رتبه صفحه یا پیج رنک گوگل ( PageRank ) به فناوری گفته میشود که بر پایه آن موتور جستجوی گوگل وبگاههایی که به هدف جستجوگر نزدیکترند را در ردههای بالاتری نسبت به دیگران قرار میدهد.
اصطلاح انگلیسی این مفهوم به دنبال لری پیج نویسنده اولیه این الگوریتم و از موسسین اولیه گوگل نام گذاری شدهاست.
رتبه صفحه یا پیج رنک گوگل در پروسه سئو سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به این روش کاربرانی که کلمه ویژهای را جستجو میکنند میتوانند ابتدا وبگاههایی را ببینند که هم به خواسته آنها نزدیکتر است و هم بازدید بیشتری داشتهاست.
پیج رنک که به اختصار PR میگویند برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط Sergey Brin ابداع گردید، پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینک های ورودی به یک سایت است ، پیج رنک رتبهای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر میگیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده اینست که این سایت لینک های ورودی زیادی دارد و سایت های زیادی به این سایت لینک دادهاند. روش دیگر موتورهای جستجو، پردازش رتبه صفحه، با استفاده از تعداد یافتههای خود در سایت های اینترنتی میباشد. این روش، یک فناوری زیرساخت برای پدیدار گشتن «بمب گوگلی» نیز بود. ناگفته نماند که هدف از ساختن «بمبهای گوگلی» بالاتر رفتن رتبه یک وبلاگ یا وبگاه در موتور جستجوی گوگل میباشد که معمولاً با همکاری گروههای مردمی ایجاد میشود.
البته به جز گوگل شرکتهای دیگری هم به رتبه دهی به سایت ها میپردازند، که یکی از آنها الکسا (Alexa) (یک سایت معتبر بینالمللی و دارای نمودار رتبه جهانی برای سایتها میباشد) نام دارد که الگوریتم بالا بردن رتبه سایتها را بر اساس تعداد درست بازدید کنندگان انجام میدهد. این رتبه بندی شمارهای بین ۱ تا چند میلیون میباشد که هرچه این شماره به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت شما بالاتر میباشد. امروزه موتور جستجوگر بینگ نیز در جستجوی جهانی نقش مهمی داشته است و حتی امکاناتی که در قسمت وب مستر تولز ارائه داده است بسیار پیشرفته می باشد.
آیا می دانید پیجرنک یا رتبه صفحه؛ اولین بار در سال 1996میلادی و آخرین بار در سال 2016 میلادی مورد استفاده قرار گرفت!
گوگل در ماه آوریل 2016 اطلاعات نمایش الگوریتم پیج رنک را حذف کرد!