پنالتی گوگل

پنالتی گوگل : نحوه یافتن، رفع جریمه و جلوگیری (راهنمای تخصصی)

پنالتی گوگل یا به اصطلاح جریمه های گوگل شاید وحشتناک ترین اتفاق برای هر شخصی باشد که در گوگل رتبه دارد. در این راهنمای تخصصی قصد داریم نحوه یافتن، رفع جریمه و جلوگیری از پنالتی گوگل را به شما بگوییم.

خوشبختانه ما در آپسئو تا بحال به هیچ گونه پنالتی در وب سایتهای مشتریانمان برخورد نکردیم اما معمولا تماس هایی داریم که افراد با نگرانی پس از تماس با ما ، درخواست بررسی و رفع مشکل را دارند.

تفاوت پنالتی گوگل با فیلترهای گوگل در چیست؟

بسیاری از افراد هنوز تفاوت بین پنالتی گوگل با فیلتر هایی که گوگل در هنگام نمایش نتایج و کلا رتبه بندی وب سایتها انجام می دهد را نمی دانند. اما بطور ساده پنالتی زمانی اتفاق می افتد که یک اقدام دستی توسط یکی از کارمندان گوگل انجام گرفته باشد.

نمونه پنالتی گوگل

مشکل پنالتی گوگل زمانی اتفاق می افتد که یک سایت از دید گوگل مشکوک به نظر میرسد و یا مردم وب سایت فوق را به گوگل گزارش کرده باشند. یکی از دلایل پنالتی شده در گوگل می تواند مربوط به خرید بک لینک یا بد افزار باشد.

حال اگر چیزی در قسمت جریمه دستی گوگل در کنسول جستجو نمیابید و هنوز مشکل افت رتبه دارید، پس احتمالا شما دچار فیلترهای گوگل شده اید.

فیلتر گوگل چیست؟

فیلتر گوگل در واقع همان الگوریتمهای گوگل هستند که پس از بررسی سایت شما نشانه هایی پیدا کرده اند که باعث عقب راندن سایت شما شده است. به طور مثال الگوریتم پاندا مثل یک فیلتر عمل کرده و وب سایت با کیفیت پایین را جریمه می کند.

البته فقط پاندا و پنگوئن مشکل اصلی نیستند و ممکن است الگوریتمهای دیگر گوگل نیز باعث این کاهش رتبه شده باشند. مثلا اگر شما یک سایت پزشکی دارید و نتوانسته باشید از فیلتر الگوریتم EAT عبور کنید، به احتمال زیاد با افت شیدی رتبه روبرو خواهید شد.

الگوریتم EAT

چگونه متوجه شویم که مشکل از فیلتر الگوریتمی یا پنالتی گوگل است؟

هیچ سند قطعی در این مورد وجود ندارد. تنها علامت وجود این مشکل ، نگاه کردن به زمان افت رتبه در کنسول جستجو است. در این زمان اگر همزمانی با بروز رسانی گوگل باشد، پس بطور قطع می توان این افت رتبه را به فیلتر الگوریتمی نسبت داد. هرچند با روی کار آمدن پنگوئن 4 شناسایی این نوع فیلترهای گوگلی مشکل تر شده است.

اما خبر خوب این است که ما متوجه شدیم گوگل ارزیابی دستی خود را کاهش داده اما در عوض باهوش تر شده و با فیلتر الگوریتمی بیشتر سایتها را مورد بررسی و احتمالا جریمه قرار می دهد. به طور مثال اگر سایتی با محتوای کم کیفیت داشته باشید و برای آن لینکسازی مصنوعی انجام دهید ، گوگل سریع متوجه می شود.

تعدادی از دلایل پنالتی گوگل

  • پنالتی گوگل به دلیل هک شدن سایت
  • تولید محتوای هرزنامه
  • هاست رایگان و اسپم
  • ساختار اسپم
  • بک لینک غیر طبیعی
  • محتوای کم با کیفیت پایین و بدون ارزش
  • مخفی کردن بخشی از سایت یا ریدایرکت تابلو
  • لینک های غیر طبیعی از سایت مبدا
  • تصاویر مخفی
  • متن مخفی و پر شده با کلمه کلیدی زیاد

اما یکی از بیشتر نگرانیهای مردم و حتی بیشترین سوالاتی که از ما در آپسئو می شود، این است که آیا سئو سایت منفی هم وجود دارد؟ آیا رقیب می تواند لینک اسپم برای ما تولید کند و باعث جریمه در گوگل شویم؟

به نظر من به ندرت می توان این اتفاق را رقم زد. ادعا های زیادی وجود دارد اما ما هنوز نشانه ثابت کننده ای پیدا نکردیم.

یکی دیگر از سوالات که واقعا سوال عجیبی است نیز بد نیست با شما مطرح کنیم این است : برخی میپرسند آیا امکان دارد گوگل پدرکشتگی با ما داشته باشد و دچار جریمه شویم؟

در پاسخ باید گفت نه دقیقا گوگل کینه توزی ندارد اما امکان دارد که قبلا دامنه ای که جریمه شده باشد و تاریخ آن تمام شده باشد را شما دوباره ثبت کنید، در این صورت بله امکان آن وجود دارد.

بهتر است در هنگام سئو سایت از یک متخصص سئو کمک بگیرید و رفتار عادی داشته باشید.

چرا گوگل سایت شما را حذف کرده است؟

چرا گوگل به طور یکباره سایت شما را از نتایج حذف کرده است و اگر تا پیش از این در کلمات کلیدی متعددی بالا بودید حال به طور ناگهانی از نتایج حذف شده اید. بسیاری از مشتریان ما این مشکل را مطرح می کنند که سایت آنها پیش از این در کلمه کلیدی بالا بودند اما به طور یکباره گوگل سایت آنها را حذف کرده است یا به عبارتی گوگل سایت آنها را پنالتی کرده است. اما دلیل این پنالتی شدن چیست و چرا گوگل سایت ها را حذف می کند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

چرا گوگل سایتی را حذف می کند؟

گوگل طبق الگوریتم های خود به رنکینگ سایت ها می پردازد و حال چکیده ای از متریک های موجود در الگوریتم گوگل به عنوان اصول سئو سایت مطرح می شود. گوگل همان طور که به سایت هایی که براساس الگوریتم آن عمل می نماید جایزه می دهد و در رنکینگ بالاتری نشان می دهد همان طور برخی سایت ها که متریک های سئو و الگوریتم های گوگل را رعایت نماید حذف می نماید و به عبارتی پنالتی می نماید.

دلایل حذف سایت از نتایج در سئو

گوگل به دلایل متعددی می تواند سایت شما را حذف و پنالتی نماید. در ادامه لیستی از این موارد را عنوان می نماییم.

عدم زنده بودن سایت در سئو

یکی از مواردی که موجب حذف سایت شما از نتایج می باشد عدم زنده بودن سایت به ویژه برای سایت های نوپا می باشد. زمانی که دیگر رقبا تولید محتوا را داشته باشند و شما فعالیتی در سایت خود انجام ندهید در نتیجه پس از مدتی حذف از نتایج در سئو سایت را خواهید داشت.

محتوای کپی در سئو

از دیگر عواملی که موجب حذف سایت . پنالتی شدن سایت شما می شود وجود محتوای کپی از دیگر سایت ها می باشد. در واقع شما به واسط محتوای کپی اعتبار سایت خود را کاهش می دهید و حتی موجب می شوید که از نتایج حذف گردید.

استراتژی نادرست در بک لینک

از دیگر آیتم ها در حذف سایت و پنالتی شدن سایت عدم تهیه بک لینک های مناسب و عدم اجرای استراتژی بک لینک مناسب می باشد. بک لینک های بی کیفیت ، تهیه بک لینک به صورت یکباره در حجم بالا، حذف لینک ها در حجم بالا مواردی هستند که موجب پنالتی شدن سایت شما می شود.

پنالتی یا جریمه گوگل به شکل می باشد؟

منظور از جریمه های گوگل این است که سایت شما با پایین آمدن رتبه مواجه می شود. گوگل هیچ وقت به صورت واضح این مسائل را توضیح نمی دهد. که این موضوع بستگی به عوامل گوناگونی دارد. برای اینکه از ماهیت یک به روز رسانی مطلع شوید باید شما به عنوان وبمستر با وبمسترهای دیگر مشورت کنید. باید مطمئن شوید و ببینید که آیا پایین آمدن رتبه وب سایتتان به این موضوع بستگی دارد یا نه.

یکی از احتمالات این است که ممکن است سایت شما به صورت دستی جریمه شده. یعنی اینکه امکان دارد به خاطر رعایت نکردن دستورالعمل ها یکی از کارمندان گوگل سایت را مورد بررسی قرار داده باشد. بعضی از این جریمه ها بسیار برای سایتتان مضر است.

پنالتی گوگل

چه دلایل وجود دارد که پنالتی وبسایت رخ دهد؟

ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چه عواملی وجود دارد که سایت شما را با پنالتی مواجه کند.

استفاده از خرید بک لینک یا همان لینک خارجی

شما می توانید با خرید لینک رتبه گوگل را بالا ببرید ولی باید بدانید که این موضوع به صورت برعکس هم عمل می کند و باعث می شود که رتبه شما را کاهش دهد و یا حتی سایت شما را از نتایج جستجو حذف کند و در نهایت پنالتی اتفاق می افتد. از رایج ترین خرید لینک می توان به بک لینک های سایت واید اشاره کرد. این بک لینک ها در ساید بار، فوتر و هدر و بخشی از سایت لینک دهنده وجود دارند. بک لینک های خارجی در تمامی صفحات سایت به وسیله انکر تکست تکرار می شوند. با این تکنیک شما می توانید بوسیله انکر تکست لینک بگیرید.

استفاده از لینک های خروجی بیش از اندازه

اگر شما بخواهید در صفحه سایت خود بیش از اندازه از لینک های خروجی استفاده کنید با کاهش رتبه روبه رو می شوید. و حتی اگر بخواهید در انکر تکست از کلمات کلیدی استفاده کنید با کاهش رتبه بیشتری مواجه می شوید. بهترین کار ممکن این است که لینک هایی که مربوط به صفحه شما نیستند، مثل بجش نظرات، منابع ، لینک های خروجی و … را نوفالو درج نمایید.

محتوای کپی شده

جریمه کردن سایت هایی که با محتوای کپی شده و یا مقدار نسبیت محتوای یونیک از محتوای کپی شده کمتر باشد توسط الگوریتم پاندا انجام می شود. الگوریتم پاندا از بهترین و هوشمند ترین الگوریتم های گوگل به حساب می آید. متاسفانه الگوریتم پاندا در زبان فارسی به درستی اجرا نمی شود.

صفحات خطای ۴۰۴

بهترین کار ممکن این است که صفحات 404 سایت را در نوایندکس بگذارید؛ با این کار شما می توانید لینکی که از صفحه حذف شده باشد را در صورتی که در نوایندکس باشد بدون صفحه 404 احتمال نوایندکس شدن صفحه وجود داشته باشد و این دلیلی است که محتوا های بی ارزش و کپی پدید آیند.

از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده کردن.

استفاده از کلمات کلیدی در مطالب برای گرفتن رتبه از گوگل بسیار قدیمی شده است. امروزه با به روز رسانی های انجام شده اگر از کلمات کلیدی به مقدار زیاد در متن استفاده نمایید، رتبه شما بیشتر کاهش می یابد. شما می توانید از کلمات کلیدی مربوط به کلمه اصلی استفاده کنید. شما می توانید با سرچ کردن در گوگل و با استفاده از ابزارهای ahrefs، Moz و… این کلمات را بیرون بکشید و از آن ها استفاده کنید.

استفاده کردن از لینک های شکسته

اگر از لینک های شکسته ای که کارایی ندارند در سایت آن هم به طور مکرر استفاده کنید به هیچ عنوان طبیعی نیست و باعث میشود که کاربران سایت دچار مشکل شوند و از سیاست های گوگل خارج می شوید.

استفاده از ریدایرکت های غیر اصولی

اگر که از ریدایرکت 301 استفاده می کنید در بعضی مواقع رتبه گوگل شما را افزایش می دهد. اما باید به 3 نکته مهم دقت نمایید، در غیر این صورت سایت را دچار مشکل می کنید. این 3 نکته عبارت هستند از:

  1. بعد از اینکه صفحه الف را ریدایرکت کردید آن ها را ویرایش کنید و به صفحه ب انتقال دهید. زیرا هر لینکی که ریدایرکت شده باشد و در داخل سایت قرار گیرد باعث کم شدن لود سایت می گردد، حتی بودجه خزنده های گوگل می شود.
  2. بیش از 70 تا 80 % اتوریتی صفحه ریدایرکت شده به صفحه میزبان انتقال می یابد و این کار باعث می شود که از صفحه الف هیچ گونه قدرتی را به صفحات دیگر ندهد.
  3. بهترین کار این است که برای ریدایرکت کردن از نوع 301 استفاده نمایید. این را هم در نظر داشته باشید که ریدایرکت کمتر سایتی بهینه تر

مشکلات هاستینگ

یکی از فاکتور های بسیار مهم در سایت سرعت بارگذاری است. بالا بودن سرعت بارگذاری به کیفیت میزبانی سایت مربوط است. دقت کنید که اگر از هاستی که استفاده می کنید، آپ تایم آن از 99 % پایین تر باشد موجب ارورهای پی در پی خزنده های گوگل می شود. در آخر هم با کاهش رتبه و ظاهر شدن سرور ارور در پنل سرچ کنسول سایت رو به رو می شود.

وجود لینک مخفی

اگر لینک های موجود در سایتتان با استفاده از CSS مخفی شده اند، به سرعت آن ها را رویت کنید. به دلیل اینکه گوگل قوانین خاص خود را دارد و کار شما خلاف قوانین گوگل است.

سرعت بارگزاری صفحات

یکی از فاکتورهایی که برای گوگل بسیار مهم است، بالا بودن سرعت لود است. سرعت و موبایل فرندلی بودن از مهمترین عواملی است که در سئو سایت از سال 2020 وجود دارد.

هک شدن سایت

سوء استفاده از وبسایت دلیلی است که آن را هک می کنند. سوء استفاده و یا هک کردن وب سایت از 2 روش فیشینگ و دزدیدن اطلاعات کاربر و یا از قدرت سایت برای انجام دادن سئو کلاه سیاه انجام می کیرد که لینک های مخفی شده و یا ریدایرکت صفحه ها مورد خواست هکر می باشد.

تبادل لینک

حالت لینک صفحه یا تبادل لینک موجب پنالتی نمی شود، ولی اگر به مقدار زیاد و عمده قرار گیرد موجب می شود که گوگل به سایت مشکوک شود. اما باید گفت که طبق تجربیات این دسته گوگل آن ها را نادیده می گیرد.

کلوکینگ

یکی دیگر ازروشهای کلاه سیاه دور زدن کاربر و گوگل یا کلوکینگ می باشد. در این نوع روش کاربر به صفحه غیر واقعی منتقل می شود. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم: موتور جستجو و کاربر هر کدام در کلاکینگ محتوا های جداگانه ای را می بینند.

آیا گوگل قبل از پنالتی ، اطلاع رسانی می کند؟

خیر، معمولا پنالتی گوگل بدون اطلاع رسانی انجام می شود.

چه کاری بیشتر سایت را در معرض پنالتی گوگل قرار می دهد؟

خرید بک لینک یکی از بیشترین دلایل پنالتی در گوگل است. اما مواردی مثل محتوای کم کیفیت هم باعث پنالتی گوگل می شوند. پس اگر وب سایتی با صفحات مثلا فقط برچسب ساخته اید باید نگران باشید.

5/5 – (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *