گوگل ترندز

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز ابزاری جهت جستجو و استخراج کلمات جستجو شده توسط کاربران در گوگل میباشد و ممکن است برایتان جالب باشد و اگر تمایل به آشنایی با فضای دیجیتال مارکتینگ را دارید ممکن است با نام گوگل ترندز نیز آشنا باشید.

سرویس گوگل ترندز (GoogleTrends) در حدود سالهای 2006 تا 2007 توسط شرکت و کمپانی بزرگ گوگل طراحی و راه اندازی شد. لازم به ذکر است سرویس گوگل ترندز در مقایسه با دیگر خدمات عرضه شده توسط شرکت بزرگ گوگل دچار فراز و نشیب های زیادی شده است.

گوگل ترندز در طی چند سال گذشته با مشکلاتی مواجه شده و نام آن نیز چندین بار تغییر کرده است، در مواقعی نیز وعده هایی جهت رفع این مشکلات به کاربران داده شده است.

یکی از مشکلات اساسی این سرویس توسعه و تغییر اساسی و لازم میباشد که هنوز محقق نشده است قطع شدن به صورت مقطعی و غیر فعال بودن و همچنین به روز رسانی سیستم نیز هفته ها به تعویق افتاده است.

گوگل ترندز با وجود این مشکلات و در شرایطی که بسیاری از وب مسترها از آن استفاده میکنند و وابسته به آن میباشند مورد بی توجهی کمپانی طراحی کننده قرار گرفته است.

البته با گذشت نزدیک به 15 سال از عمر سرویس گوگل ترندز هنوز به عنوان سیستم کاوش و جستجو توسط کاربران با وسعتی بالا در حال کار و استفاده میباشد. 

برای استفاده از سرویس گوگل ترندز میتوانید توسط این آدرس دسترسی داشته باشید.

منظور از ترند در عبارت گوگل ترندز چیست؟

گوگول ترندز و استفاده از این سرویس در واقع به عنوان به دست آوردن روند تغییرات میباشد، البته برای به دست آوردن اطلاعات جستجو شده به کار میرود اما مسئله کلیدی و نیاز کاربر روند جستجو میباشد.

لازم به ذکر است کلمه  Trend به معنی روند میباشد که برای کاربران مهم ترین عامل برای پیگیری و روند تغییرات میباشد.   

با در نظر گرفتن موضوع مطرح شده در مورد گوگل ترندز و این سرویس میتوانیم توسط موتور جستجو گر گوگل با جستجوی واژه ها و با روند کار گوگل ترندز به فعالیت خود بپردازیم.

برای مثال از سال 2004 تا کنون کلیدواژه سئو که در موتور جستجو گر گوگل به عنوان واژه ایی مورد جستجو قرار گرفته است به ما نشان میدهد که این روند به شکلی مورد کاهش و افزایش قرار گرفته است.

گوگل ترندز

گوگل ترندز (google trends)

گوگل ترندز دارای این توانایی میباشد که، قابلیت پردازش حجم جستجو برای واژه‌هایی متفاوت را دارد. در نمودار ایجاد شده در پایین میشود مقدار حجم جستجو شده برای کلمات و واژه های مهم را مورد مقایسه با یکدیگر قرار داد، مانند واژه های بازاریابی و استراتژی.

مقایسه در گوگل ترندز

گوگل ترندز این قابلیت را دارد که در زمان جستجو و انتخاب واژه توسط کاربر ترکیبات مشابه به موضوع واژه را معرفی میکند، برای مثال در تصویر مبینیم که بعد از پرسش در مورد سئو سایت روند سرویس گوگل ترندز مواردی را معرفی میکند که مرتبط با همین واژه میباشد. 

کلمات مرتبط در گوگل ترندز

استفاده از ابزار گوگل ترندز در جستجو گوگل برای افراد مشغول در زمینه سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو فعال میباشند، می توانید برای بهبودی در نوشته های خود از کلمات و واژه ها و همچنین ترکیب ها انتخاب بهتری داشته باشید.

با به کار گیری از این روش ها میتوانید در بالا رفتن سطح کیفی وب سایت خود در مقابل رقیبان ، به شرایط ایده آل و حتی قرار گیری در اولین صفحات گوگل برسید. 

باید در نظر داشت که اتکا به آمار نشان دهنده توسط گوگل برای رسیدن به مقصود کفایت نمیکند، بلکه نتایج در جستجو گر گوگل یکی از راه کارها و فاکتورها برای تصمیم گرفتن در مورد نتیجه حاصل از فعالیت کاری شما میباشد.

اینک با همکاری یکدیگر و با استفاده از تجربه و خلاقیت خود، به ارزیابی و بررسی در مورد خطاها ی احتمالی در جستجوهای گوگل ترندز بپردازید و به صورت مختصر بیان و اشاره بنمایید. 

در مواردی ممکن است فردی با بررسی  قرار دادن میزان استفاده از واژه هایی که مربوط به جامعه و مشکلات موجود در جوامع امروزی باشد بپردازد، مانند واژه (( سقط جنین )) یا Abortion این موضوع در کشورهای دیگر به شکلی کمتر ولی در کشور ما مساله ایی بسیار جدی به شمار می آید.

البته میبایست توسط فرد به وجود خطاهای موجود در موضوع واژه و نتیجه جستجو نیز اشاره بشود. زیرا در چنین بحثی با فعالیت  کاربران و ایجاد مقاله هایی که گاهاً با مطالب نادرست و بدون دسترسی به منابع حقیقی میباشند، و نمیتوان از درست بودن این آمار مطمعن بود. و اینکه کاربران ایرانی در این مبحث جستجو بیشتری از کشورهای  دیگر در گوگل ترندز دارند، میتواند کاملا اشتباه باشد. 

  • نتایج نشان داده شده در بررسی جستجوی کلمات به زبان فارسی مربوط به ایران میباشد؟
  • آیا مطالب جستجو شده صحت دارند؟

گوگل ترندز این قابلیت را دارد که شما بتوانید هر کشوری را که در نظر دارید انتخاب بنمایید. و این امکان را به شما میدهد تا آمار و موضوعی را در مورد ایران و تمام کشورهای جهان را توسط گوگل ترندز بررسی و انتخاب نمایید.

آیا میتوان گوگل را به عنوان منبعی مناسب برای سنجیدن موضوع و بررسی و روند آن قرار داد؟

گوگل ترندز یک ابزار جهت جستجو و رفع نیاز کاربران میباشد، اما نمیشود گفت آمار حاصل از جستجو در گوگل مناسب نمیباشد. میتوان با در نظر گرفتن نوع درخواست و تحلیل و بررسی برای موضوع مد نظر خود به سرویس ها و منابع دیگر نیز رجوع کنید.

میتوانید از سرویس (Ngram Viewer) استفاده کنید که درمقابل سرچ و جستجو پاسخگوی نیاز شما نیز میباشد، همچنین در کنار گوگول ترندز نیز میتواند مکمل خوبی برای بهبود فعالیت شما باشد.

5/5 – (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *