ساختار سایت در سئو

چرا ساختار سایت در سئو مهم است؟

ساختار سایت در سئو سایت از این جهت اهمیت دارد که کاربران به راحتی در سایت حرکت می کنند همچنین گوگل نیز از این مسئله برای تعیین اهمیت محتوا استفاده می کند.

به جرعت می توان گفت اکثر سایتها از اهمیت ساختار سایت در سئوآگاه نیستند و بازدیدکنندگان آنها دچار سردرگمی هستند.

فراموش نکنید درک بیشتر سایت توسط گوگل زمانی بهبود پیدا می کند که ساختار سایت در سئو را جدی و قابل فهم کنند، بنابراین برای سئو شما بسیار مهم است.

بهینه سازی ساختار سایت در سئو

ساختار سایت در سئو همیشه مورد توجه بوده ، یک سایت با ساختاری بهینه ضمن ساده کردن مسیر ربات های گوگل در هنگام برداشت اطلاعات سایت باعث بهبود رتبه نیز خواهد شد.

ساختار سایت یا استراکچر سایت معمولا نظر کاربران را نیز جلب می کند چون در هنگام بازید از سایت مسئله ساختار خوب روی تجربه کاربر هنگام گشت و گذار در سایت تاثیر مثبت می گذارد و باعث بازگشت کاربر به سایت خواهد شد.

در کل بهینه سازی سایت فارغ از افزایش رتبه ، تجربه مفیدی از سایت شما به جا خواهد گذاشت و می توان این پیشبینی را درباره بهبود رتبه و تاثیر کلی آن را شاهد بود.

خدمات سئو وب سایت و بهینه سازی سایت با آپسئو یعنی رعایت تمامی اصول و احترام به کاربران بدون تکیه بر ترفند های کلاه سیاه

ما اعتقاد داریم وقتی می توان از مسیر صحیح و اصولی خدمات سئو و بهینه سازی سایت را انجام داد و یک نتیجه طولانی مدت را گرفت دلیلی بر تمرکز روی ترفند های زود گذر سئو کلاه سیاه وجود ندارد.

توصیه می کنیم قبل از اینکه شروع به سئو سایت و خرید بک لینک کنید ابتدا به عنوان یک کاربر و از دید مردم به وب سایت خود نگاه کنید و این سوال را از خود بپرسید :

آیا کار کردن با وب سایت فوق تجربه مفید و لذت بخشی داشت.

قابلیت استفاده از سایت را در طراحی سایت بالا ببرید

وقتی صحبت از UX در طراحی سایت می شود، صرفا زیبایی سایت مد نظر نیست و در کل منظور واقعا یک سایت زیبا و قابل استفاده است نه صرفه زیبا؛ در واقع اگر کاربران نتوانند محصولات و اطلاعات مورد نیازشان را در آن سایت زیبا بیابند دیگر چه اهمیتی دارد سایت زیبا باشد یا نباشد.

بیاید به این فکر کنیم یک سایت زیبا و استاندارد با ساختار سایت در سئو داشته باشیم و واقعا UX را به کار ببریم.

یکی از کارهایی که می تواند برای بهبود ساختار سایت در سئو کرد طبقه بندی و برقراری ارتباط بین صفحات با لینک داخلی است.

اهمیت ساختار سایت در سئو سایت

مزایای ساختار سایت در سئو افزایش شانس شما در ارتقا رتبه و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل را بسیار زیاد می کند، دلایل بسیاری مانند درک گوگل از سایت شما و مانع شدن ساختار صحیح در رقابت با خودتان است که ساختار سایت در سئو را مهم جلوه می کند.

به گوگل سر نخ بدهید، قطعا چیز های ارزشمندی در سایت شما وجود دارد که گوگل باید آنهارا پیدا کند پس به گوگل کمک کنید تا به خودتان کمک کرده باشید.

در رقابت سئو سایت شما باید اول دست از رقابت با خودتان بردارید، مشکلی که من شخصا در بسیاری از سایتها می بینم، وجود صفحات مشابه و پست های تکراری با یک موضوع می باشد، مثلا اگر درباره سئو زیاد مینویسید بهتر است چند پست اصلی دربراه سئو داشته باشید که هر کدام یک موضوع اصلی را پوشش می دهد، در نتیجه گوگل قادر خواهد بود صفحات مشخصی برای کلیدواژه های اصلی رتبه بندی کند و به مشکل گیج شدن در بین انبوهی از صفحات هم موضوع بر نخورد؛ در غیر اینصورت شما بر علیه خود قدم بر میدارید.

نحوه صحیح ساختار سایت در سئو چگونه است؟

ساختار سایت در سئو

حالا چگونه می توانید یک ساختار سایت در سئو بصورت صحیح بسازید؟

برای ساختار سایت در سئو خوب، به صفحه اصلی اهمیت بدهید.

صفحه اصلی هر سایتی مانند یک هرم در بالای آن قرار دارد و در زیر آن دسته بندی ها، پس صفحه اصلی به عنوان راهنمای کاربران یا همان نقشه راه می تواند عمل کند. با توجه به این گفته، صفحه اصلی سایت باید در تمامی صفحات در دسترس باشد.

برای بهبود ساختار سایت در سئو، منوی سایت را حساب شده بسازید.

دومین گزینه پس از صفحه اصلی در بهبود ساختار سایت در سئو ، منو سایت است. منو در سایت وظیفه فهرست مهمترین عناوین سایت را به عهده دارد پس در انتخاب گزینه های آن دقت کافی را داشته باشید.

کاربران و بازدید کنندگان عادت کرده اند از منوی سایت برای یافتن چیزی که دنبال آن هستند استفاده کنند در واقع یک منوی تکمیل و حساب شده درک بیشتری را از سایت به کاربر می دهد.

یک چیز مهم در منوی هر سایت درهم و گیج کننده نبودن آن است ، در واقع اصلا لازم نیست همه چیز را در یک منو قرار دهید ، با این حال داشتن یک منوی دوم ایده خوبیست.

پیشنهاد می کنم چند منو در سایت داشته باشید، مثلا یک منو در بالای سایت ، یک منو در میان سایت کنار لوگو ، یک منو در سمت راست محتوا یا همان سایدبار و یک منو در فوتر سایت.

سعی نکنید منوی سایت را تو در تو درست کنید چون هم کاربران توجه نمی کنند هم ارزش منو نزد گوگل کم می شود.

در سایت خود صفحات را به Breadcrumb مجهز کنید.

قابلیت Breadcrumbs خیلی به کاربر کمک می کند که بداند دقیقا کجاست ، دقیقا مانند یک طناب مسیریابی در تاریکی مطلق! در بهبود ساختار سایت در سئو عمل می کند.

ساختار سایت در سئو

از دسته بندی ها و برچسب ها درست استفاده کنید

اگر از وردپرس استفاده می کنید وجود دسته بندی و برچسب سازی یک نعمت بزرگ است، هرچند باقی سی ام اس ها هم این قابلیت ها را دارند اما زیاده روی در آن می تواند برای ساختار سایت در سئو سم باشد.

این قابلیت ها هر چند به کاربران تفکیک و حق انتخاب بیشتری را در محتوای مورد نظرشان می دهد و دقیقا مانند یک فیلتر کار می کند اما با ساختن دسته بندی زیاد و برچسب زیاد برعکس عمل می کند.

ایده من این است که تعداد ساخت برچسب و دسته بندی را به منو بسپارید ، در واقع به مقدار توان منو این ها را بسازید که در هر کدام تعادل برقرار شود.

ساختن برچسب و دسته بندی زمانی ارزش دارد که بتوانید آن ها را به منو متصل کنید وگرنه کاربر چطور آن ها را بیابد.

سعی نکنید برچسب زیاد بسازید ، برچسب زیاد واقعا برای ساختار سایت در سئو خوب نیست در واقع همزمان شما با ساختن یک برچسب کم اهمیت به نیت دریافت کلیدواژه بیشتر ، صفحات کم ارزش را ساختید.

برای بهبود ساختار سایت در سئو لینک داخلی بدهید

در همه نکات بالا یک چیز مشترک است و آن هم چیزی نیست جز در دسترس بودن و دیدن آن توسط کاربر، لینک داخلی یک راه حل خوب برای برقراری ارتباط بین صفحات و جلوگیری از گیجی کاربر است.

برای لینک سازی داخلی مهمترین صفحات سایت را پیوند بزنید تا هم کاربر به نتیجه درست و هدفمند برسد هم گوگل متوجه اهمیت صفحات شود.

فراموش نکنید متن لینک خیلی مهم است ، متن پیوند همان چیزی است که گوگل درباره آن اطلاع جمع می کند.

گوگل در تشخیص کلمات و مفاهیم مرتبط با آن بهتر می تواند عمل کند پس هنگام لینک داخلی کلمات مهمی را که ارتباط زیادی با صفحه لینک داده شده هستند را انجام دهید.

صفحات فرود بسازید

صفحات Landing یا همان فرود ، صفحاتی هستند که شما می خواهید کاربران پس از جستجوی کلیدواژه ای که شما قصد دارید با آن به ثفحه اول گوگل را یابید درست شده اند.

به طور مثال ما صفحه ای داریم به نام آموزش سئو و آن را طوری ساختیم که برای خود طراحی و چینش خاصی دارد ، این به کاربر کمک می کند جذب آن صفحه شود و اطلاعات گرافیکی و متنی مناسب را بیاید ، همچنین درک بیشتری از آن به دست بیاورد.

برای صفحات برنامه ریزی کنید

به یاد داشته باشید صفحاتی که کاربران به آن وارد شده اند دقیقا همان صفحاتی هستند که کابران در آن باید عمل تبدیل را تجربه کنند ، به صورت ساده صفحات را هدفمند کنید.

ابزار شما برای تبدیل کاربر به مشتری ، المان ها و کلا هر چیزی که در صفحه قرار داده اید می باشد ، پس طوری آن را بسازید که مطمئن شوید ضمن اینکه کاربر به جواب سئوال خود از گوگل رسیده است ، برای اتفاق بعد از آن هم آماده هستید و کاربر را رها نمی کنید.

کاربر وارد شده به سایت دقیقا مانند مهمانی دعوت شده است که شما باید آن را راهنمایی و همه چیز را آماده کرده باشید.

به صورت خیلی ساده می توان یک محصول را در یک صفحه مثال بزنم که باید مواردی مانند اطلاعات فنی ، عکس های چند وجهی از آن ، فیلم و قیمت را دارند اما یک گزینه که می تواند کاربر را بیشتر با فروشگاه شما درگیر کند داشتن یک قسمت برای پیشنهاد های تخفیف یا محصولات مشابه است وگرنه به احتمال زیاد کاربر همان جا خارج می شود.

سایت خود را خلوت کنید

یکی دیگر از کارهایی که واقعا می تواند ساختار سایت در سئو را بهبود ببخشد ، خالی کردن سایت از صفحاتی است که اصلا دیده نمی شوند.

مقالات قدیمی که هیچ کس آن را نمی خواند دلیلی برای ماندن ندارند ، از دست آنها خلاص شوید. من همیشه اینکار را می کنم 🙂 البته فراموش نکنید صفحه حذف شده را به صفحه ای نزدیک به همان موضوع ریدایرکت کنید چون گوگل اگر نتواند آن صفحه را پیدا کند کد 404 را اعمال می کند که فکر نکنم برای سئو شما خوب باشد.

از cannibalization کلمه کلیدی خودداری کنید

کسب و کار شما مشخص است ، با این حساب وب سایت شما هم با موضوعی مشخص پایه گذاری شده است به همین صورت صفحات باید با موضوعی مشخص باشند، سعی نکنید صفحات با کلمات شبیه به هم تولید و بهینه کنید ؛ در واقع از cannibalization کلمه کلیدی آگاهی پیدا کنید و مراقیب باشید کلماتی که شبیه به هم هستند را سئو نکنید چون برای خودتان ایجاد رقیب می کنید و ممکن است هر دو صفحه و یا صفحات کاهش رتبه پیدا کنند.

حال اگر از مشکل cannibalization کلمه کلیدی رنج می برید و درگیر شده اید به طور خلاصه بگویم این است که در مورد صفحات موجود تحقیق کنید و عملکرد آن ها را بررسی کنید، شاید ادقام کردن برخی از آنها و یا در آخر حذف صفحات کم توان تر و بی ارزش تر ایده بهتری باشد.

رعایت کردن موارد داخلی سئو سایت

  • تعداد لینک های داخلی : لینک هایی که در داخل سایت به صفحات دیگر سایتمان لینک داده میشود تاثیر مستقیم در سئو دارد.
  • لینک های غیر فعال : یکی از معیار هایی که تاثیر منفی زیادی در سئو سایت دارد لینک دادن به سایت هایی که دیگر وجود ندارند است.
  • استفاده از میکرو دیتاها : اگر سئو سایت به صورت حرفه ای انجام شده باشد وقتی کاربر در گوگل سرچ میکند در نتایج گوگل، گوگل به ما rating میدهد ویا در تعریف سایتمان قیمت میگذارد که باعث متمایز شدن با بقیه سایت ها می شویم.
ساختار سایت در سئو
ساختار سایت در سئو

ساختار سایت در سئو را چگونه استارت کنید؟

شما به عنوان وب مستر سایت شاید بخواهید سئو سایت خود را استارت کنید و در واقع ساختار سایت در سئو را مطابق با الگوریتم های گوگل انجام دهید تا رنکینگ بالایی را نسبت به دیگر سایت ها بیابید. اینکه سایت شما در کلمه کلیدی مرتبط با کسب وکار شما بالا باشد می تواند موجب شود که ترافیک بالایی به سمت سایت شما هدایت می کند و به دنبال جذب ترافیک شما می توانید بازاریابی اینترنتی قدرتمندی را داشته باشید.

انتخاب مناسب ترین کلمه کلیدی در سئو

اولین گام در آغاز پروسه سئو سایت انتخاب کلمه کلیدی مناسب می باشد. کلمه کلیدی که مرتبط با کسب وکار شما باشد و بیشترین کلیک را توسط کاربران شما دارد چیست. این نکته را در انتخاب کلمه کلیدی در سئو بدانید که شما اگر کلمه کلیدی که رقابت بیشتری را دارد انتخاب کنید در نتیجه پروسه سئو سایت برای شما سخت تر خواهد بود و تایم و نیز هزینه بیشتری را برای شما به دنبال خواهد داشت.

در برخی استراتژی سئو سایت شاید بهتر باشد که از کلمه کلیدی آسان تر استارت کنید تا در مدت کوتاه تری نتیجه دلخواه خود را در سئو سایت مشاهده کنید و پس از آن کلمات کلیدی سخت تر و پیچیده تر را انتخاب نمایید.

وجود سئو محتوای

پس از انتخاب کلمه کلیدی حال باید محتوا را متناسب با آن کلمه کلیدی تهیه کنید . در واقع در تیتر و عنوان محتوای خود کلمه کلیدی را درج نمایید. این موضوع با عنوان سئو محتوا بیان می گردد. انتشار محتوا با درج نمودن کلمات کلیدی در تیتر اصلی و نیز تیترهای داخلی که در هدینگ ها موجود است اجرا نمایید.

اعتبار سازی خارجی در سئو سایت

به واسط آیتم های بالا شما اعتبارسازی داخلی را به سایت خود داده اید در واقع سایت خود را از داخل غنی نموده اید و در پروسه سئو سایت با اعتبارداخلی مثبت همراه شده اید اما حال نوبت آن رسیده است که اعتبارسازی خارجی را در سایت خود اجرا نمایید در واقع لینک سازی خارجی و بک لینک های معتبر را برای سایت خود فراهم نمایید تا اعتبار را به سایت خود ببخشید. به واسط گام های یاد شده در بالا شما می توانید سئو سایت را برای خود داشته باشید و مارکتینگ آنلاین قدرتمندی را موجود نمایید.

5/5 – (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *