دامنه به صورت www یا بودن www
  • اتصال سرچ کنسول گوگل به سایت برای کسب اطلاع و گزارش گیری از وضعیت و روند سئو سایت

متریک های بیرونی سایت که در خارج از سایت می بایست پیاده سازی شود به اعتبارسازی خارجی منتهی می شود. بک لینک ها جمع بندی از متریک های سئو بیرون سایت می باشد که تاثیر بسیار بالا در روند بهینه سازی سایت دارد. در ادامه مواردی که می توانید در پروسه استراتژی بک لینک داشته باشید بیان می نماییم.

  • درج لینک در دیگر سایت ها که پیج رنک گوگل را بالا میبرد
  • انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی
  • رپرتاژهای خبری به همراه لینک در پیج رنک گوگل تاثیر دارد.
  • اشتراک گذاری محتوا در فروم ها

فاکتورهای تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل

دامنه سایت : عمر دامنه تاثیر زیادی در سئو سایت دارد ولی این بدان معنی نیست که شما دامنه 10 سال پیش را خریداری کنید منظور اینکه گوگل اولین بار سایت ما را index کرده است. شایعه پیج رنک گوگل در دامنه های قدیمی واقعیت ندارد.

معماری داخلی سایت : یکی از بخش های مهم در سئو معماری داخلی سایت است که کلمه کلیدی در تیتر سایت باشد بعضی از سایت ها در تیتر سایتشان از کلمه خوش آمدید استفاده کردند که در سئو سایت تاثیر منفی میگذارد.

محتوای کپی : بیشترین تاثیر منفی در کپی مطالب می باشد حتی شاید منجر به بلاگ کردن سایت ما از طرف گوگل شود، حتی اگر شما یک مطلب در مورد سئو 2 سال پیش نوشتید نباید همان را کپی کنید.

سرعت بازشدن سایت : یکی از محبوبترین مرورگرا کروم می باشد و اکثر کاربرا کروم را با گوگل لاگین میکنن این تاثیر مستقیم در سئو دارد چون ربات های جستجوگر گوگل به راحتی وارد سایت شده و اطلاعات را در اختیار میگیرند.

بروزرسانی خود محتوای سایت : برای سئو سایت بهتر محتوا را به روزرسانی کنید مثلا اگر مطلبی در مورد سئو نوشتید و گوگل چند ماه بعد قوائد را عوض کرد باید محتوای سایتمان به روزرسانی شود.

Rel=canonical : ارتباط این موضوع با سئو سایت اینست که محتواها ممکن است از نظر گوگل کپی بنظر برسد مخصوصا در فروشگاههای اینترنتی با مدل Rel=canonical که در تگ متا قرار میگیرد ما به گوگل میفهمانیم که درست است صفحه کپی است ولی ارجاع بده به صفحه نخست،تا در بهینه سازی سایت تاثیر منفی نگذارد.

4.5/5 – (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *