کاهش رتبه سایت

چگونه از کاهش رتبه سایت خود جلوگیری کنیم؟

کاهش رتبه سایت در گوگل ممکن است برای هر سایتی که به قوانین گوگل احترام نمی گذارد اتفاق بیفتد. اما آیا شما دلیل این کاهش رتبه را نمیدانید؟ و اینکه چرا رتبه وب سایتتان از صفحه اول گوگل بدون هیچ دلیلی یک شبه از بالای نتایج به پایین افتاده است؟ آیا رتبه بندی خود را چک کرده اید و متوجه شدید به آرامی پایین می روید و نشانه خاصی را نمی بینید؟

باید دقت داشته باشید الگوریتم های گوگل به منظور کمک به افراد برای پیدا کردن سایت های با کیفیت بالا است در حالی که با کاهش رتبه بندی محتوای کم کیفیت ، سایت های بی کیفیت را هدف قرار می دهد.

اما همچنین رتبه بندی می تواند به دلایل متعدد نوسان کند؛ گاهی اوقات به علت خطای انسانی ، اما قابل پیشگیری است.

لیستی از برخی دلایل کاهش رتبه سایت در گوگل

انتخاب کلمات کلیدی اشتباه
کاهش رتبه سایت ممکن است به دلیل آخرین بروزرسانی الگوریتم گوگل باشد.
تغییر و وب سایت جدید بدون در نظر گرفتن اصول صحیح جابجایی
وجود محتوای کم کیفیت
داشتن لینک های کم کیفیت
از دست دادن لینک های با کیفیت بالا
میزبانی و هاست ارزان و بی کیفیت
کاهش رتبه سایت به دلیل مجازاتهای گوگل
فراموش می کنید رقبا سخت تر تلاش می کنند

کاهش رتبه سایت چگونه اتفاق می افتد؟ و چه کاری می توانید انجام دهید تا مشکل را رفع کنید و ترافیک از دست رفته را به دست آورید؟

متاسفانه، اشتباهات سئو ممکن است رخ دهد و باعث کاهش رتبه سایت در گوگل شوند.

تعدادی دیگر از دلایل کاهش رتبه سایت در گوگل را می توان به مواردی مثل کارمند تازه کار که از استراتژی سایت و کل روند سئو سایت بی خبر است، هک شدن سایت ، محتوای ضعیف، مسائل مربوط به تلفن همراه و سوء مدیریت می توانند یک سایت را خراب کنند و بدون اخطار یک کسب و کار را نابود سازند.

هنگامی که یک خسارت بزرگ و خرابکاری در یک کسب و کار اتفاق می افتد، نبرد صاحب سایت تازه شروع شده است.

کاهش رتبه سایت

در زیر توضیحات بیشتری در مورد آنچه که برای بهبود سئو و رتبه بندی نیاز است انجام دهید آورده شده است.

برای جلوگیری از کاهش رتبه سایت الویت دادن به کیفیت و محتوا طولانی را بالا ببرید

محتوا پادشاه است در حالی که عناصر دیگر سئو برای رسیدن به نتایج بالای موتورهای جستجو نیز مهم هستند، نوشتن محتوای طولانی و با کیفیت بالا در بالای لیست قرار دارد.

گوگل می گوید:

محتوا با کیفیت پایین در برخی از بخش های وب سایت می تواند بر رتبه بندی سایت تاثیر بگذارد و بنابراین با حذف صفحات با کیفیت پایین، ادغام یا بهبود محتوای صفحات کم کیفیت و کوتاه به صفحات مفیدتر می تواند در نهایت به رتبه سایت کمک کند.

بک لینک
بک لینک

گام اول : محتوای ضعیف را در وب سایت خود پیدا کنید، برای انجام این کار می توانید به Google بروید و site:domain.com را تایپ کنید و ببینید کدام صفحه در Google ایندکس شده است، خوب حالا صفحات بی ارزش و بی ارتباط را بررسی کنید؛ فراموش نکنید اگر سایت شما با وردپرس ساخته شده است ممکن است صفحاتی بی ارتباط و بدون اطلاع شما در گوگل وجود داشته باشد.

بک لینک سازی غیر طبیعی باعث کاهش رتبه سایت در گوگل می شود

اثرات لینکهای بی کیفیت، آرام و خاموش است. اما اگر توسط گوگل محاسبه شود مرگبار است، برون سپاری سایت ها به افراد غیرقابل اعتماد می تواند به این جریمه ها اعمال شوند و باعث کاهش رتبه سایت شوند.

معمولا شرکت های تبلیغاتی غیر سئوکار با ایده های منسوخ شده خود بک لینک های ضعیف در سایت های شخص ثالث که هرزنامه ایجاد می کنند قرار می دهند تا نتایج کوتاه مدت را برای مشتریان ایجاد کنند، این کار واقعا جواب نمیدهد.

اما آگاه باشید، تیم وب سایت گوگل ممکن است اقدامات دستی بر روی لینک های غیر طبیعی انجام دهد، در واقع پنالتی قطعی و بی بازگشت.

هنگامیکه اقدامات دستی انجام می شود، Google از طریق کنسول جستجو اعلام می کند، اگر یک هشدار برای لینک های غیر طبیعی برای سایت خود داشته باشید بهتر است این پیوندها را حذف کنید و درخواست تجدیدنظر را درخواست کنید.

چرا رتبه سایتمان افت داشته است؟

گاهی وقت ها با وجود سئو سایت مناسبی که انجام میدهیم نه تنها سایتمان رتبه نمگیرد بلکه باعث افت رتبه هم می شویم. دو مفهوم اینجا وجود دارد یکی افت رتبه و دیگری جریمه گوگل، یعنی رتبه سایتمان با توجه به سئو انجام شده روزی ۲۵ هزار ورودی بوده و الان شده روزی 17هزار تا یا مثلا سایتمان از رتبه اول به رتبه سوم تنزل پیدا می کند ولی بعضی مواقع رتبه سایتمان علی رغم سئو سایت حرفه ای که انجام می دهیم از رتبه اول به رتبه 200 گوگل انتقال پیدا می کند اینجا مشخص می شود که گوگل ما را جریمه کرده است.

عوامل موثر در افت رتبه بعد از سئو سایت

  • عدم به روز رسانی : گوگل سایت هایی که اطلاعات جدید تری دارند و سئو سایت حرفه ای تری نسبت به رقبایش دارد در رتبه های اول قرار می دهد.
  • لینک : از دست دادن لینک های با کیفیت در سئو سایت تاثیر چشمگیری دارد . برای مثال فردی link buillding کرده است و یا یک سری افراد توسط سئویی که فرد برای سایتش انجام داده است به صورت خود جوش به آن سایت لینک داده اند و حال بنا به هر دلیلی این لینک ها از دست رفته است این موضوع باعث افت رتبه و تاثیر منفی در بهینه سازی سایت فرد می شود.
  • تغییرات سرور و سایت : تغییرات سرور زمانی انجام می پذیرد بر سئو سایت تاثیر گذار است که سرور از خارج به داخل ایران انتقال پیدا کند یا اینکه از داخل به خارج منتقل شود و حتی تغییرات در خود سایت می تواند در بهینه سازی سایت موثر واقع شود.
  • تغییر در ساختار سایت : یکی از مهم ترین بخش های سئو سایت on site می باشد و زمانی که شما ساختار سایت را تغییر دهید باعث تغییر در رتبه سایت می شود. این تغییرات می تواند شامل تغییرات در قالب یا چیدمان اطلاعات باشد.
  • زمانی که از طرف گوگل جریمه شویم دیگر سئو تاثیری بر رتبه ندارد چون پس گرفتن رتبه کار مشکلی است.

یکی از علایم جریمه گوگل کاهش چشم گیر کاهش رتبه سایت می باشد . یعنی شما زمانی که با هر ترفندی چه با سئو سایت و یا ترفند های دیگر بهینه سازی سایت که منجر به اخذ رتبه اول می شوید ولی بعد از مدتی میبینید حتی در 100 رتبه اول هم قرار ندارید و در نوع حاد این موضوع علی رغم سئو خوبی که انجام داده اید زمانی که شما نام دامنه را هم سرچ می کنید دیگر در نتایج پیدا نمی شود به این حالت certical گفته می شود.

نمونه های پنالتی شدن

برای مثال سایت من در مورد سئو سایت می باشد و تعدادی از صفحات سایت من که درمورد آموزش سئو بوده اند در رتبه نخست بوده اند ولی اکنون دیگر در نتایج چند صفحه نخست هم نیست. بطور مثال من مطلبی جدیدی در مورد سئو سایت همین امروز گذاشتم و در رتبه اول قرار گرفت ولی فردا دیگر در رتبه اول قرار ندارد، این از علایم اوایل جریمه های گوگل می باشد.

کاهش سرعت ایندکس مطالب

یکی از بحث هایی که در سئو سایت از اهمیت زیادی برای وب مسترها وجود دارد سرعت ایندکس مطالب و محتوا می باشد. گوگل زمانی که احساس کند این سایت مطالب خوبی ندارد به این نتیجه می رسد که این سایت، سایت مناسبی برای کاربرانش نیست ، پس احتمالا کاهش رتبه سایت را تجربه می کنید.

هدف اصلی گوگل این است که به مخاطبین خودش بهترین نتیجه را ارایه دهد و این رمز محبوبیت گوگل می باشد. پس زمانی که شما مثلا مقاله ای در مورد آموزش سئو سایت یا بهینه سازی سایت مینویسید و می خواهید داخل سایتتان وارد کنید متوجه کاهش سرعت ایندکس مطالب می شوید که باعث می شود از رقبایتان در این زمینه عقب بمانید و شما می توانید این موضوع را از طریق کنسول جستجوی گوگل پیگیری کنید.

اگر سئو سایت شما به یکباره با افت بسیاری رو به رو شده است برای مثال از صفحه دو به صفحه پنجم یا صفحات عقب تر رفته است پس باید به دنبال دلیل کاهش رتبه سایت خود باشید. به چه دلایلی ممکن است سئو سایت شما با افت بسیاری روبه رو شود. در ادامه به بیان دلایل کاهش رتبه سایت خواهیم پرداخت.

از دست دادن بک لینک

یکی از مهم ترین دلایل کاهش رتبه سایت از دست دادن لینک در حجم بالا می باشد. اگر شما لینک هایی را در دیگر سایت ها خریده اید و حال دیگر به تمدید لینک ها اقدام نکرده اید این حذف لینک در حجم و تعداد بالا موجب کاهش رتبه سایت شما می شود. خرید بک لینک از این رو مشکل ساز می شود و اغلب وب مسترها با خرید بک لینک مخالف می باشند.

کاهش ترافیک سایت

اگر سایت شما به یکباره ترافیک خود را در حجم بالا از دست بدهد این از دست دادن ترافیک و افت یکباره حجم ترافیک در روند سئو سایت اثرگذاری منفی را خواهد داشت که با کاهش رتبه سایت نشان داده می شود. خرید ترافیک و عدم تمدید خرید این سرویس این امر را ایجاد می نماید.

کاهش فعالیت در سایت

کاهش فعالیت در سایت و یا رها کردن سایت بدون به روز رسانی که پیش از این انجام می شده است نیز می تواند موجب کاهش رتبه سایت شود. اگر شما پیش از این روزی سه مطلب منتشر می کردید و به یکباره این انتشار محتوا را ترک کنید و هیچ به روز رسانی و اکتیو بودنی را در سایت خود نداشته باشید در نتیجه افت رتبه را خواهید داشت.

شاید شنیده باشید که وب مستری می گوید سایتش به دلیل بک لینک های غیر اصولی و عدم رعایت نمودن استراتژی بک لینک پنالتی شده است در واقع گوگل سایت را به واسط الگوریتم پنگوئن گوگل پنالتی می نماید. اما چه عملکردی در پروسه بک لینک سازی موجب می شود که سایت پنالتی شود؟

بک لینک های بی کیفیت

بک لینک های بی کیفیت فاکتوری می باشد که گوگل سایت را پنالتی می نماید. در واقع اگر شما لینک خود را در سایت هایی بگذارید که ارزش و اعتبار خاصی ندارند و یا به عنوان سایت های بی ارزش شناخته شوند موجب پنالتی شدن سایت شما می شود. در واقع الگوریتم پنگوئن گوگل به طور مداوم ارزش بک لینک ها را مورد آنالیز قرار می دهد.

بک لینک ها در حجم بالا و یکباره

اگر شما بک لینک های خود را به طور یکباره و در حجم زیاد و بالا فراهم کنید در واقع فرمت غیر طبیعی را در تهیه بک لینک اجرا نموده اید و این امر موجب پنالتی شدن سایت می شود. در واقع سایت هایی که به طور یکباره به خرید لینک می پردازند و در حجم بالا لینک می خرند مشاهده می کنند که سایت آنها پس از پیشرفت به یکباره به عقب برمی گردد.

تهیه بک لینک تنها در یک کلمه کلیدی

یکی دیگر از فاکتورها که موجب کاهش رتبه سایت شما می شود این است که شما بک لینک های خود را تنها در یک کلمه کلیدی تهیه می کنید و لینک های شما در یک کلمه کلیدی و مرتبط به یک صفحه می باشد و این فرمت غیر طبیعی در تهیه بک لینک می باشد. پس همواره باید در نظر داشته باشید که فرمت طبیعی و روال طبیعی را داشته باشید.

اگر به عنوان صاحب وب سایت هستید شاید دیده باشید که شما در برهه ای از زمان پیشرفت بالایی در رتبه سایت داشتید و ترافیک بالایی به سمت سایت شما هدایت می شد اما به یکباره با افت رتبه سایت روبه رو می شوید و در بسیاری از کلمات کلیدی که پیش از این رنکینگ بالایی داشته اید حال این اعتبار را از دست داده اید و ترافیک خود را به میزان بارزی از دست داده اید.

زنده بودن سایت

اگر به عنوان وب مستر سایت هستید پس باید دیده باشید که زمانی که بر روی سایت فشار بیشتری می آورید یعنی تولید محتوای بیشتری دارید و به طور روزانه مطلب بیشتری را منتشر می کنید به سرعت در وضعیت سئو سایت خود رو به پیشرفت قرار می گیرید.

در واقع زنده بودن و اکتیو بودن سایت شما می تواند شما را در وضعیت بهتر و ارجح تری نسبت به رقبا قرار دهد. سئو سایت به معنای رقابت با دیگر سایت ها می باشد که در حوزه کلمه کلیدی شما کار می کنند و اگر شما خود را به عنوان سایت اکتیوتر به گوگل نشان دهید می توانید وضعیت و پیشرفته بهتری را مشاهده کنید.

تا زمانی که شما فشار عملکردی خود را در سایت دارید بهبود در وضعیت سئو سایت خود را می بینید.

برخی وب مسترها زمانی که پیشرفت و بالا بودن خود را در نتایج می بینند دیگر فعالیت خود را بر روی سایت قطع می نمایند و تولید محتوا و انتشار محتوا را قطع می نمایید در نتیجه سایت شما دیگر زنده و اکتیو نیست و در مقابل دیگر رقبا فعالیت ضعیف تری را در سئو سایت نشان می دهد و این امر موجب کاهش رتبه سایت شما می گردد. در واقع شما سایت خود را رها کردید و این امر در گوگل برای شما نقطه منفی در سئو سایت مطرح می گردد.

راه بهبود وضعیت سئو سایت

اگر شما این پروسه را در بهینه سازی سایت خود انجام داده اید و حال با افت رنکینگ روبه رو شده اید پس همین حالا گذاشتن محتوا و به روز رسانی سایت خود را آغاز نمایید و دوباره فشار عملکردی را در سایت خود بالا ببرید و پس از آن تاثیر مثبت را در سئو سایت خود مشاهده نمایید.

5/5 – (2 امتیاز)
  1. سپهر محمدی نیم‌رخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *